ترکیه و امارات عربی متحده قراردادهای همکاری بانکی و مالی و سرمایه گذاری مشترک امضاء کردند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به گزارش خبرگزاری آناتولی و تی 24 ، محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی بنا به دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آنکارا سفر کرد و مورد استقبال رجب طیب اردوغان و سایر مقامات ترکیه قرار گرفت. دو کشور در 10 بخش مختلف قرار داد همکاری امضا کردند.

اردوغان و بن زاید درباره همکاری دو جانبه و منطقه ای، همکاری نظامی و امنیتی، بحران لیبی و سوریه مذاکره کردند. در حضور رئیس جمهور ترکیه و محمد بن زاید آل نهیان؛ ترکیه و امارات عربی متحده درباره مبارزه با پولشوئی، مبارزه با تروریسم و پیشگیری از منابع مالی تروریسم، تبادل اطلاعات مالی، همکاری بانک مرکزی ترکیه و بانک مرکزی امارات عربی متحده، همکاری شورای تحقیقات جرایم اطلاعات مالی وزارت خزانه داری ترکیه با واحد اطلاعات مالی بانک مرکزی امارات عربی متحده قرار داد همکاری امضاء کردند. محمد موش وزیر تجارت ترکیه و علی محمد بن حماد آل شمسی رئیس تشکل تعیین هویت، شهروندی، گمرکات و امنیت بنادر امارات عربی متحده در بخش اداره امور گمرکی قرار داد همکاری امضاء کردند.
اردوغان و محمد بن زاید بعد از مذاکره و مصاحبه مطبوعاتی چند قرارداد همکاری در بخش تجاری، اقتصادی، انرژی، محیط زیست، بانکداری ، سرمایه گذاری راهبردی در ترکیه، بنادر و فرهنگ و توریسم و کشاورزی و فناوری امضا کردند. هلدینگ توسعه ابوظبی ADQ که صندوق سرمایه گذاری امارات عربی متحده است، با صندوق ثروت ترکیه و دفتر سرمایه گذاری ریاست جمهوری ترکیه اولین پروتکل همکاری راهبردی امضاء کردند. هلدینگ توسعه ابوظبی و صندوق ثروت ترکیه در بخش فناوری پیشرفته صندوق سرمایه گذاری مشترک تاسیس و همکاری خواهند کرد.
شرکت بنادر ابوظبی نیز قرارداد سرمایه گذاری راهبردی و بنادر با ترکیه را امضاء کرد. بورس اوراق بهادار منقول ابوظبی با بورس اوراق بهادر استانبول قرارداد همکاری امضا کردند.
دفتر سرمایه گذاری ریاست جمهوری ترکیه و هلدینگ توسعه ابوظبی ADQ در بخش طرح های تولیدی منابع انرژی تجدید پذیر موجود و منابع انرژی تجدید پذیر در آینده به توان سه GW و همچنین در بخش پتروشیمی، فناوری بالا، حمل و نقل و زیرساخت ها، بهداشت، خدمات فاینانس و مالی، مواد غذایی و کشوری سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری مستقیم امارت عربی متحده در ترکیه انجام خواهند داد.
هلدینگ توسعه ابوظبی با هلدینگ کالیون Kalyon Holdingدر بخش انرژی، زیر ساخت ها، ترابری و با گروه CCN Groupدر بخش بهداشتی قرارداد همکاری امضا کردند.
محمد حسن السویدی رئیس هیئت مدیره هلدینگ توسعه ابوظبی نیز گفت: امارات عربی متحده ده میلیارد دلار برای صندوق سرمایه گذاری در ترکیه اختصاص داده است.

 

سلطان الجابر وزیر صنایع و فناوری پیشرفته امارات عربی متحده نیز در مصاحبه با تی آر تی خبر TRT Haber گفت: هدف از سفر محمد بن زاید آل نهیان و هیئت همراه به ترکیه، برقراری و توسعه همکاری تجاری و سرمایه گذاری مشترک پایدار و تضمین شده و امنیت سرمایه گذاری برای افزایش بهره وری اقتصادی سطح بالا، همکاری در بخش پیمان بین المللی اقلیمی و آب و هوایی، مبارزه با تغییر شرایط اقلیمی ، تامین امنیت آب و مواد غذایی و گسترش همکاری همه جانبه است. ترکیه و امارات عربی متحده دارای پایه های مشترک قدرتمندی دارند و باید همکاری دو جانبه را بیش از پیش تقویت کنند. سفر محمد بن زاید آل نهیان به ترکیه و مذاکره با اردوغان رئیس جمهور ترکیه از لحاظ افزایش سطح همکاری دو جانبه اهمیت زیادی دارد. ترکیه و امارات عربی متحد در منطقه برای برقراری صلح و ثبات و افزایش سطح رفاه عمومی منطقه همکاری می کنند محور اصلی این همکاری متکی بر حسن نیت، منافع مشترک و برقراری ارتباطات دو جانبه است. همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک مناسبات اجتماعی مردم دو کشور را نیز تقویت خواهد کرد. امارات عربی متحده بزرگترین شریک تجاری ترکیه در منطقه است و حجم صادرات امارات عربی متحده به ترکیه در سال 2019 میلادی و تا سال 2020 میلادی بیش از 110 درصد افزایش یافت. حجم تجارت دو کشور نیز 21 درصد افزایش یافت. امارات عربی متحده در پنج سال اخیر در بخش حمل و نقل و ترابری، منابع انرژی تجدید پذیر و توریسم و گردشگری ترکیه سرمایه گذاری کرده است. شرکتهای سرمایه گذاری ترک نیز در امارات عربی متحده در بخش ساختمان سازی، تولید قطعات یدکی صنایع اتوموبیل و منابع انرژی تجدید پذیر سرمایه گذاری کردند. امارات عربی متحده و ترکیه دیدگاه راهبردی مشابه و درباره مسائل مختلف اتفاق نظر دارند. دو کشور در بخش هنری نیز دارای DNA مشترک هستند. امارات عربی متحده پنجاهمین سالگرد موجودیت خود را جشن گرفته است و برنامه های توسعه خود را در پنجاه سال آینده ادامه خواهد داد. امارات عربی متحده با مشارکت شرکای منطقه ای و بین المللی رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی را در اولویت اول سیاست راهبردی خود قرار داده است. سیاست امارات عربی متحده به معنی این است که مانند ترکیه روابط و همکاری اقتصادی، تجاری، فرهنگی خود را با کشورهای مختلف جهان گسترش خواهد داد و ترکیه به عنوان کشور همسایه در منطقه، نمونه و نقشه راه فوق العاده ای برای ما محسوب می شود.
سلطان الجابر مردم ترکیه را برای سفر به امارات عربی متحده دعوت کرد و گفت: مردم ترکیه برای مشاهده گردهم آیی مردم 192 کشور که” برای پدید آوردن آینده عقل های مشترک را بکار گرفته اند” از نمایشگاه اکسپو 2020 ابوظبی بازدید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟