قلمرو دریایی فلسطین؛ منازعه‌ای جدید میان ترکیه و مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع آگاه از درگیری جدید مصر و ترکیه، این بار در مناطق گازی شرق دریای مدیترانه متعلق به قلمرو آبی فلسطین خبر دادند.

منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: بعد از درز اطلاعاتی مبنی بر مذاکرات اعلام نشده و در سطح بالای طرف فلسطینی با ترکیه در رابطه با توافق ترسیم مرزهای دریایی و امکان دستیابی به حق توسعه میدان گازی مارین نوار غزه (در مقابل ساحل نوار غزه) در چارچوب مناسبات مثبت آنکارا با دو گروه بزرگ فلسطینی یعنی فتح و حماس، قاهره اخیرا هشدارهای شدید اللحنی به مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس داده است.

منابع یاد شده افزود: در مذاکراتی که اخیر میان هیات حماس در قاهره و پیش از آن با هیاتی از تشکیلات خودگردان و جنبش فتح به ریاست «جبریل الرجوب» انجام شد، تنها به توافقات مربوط به عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل و تاثیر آن بر مساله فلسطین پرداخته نشد بلکه بیشتر موضوع ورود ترکیه به پرونده‌های داخلی فلسطین مورد گفت‌وگو قرار گرفت به ویژه آنکه ترکیه اخیرا میزبان رهبران فلسطینی از دو جنبش فتح و حماس بوده است.

در همین رابطه، در چارجوب منازعه مصر و ترکیه بر سر مناطق نفوذ در شرق دریای مدیترانه و اقدام قاهره در امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی با آتن، آنکارا اخیرا تلاش کرده است تا برای اعمال فشار بر مصر جای پای جدیدی برای خود از رهگذر دستیابی به توافق ترسیم مرزهای دریای با تشکیلات خودگردان فلسطین دست و پا کند، همانند توافقی که ترکیه با دولت وفاق ملی در لیبی امضا کرده است.

فلسطین در سال 2012 میلادی به عنوان عضو ناظر سازمان ملل به رسمیت شناخته شد، امری که این امکان را برای فلسطین فراهم کرده است تا در توافقات بین‌المللی سازمان ملل از جمله توافق قانون دریایی عضو شود که به تبع آن فلسطین می تواند با کشورهای هم‌ساحل توافق ترسیم مرزهای دریایی امضا کند.

به گفته منابع مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید، قاهره با استناد به نفوذ و نقش تاریخی‌اش در پرونده فلسطین، اخیرا برای بستن راه به روی نقش‌آفرینی ترکیه در مساله فلسطین مداخله کرده و خواهان ترسیم مرزهای دریایی مصر با طرف فلسطینی شده است.

از سوی دیگر، یک مقام فلسطینی در تشکیلات خودگردان به العربی الجدید گفت:مذاکرات با طرف مصری در حال حاظر جدی نشده است و نمی توان گفت که اراده سیاسی قوی در طرف مصری برای امضای این توافق وجود دارد.

میدان گازی مارین نوار غزه در اواخر دهه نود میلادی کشف شد و تشکیلات خودگردان فلسطین حق انحصاری اکتشاف گاز در دریای غزه را به شرکت «بی جی» بریتانیا و شرکت پیمانکاری «سی سی سی» فلسطین واگذار کرد که پس از انجام کاوش‌های لازم دو میدان گازی به فاصله 30 کیلومتری نوار غزه و در عمق 600 متری زیر دریا کشف شد که به میدان گازی اول، نام «میدان گازی مارین نوار غزه» اطلاق شد که کاملا در قلمرو دریایی فلسطین قرار دارد اما میدان گازی دوم که به «مارین 2» معروف شد در مناطق مرزی دریایی نوار غزه و مناطق تحت اشغال اسرائیل قرار دارد.

شرکت بریتانیایی بی جی حجم گاز موجود در نوار غزه را 1.4 تریلیون متر مکعب برآورد کرده است که می تواند نیاز نوار غزه و کرانه باختری را به مدت 15 سال با میانگین مصرف کنوی تامین کند.

هیات عالی رتبه فتح به رهبری جبریل الرجوب دبیرکل کمیته مرکزی این جنبش و هیاتی از حماس به رهبری صالح العاروری پیشتر به برای مذاکره درباره آشتی داخلی به ترکیه سفر کردند، سفری که خشم مقامات مصری را به دنبال داشت و از مذاکرات غیر علنی مقامات فلسطینی با ترکیه برای ترسیم مرزهای دریایی انتقاد کرد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟