شکست آشکار سامانه‌ پدافندی آمریکا در عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عملیات بزرگ نیروی هوایی یمن به نام «موازنه بازدارندگی هشتم»، در حالی صورت گرفت و اهداف مهمی را در عربستان هدف قرار داد که سامانه‌های دفاعی آمریکا و انگلیس نتوانستند این حملات را دفع کنند.

با توجه به موج تنش‌ ائتلاف متجاوز آمریکایی، عربستانی و اماراتی و مزدوران آن در عملیات زمینی و هوایی و بمباران مداوم صنعاء پایتخت یمن و سایر استان‌های این کشور، یگان‌های ضربتی نیروی هوایی یمن عملیات بزرگی به نام «موازنه بازدارندگی هشتم» را در عمق عربستان انجام دادند.

در این عملیات، مجموعه‌ای از اهداف حیاتی و نظامی، در نقاط مختلف عمق استراتژیک عربستان از جمله پایگاه هوایی ملک خالد در ریاض، فرودگاه ملک عبدالعزیز و پالایشگاه‌های آرامکو در جده و چند هدف نظامی مهم دیگر در ابها، جیزان و نجران هدف قرار گرفت.

مهمتر از همه این بود که این عملیات گسترده به اهداف خود به طور دقیق و مؤثر دست یافت و نخستین عملیاتی بود که به عنوان پاسخ فوری به تهدیدات فرماندهی نیروهای مسلح یمن علیه ائتلاف متجاوز بود. این عملیات، شوک راهبردی بود که تمامی محاسبات و پیش‌بینی‌های عربستان و آمریکا درباره ارتقای سیستمهای دفاعی و توانایی آن در حمایت بیشتر را نقش بر آب کرد؛ به ویژه اینکه وزیر دفاع آمریکا نیز اخیرا مدعی شد که حمایت این کشور از ریاض ادامه خواهد داشت و کارآمدی پدافندی آمریکایی به ۹۰ درصد رسیده است.

آنچه آمریکا و عربستان از آن غفلت کردند، رخ داد و نیروهای مسلح یمن ثابت کردند که در حال ارتقای توانمندی هجومی خود بویژه در بعد فنی و عملیاتی هستند. عملیات هشتم تأییدکننده آمادگی و توانایی نیروهای یمنی برای انجام عملیاتهای مشابه دیگر است که می‌تواند از این عملیات بزرگتر و پیچیده‌تر باشد.

از مهمترین نتایج این عملیات، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخست؛ آغاز مرحله جدیدی از بازدارندگی که در آن اهداف حیاتی و نظامی در قلب عربستان، ریاض و جده هدف قرار می‌گیرد. پایگاه های هوایی مانند پایگاه ملک خالد که یکی از بزرگترین پایگاههای هوایی عربستان است و فرودگاه ملک عبدالعزیزو پالایشگاه آرامکو نیز جزء اهداف بسیار مهمی بودند که هدف قرار گرفتند. این اهداف، با توجه به اولویتهای عملیاتی انتخاب شدند که تاثیر مستقیمی بر نظام اقتصادی و نیروی هوایی عربستان داشته باشند.

دوم؛ این عملیات، شکست سامانه‌های پدافندی آمریکایی «پاتریوت» و همه سامانه‌های پدافندی انگلیسی مانند سامانه‌های « KAM» و « GIRF» و سامانه‌های راداری زمینی را ثابت کرد. عملیات نشان داد که پهپادها، به مسافت هزار و ۳۰۰ کیلومتر در عمق عربستان نفوذ کردند؛ بدون اینکه رهگیری شوند یا سیستمهای راداری و هشدار، این پهپادها را شناسایی کنند. لذا شکست این فناوریها وحشتناک و فاجعه بار بود.

سوم؛ این عملیات پس از تهدیدهای فرماندهان ائتلاف متجاوز عربستانی-اماراتی، در مدت زمان کوتاهی صورت گرفت. این مسئله، نشانگر پیشرفت بالای بسیج و آمادگی عملیاتی بالای نیروهای مسلح یمن بود تا با یک عملیات سریع و برق‌آسا پاسخ ائتلاف متجاوز را بدهند.

بدون شک عملیات بازدارندگی هشتم، موازنه‌ها را بر هم زد و افقهای گسترده‌ای را در عملیات بازدارندگی راهبردی در قبال عربستان به وجود آورد و نقش مفتضحانه و شکست خورده سامانه ‌های مختلف دفاعی آمریکا و انگلیس را نشان داد؛ سامانه‌هایی که نتوانستند حتی یک وجب از خاک عربستان را حفظ کنند. تمام مناطق عربستان در زیر آتش نیروهای یمن قرار دارد و مراکز نفتی، فرودگاهها، بندرگاهها، پایگاههای هوایی نظامی و شهرهای صنعتی آن نیز دیگر امن نیست. تمام این مناطق، در معرض بمباران پهپادی و موشکی یمن قرار دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟