نشست مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی با موضوع ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در روز چهارشنبه هفته گذشته با هدف بررسی آخرین تحولات ایران میزبان نشستی با عنوان «ایران در تقاطع تصمیم گیری ها: روندها و معناها» بود. این نشست با حضور چهره های برجسته ای چون «مائیر لیتواک»، «راز زیمت»، «تامار عیلام گیندین»، «اوری گولدبرگ»، «لیورا هندلمن بائور»، «یوسی منشاروف» و «سیما شاین» برگزار شد.

در این نشست مجازی پروفسور «مائیر لیتواک» استاد تاریخ خاورمیانه و کارشناس ارشد مرکز ایران شناسی آلیانس در دانشگاه تل آویو در تشریح وضعیت کنونی ایران اظهار داشت:

«ایران هم اکنون در وضعیت دشوار اقتصادی به سر می برد، اما با وجود بحران اقتصادی ناشی از تحریم ها، رژیم همچنان بسیار پایدار به نظر می رسد و این امر بیش از هر چیز به سبب انسجام داخلی و توانایی نظام در حفظ بقای خویش است.» وی در ادامه در تشریح اقدامات ایذایی صورت گرفته علیه ایران  به ویژه انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز افزود: «من موفقیت های اخیر را به مثابه پیروزی تاکتیکی در تقابل با رژیم ایران قلمداد می کنم که لزوما به موفقیت راهبردی منجر نخواهند شد. حملات اخیر به سایت های هسته ای ایران و یا حمله به پایگاه های ایرانی در سوریه ممکن است برنامه ایران را با تاخیر مواجه سازد اما بدون شک به تغییر استراتژیک در رفتار ایران منجر نخواهد شد.» لیتواک ضمن انتقاد از رفتارهای ایذایی  همراه با تبلیغات رسانه ای علیه انفجارها و آتش سوزی های اخیر در نقاط مختلف ایران اظهار داشت: «غرور و تکبر ما ایران را تحقیر خواهد کرد اما سرانجام روزی فرا خواهد رسید که ایران را وادار به پاسخگویی نماید.»

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال و نحوه واکنش ایران به خرابکاری های اخیر گفت: «ایرانی ها پیش تر نشان داده اند که به هر اقدامی پاسخ خواهند داد اما پیش بینی من این است که آنها در حال حاضر تصمیمی برای واکنش نشان دادن ندارند، چرا که چشم اندازی از آینده پیش روی خود ندارند. اما بدیهی است که ایرانی ها تا ابد ساکت نخواهند ماند.»

لیتواک در بخش پایانی صحبت های خود در رابطه با خبرهای مربوط به احتمال امضای توافق نامه راهبردی میان ایران و چین اذعان داشت: «ایران از سالهای دور چین را به مثابه گزینه بدیل برای ایالات متحده و همچنین مدلی برای توسعه خویش مدنظر قرار داده است. علاوه بر این رهبران ایران بر این حقیقت تاکید دارند که چین برخلاف ایالات متحده و غرب تهدیدی فرهنگی و یا ایدئولوژیک برای ایرانیان به شمار نمی رود.»

«راز زیمت»، کارشناس حوزه ایران در مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل، دومین سخنران این نشست بود. وی ضمن اشاره به برخی اعتراضات و ناآرامی های خیابانی روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران مدعی شد: «بیشتر معترضین در ایران خواهان بهبود وضعیت اقتصادی خویش بوده و لزوما از تغییر رژیم در کشورشان حمایت نمی کنند.» وی در ادامه با اشاره به سال های  طولانی تحریم اقتصادی ایران یادآور شد که ایرانیان تجربه بالایی در نحوه مواجهه با فشارهای خارجی دارند و رژیم ایران نیز توسعه برنامه هسته ای

«راز زیمت»، کارشناس حوزه ایران در مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل، دومین سخنران این نشست بود. وی ضمن اشاره به برخی اعتراضات و ناآرامی های خیابانی روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران مدعی شد: «بیشتر معترضین در ایران خواهان بهبود وضعیت اقتصادی خویش بوده و لزوما از تغییر رژیم در کشورشان حمایت نمی کنند.» وی در ادامه با اشاره به سال های  طولانی تحریم اقتصادی ایران یادآور شد که ایرانیان تجربه بالایی در نحوه مواجهه با فشارهای خارجی دارند و رژیم ایران نیز توسعه برنامه هسته ای خویش را به مثابه یک سرمایه استراتژیک به منظور کاهش فشارهای خارجی بر علیه خود در نظر می گیرد و حتی در اوج بحران کرونا نیز حاضر به دست کشیدن از برنامه هسته ای خویش نیست. 

زیمت در ادامه صحبت های خود افزود: «رژیم ایران بر این باور است که دست کشیدن از دارایی های استراتژیک در دسترس (همچون برنامه هسته ای، موشک های دوربرد و نفوذ منطقه ای) نه تنها وضعیت آنها را بهبود نخواهد بخشید بلکه در ادامه راه می تواند به تشدید فشارها و زمینه چینی برای سرنگونی رژیم منجر شود. از همین روست که شاهدیم ایران با وجود بحران اقتصادی فراگیر خود همچنان در پیشبرد سیاست های خویش مصمم و استوار است.»

دکتر «تامار ایلام گیندین» عضو مرکز پژوهش های ایرانشناسی عزری دیگر سخنران این نشست در ارزیابی مختصر خویش از شرایط نظام جمهوری اسلامی مدعی شد: «رژیم ایران اگرچه توانسته تا ثبات خویش را حفظ نماید اما این امر بیش از هر چیز به سبب اوضاع دشواری است که برای مخالفین و معترضین رقم زده است. مردم به سبب تجربیات اندوخته شده از اعتراضات پیشین و مشکلات اقتصادی شخصی شان از حضور در خیابان ها برای بیان اعتراض خویش واهمه دارند.»

«سیما شاین» پژوهشگر ارشد مسائل ایران دیگر سخنران این جلسه با تشریح ابعاد انفجار در سایت نطنز اظهار داشت این حادثه به فرایند نوسازی و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز آسیب رساند اما ایران بدون شک قادر خواهد بود تا به فرایند غنی سازی خود با اتکا به سانتریفیوژهای نسل قدیمی تر ادامه دهد. شاین در ادامه با اشاره به حملات سایبری ماه های اخیر ایران به زیرساخت های حیاتی این رژیم مدعی شد در صورت موفقیت ایرانی ها در تحقق اهداف خویش این امر می توانست خسارات سنگینی را به اسرائیل وارد سازد. در نتیجه بایستی اعتراف کرد که حملات سایبری اخیر ایران اقدامی جسورانه بود.

در ادامه این نشست مجازی «یوسی منشارف» کارشناس ایران در مرکز پژوهش های ایران شناسی عزری و انستیتو راهبرد و امنیت اورشلیم به تشریح ابعاد انفجارهای اخیر در خجیر و نطنز پرداخته و پیامدهای این اقدامات را در روند پیشرفت برنامه هسته ای ایران ارزیابی نمود.

دکتر «لیورا هیندلمن بائور» مدیر مرکز مطالعات ایران شناسی آلیانس در دانشگاه تل آویو نیز در سخنانی ضمن تشریح وضعیت خطرناک گسترش کرونا در ایران، شرایط کنونی را زمینی بارور برای نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران خواند. او مدعی شد گسترش روزافزون کرونا در سراسر ایران بیش از هر زمان دیگری بیانگر ناکارآمدی و عدم شفافیت رژیم ایران است. وی در ادامه صحبت های خویش در رابطه با تاثیر انتخابات ایالات متحده در سرنوشت ایرانیان افزود: اگر رئیس جمهور ترامپ در دوره بعدی انتخابات پیروز میدان نباشد، ایرانیان از آن به مثابه دستاوردی بزرگ برای خویش یاد خواهند کرد و جشن بزرگی برپا خواهند داشت.

آخرین سخنران این نشست دکتر «اوری گولدبرگ» پژوهشگر مرکز هرتصلیاه بود که به تشریح آخرین تحولات در صحنه سیاست داخلی ایران پرداخت. به اعتقاد گولدبرگ در درون رژیم ایران منازعه ای بر سر چشم انداز  پیش روی ایران جریان دارد. در این بین رئیس جمهور روحانی رهبر جریان خواهان تغییر قلمداد می شود که می کوشد دستاوردهای انقلاب اسلامی را به سمت داخل و نه خارج از مرزهای ایران رهنمون سازد. گولدبرگ در فراز پایانی صحبت های خویش بدین نکته اشاره داشت که:  «نبایستی در این امر تردیدی به خود راه داد که ایران هنوز وضعیتی بسیار باثبات داشته و به مسیر خویش ادامه می دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟