ادامه ساخت خط لوله نفت بصره-عقبه علی رغم انتقادها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هزینه عبور یک بشکه نفت از این مسیر 9 دلار خواهد بود، در حالی که هزینه صادرات آن از خلیج فارس از طریق بنادر بصره 60 سنت است.

به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، به نظر می رسد دولت عراق با وجود افزایش انتقادهای وارد شده توسط احزاب سیاسی و کارشناسان اقتصادی درباره بی اهمیت بودن این پروژه و پیش بینی عدم سود دهی بسیار آن برای کشور در مسیر احداث خط لوله نفتی از بصره به بندر عقبه اردن است.

از زمان اعلام توافق میان دولت سابق عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر سابق عراق و دولت اردن در سال 2019، این توافق با مجموعه ای از انتقادها و تردیدها از سوی گروه های شیعی مواجه بوده است، تا جایی که آن را آغاز برقراری ارتباط با اسرائیل در مدت زمان پیش رو به شمار آورده اند.

اما نشست بغداد که اخیراً بین عراق، مصر و اردن برگزار شده، این انتقادها و مخالفت ها را نادیده گرفته و ساخت خط لوله را گامی مهم برای تقویت همکاری های اقتصادی میان این کشورها و تقویت گزینه های عراق در ایجاد مسیرهای جدید برای صادرات نفت خود به شمار آورده است که به سکوهای دیگر آن در خیلج فارس اضافه می شود.

در سال 2019 با احداث این خط لوله موافقت شد و ظرفیت این پروژه بالغ بر یک میلیون بشکه در روز (از این مقدار 150 هزار بشکه برای به کار انداختن پالایشگاه نفت الزرقاء در اردن است) برای انتقال نفت خام عراق از طریق خاک اردن به پایانه های صادراتی در ساحل دریای سرخ در عقبه است.

این پروژه همچنین شامل احداث خطی با ظرفیت 358 میلیون متر مکعب در روز برای انتقال گاز طبیعی است.

«احسان عبد الجبار»، وزیر نفت عراق گفت هزینه احداث خط لوله نفت بصره-عقبه حدود 26 میلیارد و از طریق سرمایه گذاری شرکت های خصوصی خواهد بود.

وی همچنین گفت براساس نوع قرارداد پیشنهاد شده، هزینه این پروژه تنها پس از 50 سال بازخواهد گشت.

عبدالجبار در ادامه افزود میانگین صادرات از طریق لوله های نفت بین 200 هزار تا یک میلیون بشکه در روز خواهد بود و عراق تمایل دارد صادرات خود را به پنج میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اردن برای هر بشکه 30 سنت دریافت می کند و مصر 24 میلیون بشکه در سال وارد می کند.

به اعتقاد برخی از پژوهشگران حوزه نفت و انرژی، هزینه اجرای این پروژه بسیار زیاد است و ممکن است با عبور از مناطقی که هنوز شاهد فعالیت داعش هستند در معرض خطرات بزرگی قرار گیرد.

«حمزه الجواهری»، پژوهشگر حوزه نفت گفت: 26 میلیارد دلار هزینه احداث خط لوله نفت است که مبلغ زیادی است، یعنی هزینه عبور یک بشکه نفت 9 دلار خواهد بود، در حالی که هزینه صادرات آن از خلیج فارس از طریق بنادر بصره 60 سنت است.

الجواهری در ادامه افزود این مسئله به علت نشت ده‌ها هزار بشکه نفت و زمان تعمیر آن که ممکن است ده روز به طول انجامد، علاوه بر دشواری تأمین امنیت تیم های نگهداری و تعمیر خطوط لوله در این منطقه، خسارت‌هایی برای عراق به همراه خواهد داشت.

وی همچنین گفت از آنجا که این خط لوله متعلق به کشور عراق است، این کشور برای ساخت آن ضمانت خواهد داد و در نتیجه ذینفعان این پروژه کشورهای اردن و مصر خواهند بود، در حالی که عراق در صورت وقوع هر مشکلی خسارت های آن را متحمل خواهد شد.

این خط لوله از تنگه تیران عبور می کند که تحت کنترل اسرائیل است و با ضمانت ده کشور که همگی با اسرائیل روابط خوبی دارند همراه است.

بهترین راه حل، ادامه صادرات نفت از طریق بنادر بصره در خلیج فارس با افزایش توانایی صادرات است.

به اعتقاد «عبد الهادی الحسانی»، نایب رئیس سابق کمیسیون انرژی جایگزین در عراق، اگرچه خط لوله نفت در دوره معینی ضروری و برای تنوع بخشیدن به منابع صادراتی مفید است، ولی پس از سال 2030 به علت افزایش تقاضا برای انرژی پاک، تقاضا برای نفت به نصف کاهش می یابد و در درازمدت سود اقتصادی چندانی نخواهد داشت.

از سوی دیگر، به اعتقاد کارشناسان، افزایش گذرگاه های صادراتی عراق، سود اقتصادی برای این کشور به همراه دارد و به احتمال زیاد تقاضا برای نفت تا سال های بسیاری ادامه خواهد داشت.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟