«ابتکار عمل» ایران در دور جدید مذاکرات هسته‌ای

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص میزان قدرت ایران و سخت‌تر شدن کار آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای گفت:«اکنون به نظر می رسد که بازگشت آمریکا به برجام از خود مذاکرات دشوارتر شده، زیرا جهان تغییر کرده است. چنانچه جهان 2021 دیگر جهان 2015 نیست. ایران قوی شده و در سطوح بالاتری فعالیت هسته ای خود را دنبال می کند. به لحاظ نظامی ایران قدرتمندتر شده و امروز آمریکایی‌ها بیشتر از ایران می ترسند.»

با اعلام زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر فرانسه نقش «پلیس بد» را در مذاکرات 5+1 ایفا می‌کرد و به دنبال تکرار نقش منفی خود در مذاکرات اتمی است. از سوی دیگر برخلاف خوشبینی‌های رسانه‌ای، مسیر بازگشت آمریکا به برجام هموار نیست زیرا صنعت هسته‌ای ایران پیشرفت چشم‌گیری پیدا کرده و ممکن است دیگر محدودیت‌های توافق سال 2015 را نپذیرد. برهمین‌اساس امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر»، به بررسی زیاده‌خواهی طرف فرانسوی و «ابتکارعمل» ایران در دور جدید مذاکرات هسته‌ای پرداخته است، که در ادامه به مطالعه آن خواهیم پرداخت.

امیرعلی ابوالفتح، در خصوص تحلیل اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه و بیان اینکه «مذاکرات باید از همان‌جایی که در دولت روحانی متوقف شده، شروع شود»؛ در گفتگو با «راهبرد معاصر» گفت:«آقای لودریان خواست های خود را مطرح کرده است، در حالی‌که 7 کشور یعنی گروه 5+1 به همراه ایران و آمریکا در مذاکرات هستند و هر کدام از این کشورها خواست های خود را مطرح می کنند. دلیلی ندارد اگر یکی از این کشورها حرفی زد، دیگران هم آن حرف را بپذیرند.»

 

وی در ادامه افزود:«آقای لودریان می گوید مذاکرات از همان نقطه ای که در خرداد تمام شده، شروع شود. ایران نیز می گوید ما باید این موضوعات را بررسی کنیم و خواست های خود را مطرح می کند. همینطور ممکن است هر کدام از این 7 کشور خواست های خود را بگویند ولی دلیلی بر پذیرش آن خواسته‌ها نیست.»

 

ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص امکان تحقق سخنان وزیرخارجه فرانسه و معاون سیاسی وزارت خارجه گفت:«مشخص نیست حرف های آقای لودریان محقق خواهد شد یا حرف های آقای باقری که به عنوان معاون سیاسی گفته بود؛ دلیلی ندارد مذاکرات را از نقطه ای که تمام شده، شروع کنیم.»

 

وی در ادامه گفت:«اینکه فرانسه تصور کند می تواند خواست خود را به ایران تحمیل کند با تجربیات گذشته هم خوانی ندارد.»

 

پلیس خوب نداریم!

این کارشناس سیاست بین الملل در خصوص نقش فرانسه در مذاکرات با عنوان پلیس بد چه پیش از مذاکرات برجام چه پس از آن، گفت:«مسئله اینجاست که ما پلیس خوب یا بد نداریم. این اصطلاح زمانی جواب می داد که مثلا آمریکا در نقش پلیس خوب ایفای نقش می کرد و فرانسه این وسط در نقش پلیس بد حرفی خلاف آن میزد. ولی اکنون چنین تقسیم‌بندی نداریم و همان بد و بدتر هستند.»

 

وی در خصوص تحلیل روند ادامه مذاکرات با توجه به شرایط پیش رو گفت:«روند مذاکرات خیلی سخت است.این برخلاف خوشبینی ما در آن چند ماه فواصل بین پیروزی جوبایدن و استقرار وی در کاخ سفید،هم در سطح جهان و هم در داخل ایران، برای ادامه روند مذاکرات با آغاز ریاست جمهوری بایدن است.»

 

ابوالفتح در ادامه گفت:«این تصور وجود داشت که به همان راحتی که ترامپ از برجام خارج شد، بایدن به مذاکرات برمی گردد. به قول آقای روحانی که می گفت مشکلی نداریم و نیم ساعته مشکل را حل می کنیم! اگر بایدن می خواست کاری را بکند که ترامپ کرده بود، شاید می‌شد! اما این خیلی خوش بینی بزرگی بود و از همان زمان هم می‌شد نسبت به این قضیه بدبین بود.»

 

ترس آمریکا از ایران 2021

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص میزان قدرت ایران و سخت‌تر شدن کار آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای گفت:«اکنون به نظر می رسد که بازگشت آمریکا به برجام از خود مذاکرات دشوارتر شده، زیرا جهان تغییر کرده است. چنانچه جهان 2021 دیگر جهان 2015 نیست. ایران قوی شده و در سطوح بالاتری فعالیت هسته ای خود را دنبال می کند. به لحاظ نظامی ایران قدرتمندتر شده و امروز آمریکایی ها بیشتر از ایران می ترسند.»

 

وی با اشاره به تجربه خروج از برجام برای آمریکایی ها عنوان کرد:« قطعا بازگشت به این توافق هزینه های بالایی برای بایدن دارد و فشارهای سنگینی هم در داخل و هم در خارج از آمریکا برای او به همراه خواهد داشت. لذا چشم انداز ناممکنی وجود ندارد، ولی تصور می کنم این موضوع زمانبر خواهد بود. تصور اینکه در دور هفتم یا هشتم مذاکرات آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و تحریم‌ها برداشته شود، ظرف 3 تا 4 ماه آینده خوشبینانه است.»

 

امیرعلی ابوالفتح در ادامه گفت:«فاصله مطالبات و خواسته های ایران با مطالبات و خواسته های آمریکا خیلی خیلی زیاد و هر روز هم بیشتر شده است.»

 

غیر ممکن نیست؛ سخت است!

وی در ادامه افزود:«اینکه مذاکره کنندگان بتوانند به توافقی برسند، غیر ممکن نیست ولی کار سختی است.»

 

ابوالفتح در خصوص روند ادامه مذاکرات و حصول نتیجه با توجه به سیاست های ایران گفت:« تجربه نشان داده است نه ایران بلکه تمام کشورهایی که با هم وارد مذاکره می شوند، هر چقدر دست‌شان پُرتر و قدرت ملی‌شان بالاتر باشد، می توانند نظرات‌شان را به طرف مقابل تحمیل کنند.»

 

این کارشناس سیاست بین الملل در ادامه گفت:«اکنون ایران اورانیوم 60 درصد تولید می کند و این نشان دهنده آن است که به قول آقای کمالوندی “میزان ذخایر اورانیوم 60 درصد ایران به قدری زیاد است که هیچ کشورغیرهسته ای این اندازه مواد رادیواکتیو غنی شده ندارد” و این پیامی برای طرف مقابل دارد.»

 

ابوالفتح در ادامه گفت:« هر چه ایران توانایی خود را افزایش داده و نشان دهد که اقتصاداش زیر فشار تحریم ها فرو نمی‌پاشد، از قدرت مانور بالاتری در مذاکرات برخورداراست. لذا روندی که اکنون طی می شود و از یک طرف فعالیت های هسته ای ایران روز به روز شدت و قوت بیشتری پیدا می کند، هم به لحاظ کمی و هم کیفی، مذاکرات را در مسیری خلاف تصور آمریکا قرار می دهد.»

 

وی در ادامه افزود:«برخلاف تصور واشنگتن که تصور می‌کرد پس از بازگشت تحریم ها، ایران در مرحله ای قرار می گیرد که یا به سمت فروپاشی می‌رود یا به دلیل نگرانی از فروپاشی نظام اقتصادی پای میز مذاکره و توافق با آمریکا می آید، این اتفاق به وقوع نپیوست.»

 

در اخر ابوالفتح درباره راه‌ تقویت تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای گفت:«هر چه اقتصاد از ثبات بالاتری برخوردار باشد و شاخص هایی که از خود بروز می‌دهد نشان دهنده آن باشد که شوک تحریم‌ها پشت سر گذاشته شده؛ برای تیم مذاکره کننده در پای میز مذاکره نقطه قوت است و از طریق آن می توانند امتیازات بیشتری بگیرند.»

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟