مخالفت اسرائیل با گشایش کنسولگری آمریکا برای فلسطینیان در قدس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از انتقال سفارت ایالات‌متحده از تل‌آویو به بیت‌المقدس در سال ۲۰۱۸، کنسولگری و سفارت این کشور در قدس ادغام شدند.

اسرائیل ضمن ابراز مخالفت با طرح دولت جو بایدن مبنی بر بازگشایی کنسولگری آمریکا برای فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس گفت این کنسولگری باید در کرانه باختری باشد، نه در قدس.

در همین حال، دولت بایدن که به‌دنبال بهبود روابط با فلسطینی‌ها است، اعلام کرد که قصد دارد کنسولگری خود را در بیت‌المقدس بازگشایی کند، اما واشینگتن تاریخ معینی را برای این اقدام مشخص نکرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به خبرنگاران گفت: «موضع من در این زمینه که به آمریکایی‌ها ارائه شد، این است که در بیت‌المقدس هیچ جایی برای بازگشایی کنسولگری آمریکا که هدف از گشایش آن ارائه خدمت به فلسطینی‌ها باشد، وجود ندارد.» وی افزود «ما نظر خود را با قاطعیت، آرام و بدون تظاهر بیان می‌کنیم.»

یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز ضمن رد طرح ایالات‌متحده، خواستار بازگشایی کنسولگری آمریکا در مقر دولت فلسطین در شهر رام‌الله در کرانه باختری شد. وی افزود «بازگشایی کنسولگری ایالات‌متحده در قدس، پیام اشتباهی را نه‌تنها به منطقه و فلسطینی‌ها بلکه به سایر کشورها نیز می‌رساند و ما این‌را نمی‌خواهیم.» یایر لاپید خاطرنشان کرد که «دولت اسرائیل در حال حاضر در شرایط حساسی است و شکی نیست که این امر می‌تواند بی‌ثباتی ایجاد کند؛ بنابراین، من فکر نمی‌کنم دولت آمریکا به‌دنبال چنین پیامدی باشد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته اظهار داشت که «در چارچوب تلاش‌های کاخ سفید برای تقویت روابط با فلسطینی‌ها، واشینگتن درصدد بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس است.» بااین‌حال، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که رد طرح بازگشایی کنسولگری آمریکا مانعی برای تحقق این هدف است.

در همین حال، برایان مک کیون، دست‌یار امور اداری وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، در پاسخ به سوالی درباره بحران افتتاح کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس گفت «به باور من، گشایش هرگونه اداره دیپلماتیک نیاز به موافقت کشور میزبان دارد».

قابل ذکر است که پس از انتقال سفارت ایالات‌متحده از تل‌آویو به بیت‌المقدس در سال ۲۰۱۸، کنسولگری و سفارت این کشور در قدس ادغام شدند.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟