دیدار مشترک سران حماس و دستگاه اطلاعاتی مصر در قاهره

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

منابع خبری از سفر روز یکشنبه هیات حماس به قاهره و دیدار با مسئولین دستگاه اطلاعاتی مصر به منظور تبادل اطلاعات و رایزنی بر سر جزئیات توافق آشتی ملی حماس و فتح در استانبول ترکیه خبر می دهند.

هیات حماس را در سفر به قاهره چهره هایی چون صالح العاروری، عزت الرشق، خلیل الحیه و روحی مشتاحه تشکیل می دهند. فوزی برهوم سخنگوی حماس در غزه مدعی شد سفر این هیات به قاهره با هدف تلاش برای تقویت روابط ما با مصریان صورت پذیرفته است. به نظر می رسد دستگاه اطلاعاتی مصر پس از رصد ابعاد روابط رو به گسترش حماس با تشکیلات خودگردان و به ویژه ترکیه بر آن شده است تا ضمن دیدار با سران حماس و اطلاع از ابعاد توافق آشتی ملی گروه های فلسطینی تحت حمایت ترکیه و قطر زمینه را برای تغییر در معادلات این پرونده تسریع نماید. بر همین اساس برخی منابع خبری نزدیک به دوحه مدعی شدند که مقامات مصری در خلال دیدار با هیات حماس قصد دارند تا پیام طرف اسرائیلی درباره امکان احیای مجدد گفتگوها بر سر تبادل زندانیان میان حماس و رژیم صهیونیستی را مطرح نمایند. علاوه براین دستگاه اطلاعاتی مصر قصد دارد تا اطلاعات محرمانه ای را پیرامون فعالیت های نظامی یک گروه نظامی در نوار غزه در اختیار حماس قرار دهند. این منبع مدعی شده است که بخشی از گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس اخیرا موفق شده است تا به فناوری سیستم پدافند هوایی دست پیدا کند که در صورت صحت این خبر تغییراتی شگرف را در معادلات نظامی این گردان و رژیم صهیونیستی رقم خواهد زد. این گزارش بر این امر تاکید دارد که دفتر سیاسی حماس از روند دستیابی گردان های عزالدین قسام به تسلیحات نظامی مزبور بی اطلاع است.

از سوی دیگر برخی منابع خبری از تلاش های محمد دحلان به منظور کارشکنی در مسیر توافق آشتی ملی فتح و حماس خبر می دهند. این منابع از مذاکرات پشت پرده شبکه نیروهای وابسته به دحلان در نوار غزه با طیفی از رهبران حماس به منظور ترغیب آنها به خروج از گفتگوهای ملی فلسطینی تحت حمایت محمود عباس و ترکیه سخن به میان می آورند. گفته می شود مذاکرات اخیر به توصیه عباس کامل رئیس دستگاه اطلاعات مصر آغاز شده است.

دیپلماسی فعالانه قاهره در طول یک هفته اخیر به منظور احیای نقش سنتی خود در پرونده فلسطین از جهات زیادی قابل تامل است. به نظر می رسد برآورد دستگاه اطلاعاتی مصر بر این اساس استوار است که تا زمان عدم تفاهم حماس و فتح بر سر تعیین تاریخ و نحوه برگزاری انتخابات، این امر به مثابه دستاوردی مثبت برای قاهره قلمداد می شود. این ارزیابی بر این نکته نیز اذعان دارد که علی رغم هفته ها رایزنی میان تشکیلات خودگردان و حماس در استانبول، ظاهرا محمود عباس تا زمان تعیین نتایج انتخابات ایالات متحده منتظر باقی خواهد ماند و در صورت پیروزی جو بایدن، ابومازن بار دیگر به آغوش مصریان بازخواهد گشت و از روابط گرم رام الله با آنکارا کاسته خواهد شد.

همزمان برخی منابع نزدیک به فتح مدعی شدند که در میان مسئولان ارشد نزدیک به ابومازن نیز مخالفت های جدی با ابتکار جبریل رجوب برای پی ریزی دولت آشتی فلسطینی با همکاری حماس و تحت حمایت های آنکارا وجود دارد. در همین راستا روزنامه رای الیوم با انتشار خبری اعلان داشت در نشست اضطراری کمیته مرکزی فتح که در روز 16 اکتبر با ریاست حسین الشیخ و ماجد فرج برگزارشد، هر دو فرد از اقدام جبریل رجوب در تقویت همکاری ها با حماس انتقاد کرده و روند حاضر را موجب تضعیف فتح در معادلات آتی فلسطین دانسته اند. همچنین برخی دیگر ضمن شماتت ابومازن به سبب پذیرش ابتکار رجوب بر این نکته تاکید دارند که رجوب تحت پشتیبانی دوحه سعی دارد تا از طریق پیشبرد روند آشتی ملی حماس و فتح، خود را به عنوان جانشینی شایسته برای محمود عباس معرفی نماید.

در مجموع به نظر می رسد قاهره از هم اکنون با احساس خطر از روند توافق گروه های فلسطینی به منظور برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان در شش ماه آینده و همچنین نقش پررنگ آنکارا در پرونده فلسطین می کوشد تا با جلب نظر مثبت سران حماس از طریق تسریع فرایند مذاکرات میان غزه و رژیم صهیونیستی و همچنین تسهیل تردد ساکنین غزه از مسیر گذرگاه رفح زمینه را برای تحقق توافق مشترک میان گروه های فلسطینی با حمایت اردوغان به چالش بکشد.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟