رهبران سیاسی عراق خواستار حفظ آرامش شدند/ هشدار الخزعلی درباره احتمال شلیک راکت به منطقه خضراء

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سیدعمار الحکیم و نوری المالکی و قیس الخزعلی با انتشار بیانیه هایی خواستار حفظ آرامش از جانب معترضان و نیروهای امنیتی شدند.

سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که نباید اجازه داد که تظاهرات در اعتراض به نتایج انتخابات از حالت مسالمت‌آمیز خارج شود و خواستار جدیت در رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی شد.

با انتشار گزارش‌هایی درباره ایجاد تنش در تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در ورودی‌های منطقه خضراء، الحکیم با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «حوادث تأسف‌برانگیز در نزدیکی منطقه خضراء» ابراز نگرانی شدید کرد و از معترضان و نیروهای امنیتی خواست که خویشتنداری کنند و مانع از وخیم شدن اوضاع شوند.

او تأکید کرد که نباید تظاهرات در اعتراض به نتایج انتخابات از حالت مسالمت‌آمیز خارج شود و از همه طرف‌ها خواست که در شرایط حساس کنونی به منافع ملی اولویت دهند.

الحکیم از کمیساریای عالی مستقل انتخابات و دستگاه قضائی کشور نیز خواست که با جدیت به شکایت‌ها رسیدگی و در حق نیروهای معترض انصاف را رعایت کنند.

همزمان نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز از معترضان خواست که به تنش دامن نزنند و هشدار داد که دست‌های آلوده‌ای در پی ایجاد فتنه و بر هم زدن فضای سیاسی در کشور هستند.

او با انتشار توئیتی نوشت که از معترضان می‌خواهد که به صورت مسالمت‌آمیز و در چارچوب‌های قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند و هرگز با نیروهای امنیتی کشور درگیر نشوند و افزود: «در پیگیری مطالبات مشروعتان در کنارتان هستیم».

المالکی هرگونه خشونت از هر طرفی را به شدت محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست که از تظاهرات‌کنندگان و اموال عمومی حمایت کنند و به درگیری با معترضان کشیده نشوند.

«قیس الخزعلی»، دبیر عصائب اهل الحق، نیز با انتشار بیانیه‌ای استفاده از گلوله در برابر معترضان را به شدت محکوم کرد و خواستار برخورد و تنبیه کسانی شد که دست به شلیک بردند و «معترضان را کشته و زخمی کردند» و همچنین کسانی که به آنان دستور چنین کاری را دادند و افزود که هیچ‌گونه پرده‌پوشی در این باره قابل قبول نیست.

وی افزود از معترضان نیز خواست که خویشتنداری کنند و از اقدامات هیجانی بپرهیزند و به کسانی که در پی سوءاستفاده از تحولات برای تضییع حقوق معترضان هستند بهانه ندهند.

الخزعلی از نیروهای امنیتی عراق نیز خواست که در کنار ملت بایستند و ابزار اجرای دستورهای غیر قانونی نباشند.

او همچنین هشدار داد که «برخی طرف‌های مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی در پی شلیک راکتی به منطقه خضراء و متهم کردن گروه‌های مقاومت» هستند.

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، نیز «سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط نیروهای حکومتی» را به شدت محکوم کرد و گفت که معترضان در ابراز نظر خود از روش‌های دموکراتیک استفاده کرده‌اند.

او از دستگاه قضائی عراق خواست که فورا برای برخورد با کسانی که دستور شلیک به معترضان را داده‌اند و موجب «شهادت و زخمی شدن تظاهرات‌کنندگان» شده‌اند اقدام کند و مسئولیت حفظ امنیت و خون معترضان را متوجه دولت دانسته است.

العامری از نیروهای امنیتی عراق خواسته که با معترضان همکاری کنند و به روی آنان سلاح نکشند و از معترضان نیز خواسته که با خویشتنداری حالت مسالمت‌آمیز تظاهراتشان را حفظ کنند و از چارچوب انضباط خارج نشوند.

عصر امروز منابع خبری از تنش میان معترضان و نیروهای امنیتی در ورودی های منطقه خضراء خبر دادند و فیلم های متعدد نشان دهنده شلیک گلوله به سمت معترضان است.

بر اساس گزارش ها از بغداد، در حال حاضر آرامش به منطقه بازگشته است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟