اسرائیل و مراکش پس از عادی سازی روابط پیمان دفاعی امضا کردند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل و مراکش روز چهارشنبه ۳ آذر (۲۴ نوامبر) در راستای برقراری روابط کامل دیپلماتیک توافقنامه‌ بی‌سابقه‌ای را امضا کردند که اساس همکاری‌های نظامی و امنیتی دو کشور در سال‌های آینده خواهد بود.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه در نخستین دیدار رسمی بالاترین مقام نظامی این کشور از مراکش، وارد رباط، پایتخت این کشور عربی شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، امضای پیمان و امنیتی میان تل‌آویو و رباط، محور اصلی سفر وزیر دفاع اسرائیل به مراکش بوده است. این توافقنامه در حضور وابستگان نظامی و دو نماینده پارلمان اسرائیل به امضای بنی گانتس و همتای مراکشی‌اش، عبدالطیف لودیی رسید. آقای گانتس همچنین با رئیس ستاد ارتش مراکش ملاقات کرد.

آقای گانتس در بیانیه‌ای توافق میان تل‌آویو و رباط را «بسیار مهم» ارزیابی کرد که «اساس تحکیم همکاری‌های نظامی و امنیتی میان دو کشور خواهد بود» و «امکان صادرات تجهیزات نظامی اسرائیل به مراکش را فراهم می‌کند.»


به گفته برخی مقام‌های اسرائیلی، امضای این پیمان امنیتی و نظامی، به طور قابل توجهی دستیابی مراکش به فناوری‌های صنایع نظامی اسرائیل را تسهیل می‌کند.

دولت اسرائیل یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مهم پهپادهای نظامی و جاسوس افزارها مانند پگاسوس است. فروش پهپادهای نظامی و برخی فناوری‌های پیشرفته مانند جاسوس افزار پگاسوس باید به امضای وزیر دفاع اسرائیل برسد.

مراکش با رد خرید جاسوس افزار پگاسوس، اعلام کرد از رسانه‌هایی که چنین ادعایی کرده‌اند، شکایت کرده است.

یک مقام دفاعی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، گفت: «روابط ما با مراکش بر اساس فروش تسلیحات نیست، بلکه بر پایه تقویت بلندمدت روابطمان در منطقه است که سنگ بنای امنیت اسرائیل است.»

مراکش، امارات عربی متحده، بحرین و سودان در سال ۲۰۲۰ توافقنامه‌هایی را برای عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل امضا کردند که این توافق‌ها به عنوان بخشی از پیمان ابراهیم و با میانجیگری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شده است.

سفر آقای گانتس به مراکش، نخستین سفر رسمی وزیر دفاع اسرائیل به یکی از کشورهای عربی است که روابط خودشان را با تل‌آویو بر اساس پیمان ابراهیم عادی کرده‌اند.

اسرائیل و مراکش در دهه ۱۹۹۰ از روابط دیپلماتیک سطح پایینی برخوردار بودند اما رباط پس از وقوع قیام فلسطینیان در سال ۲۰۰۰ رابطه‌اش را با تل‌آویو قطع کرد.

نزدیک به نیم میلیون اسرائیلی مدعی اصالت مراکشی هستند و مراکش هم هنوز محل زندگی یک جامعه کوچک یهودی است.


با وجود این توافقنامه امنیتی و نظامی میان رباط و تل‌آویو در حالی امضا شده است که برخی از احزاب و سازمان‌های غیردولتی و همچنین اسلام‌گرایان مراکشی مخالفت خود را با عادی‌سازی رابطه با اسرائیل اعلام کرده‌اند.

برخی تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که مراکش آرمان فلسطین را رها نکرده است اما این کشور «منافع دیگری» نیز دارد که مجبور است روابط خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کند.

از همین رو سفر آقای گانتس به رباط پس از آن انجام شده است که الجزایر در ماه اوت روابط خود را با مراکش به دلیل «اقدامات خصمانه» این کشور قطع کرد و جبهه پولیساریو هم تصمیم گرفت مبارزه مسلحانه خود علیه مراکش را «تشدید» کند.

بنابراین به نظر برخی از تحلیلگران سیاسی، مراکش در چنین شرایطی می‌خواهد به رقبای خود نشان دهد که با تحکیم روابطش با اسرائیل تلاش می‌کند حمایت آمریکا را جلب کند.

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟