اسرائیل پیشنهاد آمریکا برای بازگشایی کنسولگری در اورشلیم را رد کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«برای دومین کنسولگری آمریکا در اورشلیم جایی نیست»

دولت اسرائیل درخواست دولت بایدن مبنی بر دادن مجوز به ایالات متحده برای بازگشایی کنسولگری برای شهروندان فلسطینی در اورشلیم را رد کرد و تلاش‌های کاخ سفید برای ترمیم روابط با رهبران فلسطینی به نتیجه نرسید.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که برای دومین کنسولگری ایالات متحده در اورشلیم «هیچ جایی» وجود ندارد. در سال ۲۰۱۹، در پی به‌رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل در دولت ترامپ، ایالات متحده کنسولگری خود را که به شهروندان فلسطینی خدمات می‌رساند، بست. این حرکت مقام‌های فلسطینی را برآشفت؛ زیرا مقام‌های ملی فلسطینی نیز مدعی این شهرند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است: «برای دومین کنسولگری آمریکا در اورشلیم جایی نیست. اورشلیم پایتخت (مرکز) یک استان است و آن استان به اسرائیل تعلق دارد.»

ایندیپندنت برای توضیح بیشتر با وزارت امور خارجه ایالات متحده تماس گرفته است.

خدمات کنسولی برای فلسطینی‌ها در سفارتی که ایالات متحده در اورشلیم باز کرده بود، به طور محدودی انجام می‌شود؛ سفارتی که در اصل به عنوان مقر روابط ایالات متحده و اسرائیل به کار می‌رفت اما واحدی هم برای رسیدگی به امور فلسطینیان ساکن ایالات متحده داشت.

دولت اسرائیل پیشنهاد داده است که ایالات متحده یک کنسولگری در کرانه باختری باز کند؛ ایده‌ای که رهبران فلسطینی معترضِ به رسمیت شناختن اورشلیم توسط ایالات متحده به عنوان پایتخت انحصاری اسرائیل، با آن مخالف‌اند و نیمه شرقی این شهر را قسمتی از قلمرو مورد ادعای خود می‌دانند.

دولت ترامپ در طول زمانی که در قدرت بود، سال‌ها با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، همکاری تام داشت و ایالات متحده در طول ریاست‌جمهوری ترامپ به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل توسط بحرین و امارات متحده عربی را ناظر بود.

هم‌زمان، روابط ایالات متحده با سرزمین‌های فلسطینی وخیم‌تر شد و تلاش‌های کاخ سفید برای مهندسی توافقی میان رهبران اسرائیلی و فلسطینی هرگز به ثمر نرسید. این تجربه تلاش‌های مشابه ناموفق آقای ترامپ برای رسیدن به توافقی گسترده با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را منعکس می‌کند که به رغم ماه‌ها دیپلماسی و با اینکه اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده بود که به مرز کره شمالی وارد شد، شکست خورد.

سخنگویی از وزارت امور خارجه ایالات متحده از اعلام برنامه‌هایی برای ادامه شهرک‌سازی برای اسرائیلی‌ها در اراضی مورد ادعای مقام‌های فلسطینی در هفته گذشته به‌شدت انتقاد کرد و گفت که چنین برنامه‌ای «دورنمای حل مسائل میان دو دولت را از بین می‌برد».

ند پرایس در ماه اکتبر اعلام کرد: «ما با گسترش شهرک‌سازی به‌شدت مخالفیم زیرا با تلاش‌هایی که برای کاهش تنش‌ها و برقراری آرامش صورت می‌گیرد، کاملا مغایرت دارد.»

شهرک‌سازی (و به دنبال آن ویران کردن خانه‌های فلسطینی در مناطق و محله‌های مورد مناقشه) هم‌زمان با گسترش سریع تصاویر و ویدیوهای مربوط به چنین صحنه‌هایی در فضای مجازی در آمریکا و دیگر کشورها به موضوع حساسی برای درگیری تبدیل شده است.

اوایل سال جاری، ویدیوهایی پخش شد که نشان می‌داد اخراج ده‌ها خانواده فلسطینی از محله شیخ جراح به رغم مخالفت ایالات متحده آغاز شده است و در نتیجه اعتراض‌ها در این منطقه بالا گرفت.

شهرک‌نشینان اسرائیلی درگیر در مناقشه شیخ جراح به آسوشیتدپرس تاکید کردند که مردم یهود و به تبع آن دولت اسرائیل بر این اراضی حق مالکیت دارند؛ در حالی که فلسطینی‌ها این موضوع را پاکسازی قومی می‌نامند.

این موضوع در حال حاضر در دادگاه عالی اسرائیل تحت بررسی است زیرا خانواده‌های فلسطینی ساکن این اراضی توافقنامه‌ای را که در آن قید شده بود می‌توانند در اراضی بمانند اما باید از ادعای مالکیت دست بردارند و برای ادامه زندگی در آنجا سالیانه مبلغی بپردازند، رد کرده‌اند.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟