بن بست در مذاکرات تشکیل دولت لبنان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

به نظر می‌آید که پرونده تشکیل دولت جدید لبنان گره خورده و هیچ نشانه‌ای برای بازشدن این گره دیده نمی‌شود.رایزنی‌های «سعد الحریری» برای تشکیل دولت جدید لبنانی در حالی به بن‌بست رسیده که فشارهای بین‌المللی رو به افزایش و مشکلات اقتصادی هر روز سخت‌تر می شود.

به گزارش «اسپوتنیک» برخی منابع تأکید کرده‌اند که فرانسه خشمگین از مانع‌تراشی های تشکل‌های سیاسی از احتمال لغو کنفرانس بین‌المللی حمایت از لبنان که قرار است اواخر ماه جاری برگزار شود سخن گفته و تأکید کرده که کمک‌هایش را به کمک‌های انسانی به نهادهای غیر حکومتی منحصر می‌کند.

«بشاره خیرالله»، روزنامه‌نگار لبنانی، می‌گوید که بن‌بست کنونی همان چیزی است که دولت سابق لبنان هم تجربه کردند، «هیچ چیز عوض نشده، ذهنیت سهمیه‌خواهی و کشمکش نیروهای سیاسی همان است که بود»، هرچند الحریری وعده داده بود که دولتی تکنوکرات تشکیل دهد.

به گفته خیرالله «مشکل اینجاست که جریان ملی آزاد به ریاست «جبران باسیل» می‌گوید اگر به شیعیان اجازه داده می‌شود که وزیر دارایی را خودشان انتخاب کنند و حزب سوسیالیست ترقی‌خواه هم وزیرش را خودش تعیین می‌کند، جریان ملی آزاد هم که  بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس را دارد می‌خواهد وزیرش را خودش تعیین کند ضمن اینکه الحریری اصرار دارد که مذاکراتش با این گروه فقط از طریق رئیس جمهور باشد».

او می‌افزاید: «تجربه دولت‌های سابق هم همین‌طور بود، مشکلاتی که هیچ کس نمی‌داند چگونه باید حلش کرد، اما یک روز بیدار می‌شویم و می‌بینیم که همه مشکلات حل شده و دولت تشکیل شده است».

به نظر خیرالله، «الحریری از تشکیل دولت انصراف نخواهد داد، ضمن اینکه طرح فرانسه نیز با مشکلات جدی مواجه شده و هرکسی آن را همان‌طور که دلش می‌خواهد تفسیر می‌کند و یکی از مشکلات همین است که هر کس تفسیر خودش را از این طرح دارد.

این روزنامه‌نگار لبنانی می‌افزاید که رئیس جمهور فرانسه همچنان برای موفقیت طرح خود تلاش می‌کند تا بتواند کنفرانس کمک به لبنان را برگزار کند، اما به نظر می‌آید که نیروهای سیاسی لبنان علاقه‌ای به برگزاری این کنفرانس ندارند.

«مصطفی علوش»، عضو جریان المستقبل، وابسته به الحریری، هم می‌گوید که تا وقتی دولتی تشکیل نشود که بتواند برای حل مشکلات وارد عمل شود و با جهان تعامل کند، لبنان با خطر مواجه است.

او درباره احتمال استعفای الحریری از این مسئولیت تأکید می‌کند که الحریری متعهد به ارائه ترکیب کابینه است و بعد از آن مسئولیت متوجه رئیس جمهور است که کابینه را تأیید یا رد کند.

علوش ضمن تأکید بر اینکه مذاکرات در حال پیشرفت است ابراز خوش‌بینی کرد که تا چند روز آینده دولت جدید لبنان شکل بگیرد به خصوص که وضعیت لبنان بسیار خطرناک است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟