اعراب شرق سوریه نگران از توافق کردها با حزب نزدیک به دولت برای حکومت فدرالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 بیانیه مشترک گروه موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه»، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) با حزب نزدیک به حکومت بشار اسد درباره توافق بر سر حکومت فدرالی در سوریه موجب نگرانی درباره خطر تجزیه سوریه شده است.

این توافق که روز دوشنبه (30 اوت) در مسکو با حضور «قدری جمیل»، دبیر کل حزب اراده ملی، و «الهام احمد»، از سران شورای دموکراتیک سوریه، از آن پرده برداری شد موجب نگرانی درباره وضعیت اعراب و ترکمانان و مسیحیان و دیگر اقلیت های سوریه در سرزمین هایی شده که در کنترل کردها هستند.

نشست دو طرف که با حمایت روسیه در مسکو برگزار شد به توافق بر سر اداره فدرالی سوریه انجامید.

حزب اراده ملی هرچند خود را از گروه های اپوزیسیون سوریه معرفی می کند، اما متحد روسیه است و نزدیک به دولت دانست می شود، برای همین بسیاری توافق آن با کردها را مقدمه چینی برای توافق دمشق با نیروهای قسد می دانند.

آنان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود نیز تأکید کردند که مناطق فدرالی مسائل داخلی شان را خود مدیریت می کنند و در روابط خارجی و مسائل دفاعی و اقتصادی با دولت مرکزی در ارتباط هستند.

آنان ادامه وضعیت کنونی مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال و شرق سوریه را «یک ضرورت واقع بینانه و نیاز اجتماعی ناشی از شرایط کشور و نیازهای منطقه» خواندند.

در این کنفرانس همچنین بر توافقاتی که انضمام نیروهای دموکراتیک سوریه به ارتش این کشور را ممکن کند تأکید کردند.

نگرانی ترکیه
ازسوی دیگر، وزارت خارجه ترکیه از روسیه خواست که از هرگونه اقدامی که به سود گروه های وابسته به حزب کارگران کردستان و گروه های سوریه ای مرتبط با آن تمام شود خودداری کند.

وزارت خارجه از دعوت شورای دموکراتیک سوریه به مسکو به شدت ابراز نگرانی و تأکید کرد که این گروه ها در پی تجزیه سوریه هستند و ساکنان مناطق تحت کنترل خود را سرکوب می کنند.

ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را مانند حزب کارگران کردستان، گروهی تروریستی و تهدیدی برای امنیت داخلی خود می داند.

ائتلاف اقلیت ها
این توافق نامستقیم میان حکومت سوریه و گروه های کرد را می توان ادامه سیاست علویان سوریه در ائتلاف با دیگر اقلیت ها برای در دست نگه داشتن قدرت دانست و وجه مشترک آنها سرکوب اعراب سنی در این منطقه است.

جنگ با داعش به نیروهای قسد فرصت داد که منطقه ای معادل یک سوم خاک سوریه را به کنترل خود درآورد که بسیاری از ساکنان آن غیر کرد هستند.

مرکز مطالعات کارنگی طی پژوهشی نشان داد ساکنان محلی این منطقه به نیروهای دموکراتیک سوریه به چشم نیروهای خارجی اشغالگر نگاه می کنند.

این ساکنان بومی همواره از سرکوب و به حاشیه رانده شدن ازجانب نیروهای قسد اعتراض کرده و حتی در مواردی تظاهراتی را نیز علیه حاکمان کرد برگزار کرده اند.

رهبر یک قبیله بزرگ عربی در دیرالزور، از نیروهای دموکراتیک سوریه به «علویان جدید» یاد می کند و تأکید می کند که آنان بدون آنکه اطلاعی از شرایط زیستی و بافت اجتماعی منطقه داشته باشند کنترل آن را به دست گرفته اند.

می دانیم که داعش در شرایطی شکل گرفت که اعراب اهل سنت در عراق احساس کردند که به بازی گرفته نمی شوند. ناظران و شاهدان عینی هشدار می دهند که این وضعیت در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در حال تکرار شدن است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟