آیا هدف عادی سازی روابط کشورهای عرب با دمشق ، محدود کردن نفوذ ایران است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
خبرگزاری آناتولی مقاله ای با عنوان ” آیا هدف عادی سازی روابط کشورهای عرب با دمشق ، محدود کردن نفوذ ایران است؟ ” به قلم احسان الفاتح نوشت: کشور های عرب با عادی سازی روابط با رژیم بشار اسد تلاش می کنند که بعد از پایان جنگ سوریه، در بازسازی سوریه نقش صاحب کار را برعهده گرفته و روابط اقتصادی سودآوری را برقرار کنند.

کشورهای مختلف با عادی سازی روابط با رژیم بشار اسد تلاش می کنند که نفوذ ایران را در سوریه کاهش داده و موجودیت عربی را تقویت کنند و مانع گسترش نفوذ و مداخلات ایران در منطقه و صحنه بین المللی شوند.
اتحادیه عرب در 12 اکتبر سال 2011 میلادی عضویت سوریه را تعلیق و اعلام کرد که به علت آنکه رژیم بشار اسد به تعهدات خود درباره حفظ حقوق و امنیت جان غیرنظامیان عمل نکرده است، سفیران کشورهای عرب از دمشق خارج خواهند شد. بدین سبب میان کشورهای عرب و رژیم اسد شکاف و جدایی بوجود آمد. اما در چند سال اخیر برخی از کشورهای عرب تلاش می کنند که به روابط خود با رژیم اسد بهبود بخشند. کشورهای ثروتمند عرب خلیج(فارس)، اردن، عراق، لبنان تلاش می کنند که با سوریه قراردادهای اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری امضا کنند.
کشورهای حامی عادی سازی روابط کشورهای عرب با دمشق معتقدند که ایران تلاش می کنند که مانع عادی سازی روابط دمشق با کشورهای دیگر شود. ایران ناچار شده است که تغییرات ناگهانی سیاست حکومت سوریه را بپذیرد و حکومت سوریه نیز برای همگرایی بیشتر با کشورهای عرب ناچار است که از مواضع نزدیک به ایران دوری گزیند.
اما برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که ایران در سوریه نفوذ اقتصادی، نظامی و اجتماعی برپایه های مستحکمی بنا نهاده است و ادعای دور شدن سوریه از ایران و روی آوری به جهان عرب واقعگرایانه نیست. تغییر بافت جمعیتی دمشق پایتخت سوریه و حومه آن و نیز مناطق مرزی سوریه با لبنان و اردن در جنوب و مرزهای سوریه با عراق در شرق؛ نفوذ ایران را در سوریه مستحکم کرده است.
نگاهی به روند روابط امارات عربی متحده با رژیم بشار اسد
تشکیل شورای سرمایه گذاران و کارآفرینان امارات عربی متحده و سوریه در 20 اکتبر 2021 میلادی، نشان می دهد که روابط دو کشور در حال بهبودی و پیشرفت است. هدف این شورا افزایش حجم تجاری و تقویت بخش خصوصی و تاسیس نیروگاه برق 300 مگاواتی در دمشق است. “تمام رعد” وزیر امور منابع آب رژیم بشار اسد در سپتامبر 2021 با “سهیل ال مزروعی” وزیر نیرو و زیرساخت های در ابوظبی دیدار و درباره همکاری دو کشور در بخش آب و انرژی توافقنامه امضاء کردند. امارات عربی متحده با توجه به اینکه رژیم اسد در ده سال اخیر به نقض حقوق بشر ادامه داده و صدها هزار نفر را کشته و میلیون ها سوری را آواره کرده است، با اسد مخالفت می کرد، اما عبدالله بن زیاد آل نهیان وزیر امورخارجه امارات عربی متحده برای اولین بار در نهم نوامبر به دمشق سفر و با بشار اسد مذاکره کرد. عبدالله بن زیاد آل نهیان گفت: امارات عربی متحده به تامین و حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه اهمیت زیادی قائل است و از روند حل مسالمت آمیز بحران سوریه حمایت می کند. خبرگزاری رسمی رژیم اسد نیز اعلام کرد که در این دیدار دو کشور درباره همکاری و سرمایه گذاری در سوریه گفتگو کردند. بشار اسد نیز گفت: امارات عربی متحده همیشه به صورت عاقلانه در کنار مردم سوریه قرار گرفته است.
ندپرایس سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا سفر وزیر امور خارجه امارات عربی متحده را مورد انتقاد قرار داده گفت: آمریکا از عادی سازی روابط با رژیم دیکتاتور بیرحم حمایت نمی کند. اما مصر و برخی از کشورهای عرب نیز تلاش می کنند که سوریه را به اتحادیه عرب بازگردانند.
رژیم بشار اسد با اعتماد به روسیه وایران نتوانسته است که از میدان نظامی به صحنه اقتصادی بازگردد و بعد از پایان جنگ نیز با مشکلات اقتصادی و مالی بسیار زیادی روبرو خواهد شد. رژیم اسد می داند که بعد از پایان جنگ نیازمند کسب سرمایه و منابع مالی برای بازسازی سوریه مخروبه و ویران شده است و برای تحقق این هدف تلاش می کند که سرمایه کشورهای عرب خلیج(فارس) را جذب کند.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که برای بازسازی سوریه به 388 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. رژیم اسد نیز اعلام کرده است که برای بازسازی و عمران سوریه و ایجاد شرایط بازگشت آوارگان سوری به مناطق مسکونی به 250 تا 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز وجود دارد. عراق، لبنان، الجزایر، مصر، اردن و امارات عربی متحده پیشتاز عادی سازی کشورهای عربی با سوریه و گسترش روابط با رژیم اسد هستند. پیش بینی می شود که رژیم بشار اسد در مارس 2022 میلادی برای شرکت در نشست دوره اتحادیه عرب دعوت شود.
دلایل تلاش کشور های عربی برای عادی سازی روابط با سوریه این است که کشورهای عربی و قدرت های بین المللی معتقدند که رژیم حاکم بر دمشق سرنگون نخواهد شد و تاکید بر راه حل نظامی نیز اقدامی عبس و غیر عاقلانه است. رژیم اسد نیز تلاش می کند که برقدرت خود افزوده و تمامیت ارضی سوریه را مانند دوران قبل از انقلاب 2011 میلادی احیا کند. زیرا بعد از آغاز انقلاب 2011 میلادی، گروه های مسلح مخالف تشکیل شده و در سال 2013 میلادی بیش از دو سوم خاک سوریه را تصرف کردند و بر سلطه اسد در این مناطق پایان دادند. اما اکنون رژیم اسد حدود 70 درصد اراضی سوریه را تحت کنترل و تسلط خود گرفته است و گروه های مسلح مخالف رژیم اسد تنها 9 درصد خاک سوریه را تحت تسلط خود نگه داشته اند.
سازمان تروریستی پ ک ک و یگان های مدافع خلق نیز در شمال شرق سوریه تحت حمایت آمریکا 27 درصد اراضی را که از لحاظ منابع طبیعی نفت و گاز طبیعی و آب و کشاورزی غنی است تحت اشغال خود گرفته اند. 

خبرگزاری آناتولی-علی حیدرکایتان در عملیات مشترک میت و ارتش ترکیه کشته شد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی علی حیدر کایتان از موسسان حزب کارگران کردستان/ PKK و عضو کادر رهبری اتحاد جوامع کردستان KCK در عملیات مشترک مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعات ملی ترکیه/ میت و نیروهای مسلح ترکیه در شمال عراق کشته شده است.
در گزارش خبرگزاری آناتولی آمده است: میت MİT و نیروهای مسلح ترک TSK عملیات تعقیب و مراقبت پیچیده و طولانی مدت را با استفاده از پهپادهای اطلاعاتی و شناسایی انجام دادند و در نهایت با عملیات انهدامی چند نفر ار تروریست های پ ک ک را کشتند و یکی از آنها علی حیدر کایکان با اسم مستعار فئواد بود.
خبرنگار خبرگزاری آناتولی به نقل از مقامات اطلاعاتی و امنیتی ترکیه اعلام کرد که علی حیدر کایتان که از رهبران بسیار مسن پ ک ک بود کشته شده است. عبدالله اوج آلان رهبر زندانی پ ک ک گفته بود که بعد از من علی حیدر کایتان شخصیتی پر نفوذ میان نیروهای پ ک ک است. علی حیدر کایتان از عضو شورای اجرایی اتحاد جوامع کردستان که به علت هراس از کشته شدن مداوم مکان اقامت خود را تغییر می دهد، تحت تعقیب طولانی میت قرار کرفت. میت هم با استفاده از پهپادهای اطلاعاتی و هم اطلاعات نیروی انسانی، رفت و آمدهای علی حیدر کایکان را زیر نظر داشت و در نهایت با عملیات مشترک میت و ارتش ترکیه در شمال عراق کشته شد.
خبرگزاری آناتولی مدعی شده است که پ ک ک برای پنهان نگه داشتن حادثه کشته شدن علی حیدر کایتان، چند نفر اعضا پ ک ک را ماموردفن جسد وی کرد و سپس برای پنهان کردن محل دفن علی حیدر کایتان، افرادی را که جسد وی را دفن کرده بودند توسط اعضا رده بالای پ ک ک کشته شدند. پ ک ک برای پیشگیری از انشعاب اعضا و حفظ روحیه مبارزاتی تروریست ها خبر کشته شدن علی حیدر کایتان را پنهان نگه داشته است.علی حیدر کایتان افراد داوطلب عملیات انتحاری را انتخاب و گزینش می کرد و در دستور عملیات انفجاری پ ک ک در 17 فوریه 2016 میلادی در کوچه “مراسم سوکاک” آنکارا علیه اتوبوس های سرویس نظامی و گوون پارک را صادر کرده بود و در نتیجه این حملات انفجاری 28 پرسنل نظامی و غیر نظامی ارتش ترکیه کشته و 61 نفر مجروح شدند.
گفته می شود که علی حیدر کایتان از کردهای علوی ترکیه بود و مسئولیت سازماندهی پژاک را برعهده داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟