چرا نبرد فتح مارب برای حوثی‌ها راهبردی است؟ 

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نبردی جدی برای کنترل شهر مارب در یمن بین حوثی‌ها و ائتلاف نظامی عربی تحت رهبری عربستان سعودی در جریان است. جنگی که هزاران نفر را کشته و تعداد بیشتری از مردم را آواره کرده است.

اما چرا این نبرد تا این اندازه کلیدی است؟ مارب شهری در شمال یمن و غنی از نفت است. این شهر هفت سال است که میدان درگیری‌های بسیاری در یمن بوده است. این شهر یکی از آخرین پایگاه‌های دولت تحت یمن است که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد.

این شهر تنها ۱۲۰ کیلومتر با صنعا فاصله دارد و در واقع در یک تقاطع بین مناطق جنوبی و شمالی یمن واقع شده است. این استان دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است. پالایشگاه نفت در این استان قابلیت تولید بین روزانه ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار بشکه نفت دارد. این منطقه همچنین یکی از مناطق مهم‌ تاریخی و گردشگری به شمار می‌رود و یونسکو آن‌را در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسانده است. گفته می‌شود این منطقه پایتخت پادشاهی باستانی SABA نیز بوده است.

با پیشرفت‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته در حال حاضر حوثی‌ها به نزدیک‌ترین فاصله به این شهر رسیده‌اند. نظامیان این گروه می‌گویند که توانسته‌اند به حومه شهر برسند اما دو مقام ارتش یمن می‌گویند اعضای حوثی‌ها هنوز نتوانسته‌اند از ۳۰ کیلومتری غرب و همچنین ۵۰ کیلومتری شمال شهر خود را نزدیک‌تر کنند.

نظامیان حوثی عملیات برای به دست آوردن مارب را در ماه فوریه آغاز کردند. در این بازه زمانی مدتی آرامش در میدان نظامی برقرار شد و از ماه سپتامبر بار دیگر حوثی‌ها تلاش خود برای فتح این شهر را از سر گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌هایی دو طرف تاکنون هزاران نفر از اعضای حوثی‌ها و همچنین جنگجویان ائتلاف عربی کشته شده‌اند. مقام‌های نظامی دولت یمن که از سوی عربستان حمایت می‌شود می‌گویند حوثی‌ها هر روز حملات متعددی را از شمال، غرب و جنوب طراحی و اجرایی می‌کنند.

یکی از مقام‌های ارشد ارتش در این خصوص می‌گوید: «آنها هزاران جنگنده در کامیون‌های مسلح و گاهی اوقات موتورسیکلت‌ها را می‌فرستند و همچنین با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خود تلاش می‌کنند روستاها را یکی از پس از دیگر فتح کنند تا به شهر برسند.»

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ با حمله به یمن تلاش کرده حوثی‌ها را شکست دهد اما با گذشت بیش از ۶ سال هنوز به این هدف دست نیافته‌اند.

با وجود پیشرفت‌ها، مقام‌های دولت یمن که تحت حمایت عربستان هستند ادعا می‌کنند که مارب سقوط نخواهد کرد. مقام‌های نظامی می‌گویند نیروهای دولتی با حفاری تونل در اطراف شهر تلاش می‌کنند به یاری نیروهای حاضر در شهر مارب برسند. سلطان العاردا فرماندار این استان در این خصوص به رسانه‌های محلی می‌گوید: «مارب مقاومت کرده و خواهد کرد. ما با کمک نیروهای ائتلاف عربی با این حمله مقابله خواهیم کرد.»

اگر حوثی‌ها بتوانند این نبرد را پیروز شوند راه برای کنترل و تسلط بر دیگر استان‌های شمالی هموار خواهد شد. ضمن اینکه از سوی دیگر اهرم مناسبی برای مذاکرات در مقابل با نیروهای دولتی به دست حوثی‌ها می‌دهد.

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟