چگونه اسرائیل از موقعیت اضطراری کروناویروس برای الحاق کرانه باختری استفاده می کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
من ( نویسنده) به عنوان یک شهروند فلسطینی شاهد تشکیل چندین دولت اسرائیل در طول دوره اشغال بوده ام اما هیچ کدام از آن ها به صورت جدی به دنبال راه حل صلح آمیز برای این منازعه یا توقف شهرک سازی غیرقانونی در کرانه باختری نبوده اند.
 

 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و بنی گانتز رقیب اصلی وی ، این هفته برای شکل دهی به کابینه ائتلافی « اضطراری» توافقی را به امضا رساندند. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بر اساس این توافقنامه بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود، به مدت یک سال و نیم نخست وزیری را بر عهده خواهد داشت و بعد از آن این سمت به بنی گانتس، رهبر ائتلاف چپ میانه آبی و سفید خواهد رسید. مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در واکنش به این رویداد اظهار داشت: «تصمیم‌گیری در مورد الحاق سرزمین‌های کرانه باختری به عهده اسرائیل است و این یک تصمیم اسرائیلی است.» این اظهارات گستاخانه انعکاسی از تعصب دولت آمریکا نسبت به اسرائیل می باشد. من ( نویسنده) به عنوان یک شهروند فلسطینی شاهد تشکیل چندین دولت اسرائیل در طول دوره اشغال بوده ام اما هیچ کدام از آن ها به صورت جدی به دنبال راه حل صلح آمیز برای این منازعه یا توقف شهرک سازی غیرقانونی در کرانه باختری نبوده اند.

 

تعیین تاریخی الحاق کرانه باختری

آخرین ائتلاف هم از این قاعده مستثنی نیست اما این با ائتلاف های گذشته یک تفاوت بارزی دارد و آن این است که دولت اسرائیل به صورت رسمی و بی شرمانه زمانی دقیق برای الحاق سرزمین کرانه باختری به اسرائیل مشخص کرده اند. بر پایه این توافق، نتانیاهو می‌تواند این برنامه‌ها را از ماه ژوئن برای تصویب به دولت و پارلمان ارائه کند. در 1 جولای برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری ( بر اساس توافق نامه قرن)  در کنست اسرائیل رای گیری خواهد شد. توافق نامه قرن یا توافق رئیس جمهور دونالد ترامپ قبل از این توسط فلسطینی ها رد شده است و براساس این توافق نامه، به اسرائیل این اختیار داده شده بود تا بر فلسطینی ها و بخش اعظم سرزمین آن ها و همچنین تمام بیت المقدس و شهرک های اسرائیلی کنترل نظامی کاملی داشته باشند.

کابینه ائتلافی اضطراری برای مقابله با شیوع همه گیری ویروس کرونا در اسرائیل به مدت 36 ماه طول خواهد کشید. اما چرا توافق قرن برای اسرائیل آنقدر مهم و ضروری محسوب می شود؟

بنیامین نتانیاهو در گذشته بارها اعلام کرده بود پس از تشکیل کابینه جدید، شهرک های دره اردن و کرانه باختری را به اسرائیل ضمیمه خواهد کرد. ( الحاق). تیم های آمریکا و اسرائیل قبلا نقشه هایی از سرزمین های الحاقی برنامه ریزی شده را تهیه کرده اند. برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که اسرائیل حداقل 30 درصد کرانه باختری را ضمیمه خود خواهد کرد. بنابراین آشکار است که الحاق در چارچوب مذاکره یا تبادل مورد توافق سرزمین ها نخواهد بود بلکه بیشتر یک اقدام و تصمیم یکجانبه ای است که ایجاد هر دولت فلسطینی در آینده را تضعیف می کند و به دکترین « راه حل دو دولتی» پایان خواهد داد.

 

مانور تبلیغاتی

از نظر من ( نویسنده) به عنوان یک کشاور فلسطینی و مالک زمین در منطقه C، الحاق کرانه باختری تاثیر فاجعه باری بر آرمان های مردم فلسطین برای خودمختاری خواهد داشت. محمود عباس رئیس جمهور فلسطین در مورد الحاق سرزمین فلسطین به دولت آمریکا و اسرائیل هشدار داد و گفت: « فکر نکنید ما به خاطر ویروس کرونا، الحاق و اقدامات نتانیاهو یا توافق نامه قرن را فراموش کرده ایم».

بنابراین واضح است که تشکیل کابینه ائتلافی اضطراری هیچ ارتباطی با همه گیری ویروس کرونا ندارد بلکه بیشتر در راستای تامین اهداف سیاسی می باشد. نتانیاهو و گانتز از همه گیری کووید 19 برای اجرای توافق نامه ترامپ و الحاق بخش هایی از کرانه باختری بهره می برند در حالی که جهان و فلسطینی ها به خاطر شیوع ویروس کرونا از درگیری ها خسته شده اند. این اقدام بیشتر یک مانور و اقدام تبلیغاتی بزرگ برای تسهیل پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر می باشد. دستگاه سیاسی اسرائیل از وضعیت محلی و بین المللی منحصر به فرد ناشی از شیوع ویروس کرونا استفاده می کنند تا با حمایت و پشتیبانی ایالات متحده آمریکا، دستورکار خود را به عنوان یک واقعیت میدانی بر فلسطینی ها تحمیل کنند.

 

الزام وحدت فلسطینی ها

من ( نویسنده) خاتمه بخشی به شکاف و اختلافات بین کرانه باختری و غزه و آشتی میان تمام جناح های سیاسی فلسطین را ضروری می دانم. فلسطینی ها باید در یک استراتژی مشخص و جدید برای مقابله با الحاق سرزمین شان وحدت پیدا کنند. اسرائیل و آمریکا برای مقابله با این طرح هیچ گزینه ای جز مقاومت جلوی فلسطینی های نگذاشته اند و زمان آن رسیده که فلسطینی ها دستورکار خیالی « دو کشوری » را متوقف کنند و بیشتر درصدد ایجاد « یک دولت دموکراتیک» – که در آن تمام مردم بین رودخانه اردن و دریای مدیترانه از حقوق وتعهدات یکسانی به عنوان شهروند بدون توجه به دین و نژاد برخوردارند- تلاش کنند.

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟