قرارداد ائتلاف سه حزب برای تشکیل دولت آتی آلمان منتشر شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد سند قرارداد ائتلاف خود را منتشر کردند. این سند ۱۷۷ صفحه‌ای از جمله حاوی تقسیم وزارتخانه‌ها، استفاده ۸۰درصدی از انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ و بسیاری موارد دیگر است.

حدود ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ (سوم آذر) سران سه حزب ائتلافی سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) در برابر خبرنگاران قرار گرفتند و اعلام کردند که مذاکرات ائتلاف آن‌ها به پایان رسیده و راه برای تشکیل دولت آتی آلمان با صدراعظمی اولاف شولتس هموار شده است.

سند قرارداد ائتلاف پیش از برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود.
نخست درباره معضل حاد کرونا
اولاف شولتس، صدراعظم آتی آلمان به عنوان نخستین سخنران در مقدمه اظهارات خود معضل حاد کرونا در سطح کشور را “بسیار جدی” خواند و گفت که ائتلاف سه حزب به این نتیجه رسیده است که برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا باید در مؤسسه‌های معینی مانند مراکز درمانی و مراکز نگهداری سالمندان و غیره واکسیناسیون را برای تمام همکاران اجباری کرد. او این را منتفی ندانست که حوزه اجباری کردن واکسیناسیون در آینده گسترش یابد.

صدراعظم آتی آلمان افزود، به دلیل فشار کاری ویژه‌ای که به نیروهای پرستاری وارد شده است، این همکاران بار دیگر پاداش دریافت خواهند کرد. او گفت که سه حزب ائتلافی بر سر یک میلیارد یورو بودجه جداگانه به توافق رسیده‌اند تا “همه ما با هم، دست در دست بتوانیم این موج چهارم بدخیم را پشت سر بگذاریم”.
محتوای سند قرارداد ائتلاف سه حزب
سند ۱۷۷ صفحه‌ای قرارداد ائتلاف برای تشکیل دولت آینده آلمان حاوی طرح‌ها و اعلام یک رشته‌توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها است که سرفصل نکات عمده آن به شرح زیر است:
● تا سال ۲۰۳۰ آلمان ۸۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین خواهد کرد. پیش از این سهم ۶۵درصدی در این بازه زمانی در نظر گرفته شده بود. زمان خروج کامل از انرژی ذغال‌سنگ از هم‌اکنون تا سال ۲۰۳۸ به سال ۲۰۳۰ کاهش خواهد یافت.
● حداقل دستمزد به ۱۲ یورو در ساعت افزایش می‌یابد. کمیسیون مستقل تعیین حداقل دستمزد پس از انطباق اول دستمزدها گام‌های بعدی برای افزایش احتمالی آن را بررسی خواهد کرد.
● دولت ائتلافی در نظر دارد سالانه دست‌کم ۴۰۰هزار دستگاه آپارتمان مسکونی ساخته شود که ۱۰۰هزار دستگاه آن در اختیار افراد کم‌درآمد قرار خواهد گرفت.
● از بار مالی مصرف‌کنندگان برق قرار است کاسته شود. از اول ژانویه ۲۰۲۳ تأمین مالی میلیاردی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق اکولوژیک، دیگر از طریق هزینه مضاعف برای مصرف‌کنندگان صورت نخواهد گرفت.
● سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد می‌خواهند مسلح شدن ارتش آلمان به پهپادها را امکان‌پذیر سازند.
● سه حزب ائتلافی در تفاهم با یکدیگر قصد دارند “آزاد شدن کنترل شده کانابیس (شاهدانه) برای بزرگسالان برای مصرف تفننی در فروشگاه‌های دارای مجوز” را امکان‌پذیر سازند. بدین گونه “کیفیت ماده کنترل می‌شود، مانع از انتقال مواد افزوده می‌گردد و حفاظت از جوانان تأمین می‌گردد”.
● قانون سقف اجاره منازل مسکونی باید تمدید و تشدید شود. در مناطقی که با معضل بازار مسکن روبرو هستند، در طول سه سال تنها می‌توان ۱۱ درصد بر اجاره منازل افزود. تاکنون ۱۵درصد مجاز بوده است.
● “قانون تراجنسیتی” باید لغو شود و “قانون خودتعیینی” جایگزین آن گردد.
● تسهیل مالیاتی دورکاری برای کارپذیران باید تا آخر سال ۲۰۲۲ تمدید شود.

● مفهوم “نژاد” باید از متن قانون اساسی آلمان حذف شود. به ماده ۳ قانون اساسی آلمان باید تبصره‌ای مبنی بر ممنوعیت تبعیض به دلیل هویت جنسیتی افزوده گردد.
● به دلیل قیمت بالای سوخت، دیگر نباید بر میزان عوارض دی‌اکسیدکربن بر روی قیمت بنزین، نفت سوختی یا گاز افزوده شود.
● پناهجویان بیشتری باید امکان آوردن اعضای خانواده خود به آلمان را داشته باشند و این روند باید تسهیل گردد. از سوی دیگر، اعضای ائتلاف قصد دارند امکان قانونی بیشتری برای ورود پناهجویان به آلمان را فراهم سازند.
● در حد امکان باید کمترین میزان از اطلاعات و داده‌های دیجیتالی نظارت بر شهروندان و ارتباطات آن‌ها را ذخیره کرد. برای مقابله با قلدری‌ها و افراطی‌گری در ادارات تأمین امنیت، باید یک مرکز شکایات تأسیس کرد و یک نماینده مستقل نیروهای پلیس برای پارلمان بوندستاگ آلمان تعیین گردد.
● سه حزب ائتلافی قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ شمار خودروهای برقی در آلمان را تا ۱۵ میلیون دستگاه افزایش دهند. بدین گونه قرار است ایستگاه‌های شارژ برق خودرو به حدود یک میلیون ایستگاه افزایش یابد.
این سند حاوی جزئیات بسیار در عرصه‌های مختلف است.
سه حزب ائتلافی این سند را “ائتلاف برای پیشرفت” نامیده‌اند که در روند رشد و دموکراتیزه کردن بیشتر کشور تأثیری به سزا خواهد گذارد.

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟