مقتدی صدر چه هدفی را از فشار برای معرفی عاملان ترور ناکام الکاظمی دنبال می‌کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پیام توئیتری صدر در لزوم معرفی عاملان حمله پهپادی به منزل الکاظمی سوالات بسیاری را درباره هدف وی از این اظهانظر در مقطع کنونی برانگیخته است.

پیام توئیتری «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر در لزوم روشن شدن و معرفی عاملان حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی»، سوالات بسیاری را درباره هدف وی از این اظهانظر در مقطع کنونی برانگیخته است و اینکه عملا تا چه حد می‌توان گروه‌های دخیل در این حمله را معرفی کرد؟

علیرغم اینکه الکاظمی در پی این حمله اعلام کرد عاملان را به خوبی می‌شناسیم اما تاکنون هیچ بیانیه و اظهارنظر رسمی درباره هویت این گروه‌ها منتشر نشده است.

اظهارنظر صدر
همزمان با انتظارها برای اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و مخالفت هیات هماهنگی گروه‌های شیعی با نتایج اولیه اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق، صدر روز جمعه گذشته در توئیتی خواهان اعلام تحقیقات انجام شده درباره تلاش برای ترور الکاظمی شد.

رهبر جریان صدر نوشت: نباید هیبت و اقتدار دولت مورد بی‌توجهی قرار گیرد، حادثه حمله به منزل نخست‌وزیر تعرضی آشکار و روشن علیه حاکمیت و اقتدار دولت است.

وی در ادامه بر لزوم روشن شدن تحقیقات انجام شده در این پرونده و دستگیری تروریست‌هایی که دست به چنین اقدام تروریستی زشتی زدند، تاکید کرد و افزود این افراد باید به سزای این کار خود برسند.

صدر در پایان تاکید کرد که در صورت عدم معرفی عاملان این حمله، وی در آینده ناچار خواهد شد خود بانیان و عاملان این اقدام را معرفی کند.

 

پس از این اظهارنظر صدر بلافاصله «مشرق عباس»، مشاور سیاسی الکاظمی در توئیتی نوشت: در روزهای آینده از برخی واقعیت‌ها، فیلم‌ها، تصاویر و ادله درباره عملیات تروریستی حمله به منزل الکاظمی پرده برخواهیم داشت و به تلاش‌های گمراه‌کننده توجهی نخواهیم کرد همچنین به کسانی که از روی غفلت از این تلاش‌ها تاثیر می‌پذیرند، متاسفیم.. واقعیت نخواهد مُرد.

 

چانه‌زنی سیاسی
در همین رابطه، «حسین السبعاوی»، نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی عراق در گفت‌وگو با عربی 21 تصریح کرد:اظهارنظر صدر ثابت می‌کند که دولت و نهادهای دولتی به معنای واقعی کلمه در عراق وجود ندارد زیرا معرفی و محاکمه گروه‌هایی که به منزل نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح حمله کردند، کار دولت و دستگاه قضایی است.

السبعاوی افزود: دولت امروز در ضعیف‌ترین حلقه حکومت عراق قرار دارد و در صیانت از حکومت متکی به گروه‌های سیاسی است که دارای شاخه نظامی هستند زیرا صدر رهبر یکی از گروه‌های سیاسی کشور است و هنگامی که چنین اظهارنظری می‌کند بدین معناست که حکومت عراق ضعیف است و هر گروهی می‌تواند آن را هدف قرار دهد.

این تحلیلگر عراقی اظهار داشت:اشاره صدر به حمایت از دولت بیشتر اظهارنظری سیاسی است تا حقوقی زیرا وی در اصل به گروه‌های موجود در هیات هماهنگی گروه‌های شیعی حمله می‌کند و غیر مستقیم رقابی که متهم به حمله به الکاظمی هستند را زیرفشار قرار می‌دهد.

السبعاوی در ادامه این اظهارنظر صدر را «زورآزمایی و چانه‌زنی سیاسی با رقبا» توصیف کرد که شهروندان عراقی نباید انتظار روشن شدن واقعیت‌ها و ابعاد این حمله را داشته باشند.

وی ادامه داد:الکاظمی باید خود مسئولیت را بر دوش گرفته و عاملان این حمله را اعلام و به دستگاه قضایی معرفی کند یا اینکه اگر دولت عراق ناتوان از این اقدام است برای حل این مشکلات به جامعه جهانی رجوع کند زیرا معرفی عاملان این حمله، کار رهبر جریان صدر نیست.

السبعاوی در پایان پیش‌بینی کرد که این اظهارنظر صدر، اشاره غیر مستقیم‌ به هیات هماهنگی برای پذیرش نتایج انتخابات است، این در حالی است که این هیات تاکنون نتایج را قبول نکرده و با تجمعات و تحصنات مختلف می‌تواند اوضاع را برهم بزند و صدر بدون حضور آنها نمی‌تواند به تنهایی دولت را تشکیل دهد زیرا به خوبی می‌داند که این گروه‌ها قادر به سرنگون کردن چنین دولتی و حرکت به سمت انتخابات زودهنگام دیگر هستند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟