تبادل اتهامات میان فتح و حماس درباره شکست مذاکرات آشتی ملی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از هفته ها وعده «وحدت» و رفع اختلافات، فتح و حماس اختلافات خود را از سر گرفتند و هر یک مسئولیت شکست مذاکرات آشتی ملی را متوجه دیگری می داند.

«روحی فتوح»، عضو شورای مرکزی جنبش فتح، که در مذاکرات جاری در قاهره حضور داشته می گوید که حماس «پیش از آنکه مذاکرات قاهره آغاز شود» از تفاهمات سابق عقب نشینی کرد.

او گفت که مذاکرات قاهره اساسا برای تعیین تاریخ اجرای انتخابات مجلس و ریاستی و شورای مرکزی جبهه آزادی بخش بود اما برخلاف تفاهمات قبلی ناگهان حماس بر ضرورت اجرای همزمان این انتخابات ها تأکید کرد.

وی افزود که پیشتر تفاهم شده بود که انتخابات پشت سر هم و در یک بازه 6 ماهه اجرا شود، نخست انتخابات ریاست تشکیلات، بعد مجلس ملی و بعد پارلمان، اما در قاهره دیدیم که حماس نظر خود را عوض کرده و مذاکرات در این باره هم به نتیجه نرسید.

فتوح سران حماس را متهم کرد که روند آشتی را به شکست کشانده اند و افزود که مشکل نه با سران حماس در خارج که با سران ساکن غزه است.

سران فتح و حماس حدود 10 روز پیش برای آغاز مذاکراتی که قرار بود زمینه صدور بخشنامه اجرای انتخابات را فراهم کند عازم قاهره شدند. آنان پیش تر در سپتامبر گذشته در مذاکراتی در استانبول توافق کردند که سه انتخابات را در فاصله زمانی 6 ماهه اجرا کنند و تعیین زمان دقیق اجرای انتخابات را به مذاکرات بعدی با حضور همه گروه های مسلح موکول کردند.

«حسام بدران»، عضو دفتر سیاسی حماس، با اذعان به وجود اختلاف درباره انتخابات گفت که حماس می خواهد که انتخابات مجلس و ریاست تشکیلات همزمان برگزار شود و فلسطینیان داخل اراضی و خارج آن در آن مشارکت کنند.

او افزود که در مذاکرات با فتح توافقاتی حاصل شد و موضوع شورای ملی و انضمام حماس به سازمان آزادی بخش به بعد موکول شد و تأکید کرد که حماس خواستار آن است که سازمان آزادی بخش متشکل از همه نیروهای فلسطینی باشد.

بدران همچنین تأکید کرد که اقدام تشکیلات خودگردان در ازسرگیری هماهنگی های امنیتی با اسرائیل ضربه ای قاطع به روند آشتی ملی بود و افزود که فلسطینیان شایستگی آن را دارند که رهبری منسجمی داشته باشند که آمال ملت فلسطین را دنبال کند و پیگیر خواسته های آنان در سطح جهانی باشد.

ازسوی دیگر، «منیر الجاغوب»، مسئول دفتر رسانه ای فتح، گفت که آنچه موجب مشکل شده اختلافات داخلی حماس میان نیروهای مستقر در غزه و نیروهای خراج از فلسطین است و مانع از آن می شود که حماس بتواند با موضعی متحد در مذاکرات شرکت کند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟