اسرائیل و نگرانی از پیروزی احتمالی جو بایدن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اسرائیل بیشترین نگرانی را در مورد انتخابات آمریکا دارد. نگرانی اصلی آن ها پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات و شکست دونالد ترامپ می باشد. اسرائیل در صورت پیروزی جوبایدن برای جلوگیری از خاتمه بخشی به ماه عسل روابط امریکا و اسرائیل، به دنبال همکاری نزدیک تر با کشورهای منطقه، نفوذ بیشتر در حزب دموکرات و تماس های مثبت با تیم کمپین انتخاباتی بایدن هستند. مهم ترین نگرانی اسرائیل در مورد ریاست جمهوری جو بایدن در کاخ سفید این است که وی ممکن است به توافق هسته ای 2018 برگردد. اسرائیل همچنان بر این انتظار هست که مسئله شهرک سازی در کرانه باختری باید در دستور کار دولت دموکرات قرار بگیرد، چیزی که دموکرات ها احتمالا آن را بار دیگر به عنوان مانع صلح می دانند. بنابراین به عقیده صهیونیست ها، رابطه اسرائیل با کاخ سفید دیگر مانند دوران دولت ترامپ صمیمانه نخواهد بود.

ارزیابی های بر این است که در صورت پیروزی جو بایدن، مسئله فلسطین مهم ترین اولویت سیاست خارجی وی خواهد بود، زیرا وی سعی خواهد کرد که از سیاست های دونالد ترامپ فاصله بگیرد. اسرائیلی ها همچنان «روزهای بد» دوران اوباما را به یاد دارند. علاوه بر این غیرمحتمل است که دیگر وعده های ترامپ به خصوص انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم عملی شود و ممکن است سفارت آمریکا در اورشلیم باقی بماند اما سفیر ممکن است در تل آویو باشد. اعتقاد بر این است که بایدن رئیس جمهور شود سفارت فلسطین را در واشنگتن یا به صورت دقیق تر دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین را که دونالد ترامپ در سال 2018 تعطیل کرد، بازگشایی کند. علاوه بر این وی کمک ها را به نهادهای فلسطینی ادامه خواهد داد و همچنان به آوارگان فلسطین خدمات اساسی ارائه خواهد داد. بنابراین اولین بازدید کنندگان خارجی بایدن می توانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، بنی گانتز وزیر دفاع و گابی اشکنازی وزیر امور خارجه باشند. آنها امیدوارند که بتوانند صفحه جدیدی از روابط را باز کنند.

 

بدون شک مهمترین مسئله پیش روی اسرائیل با بایدن مسئله ایران است، زیرا در صورت انتخاب، وی بر روی برجام و توافق جدید با تهران کار خواهد کرد تا تحریم های شدید اعمال شده توسط ترامپ را کاهش دهد. وی همچنین برای دستیابی به توافقنامه بلندمدت بهبود یافته که شامل محدودیت در برنامه هسته ای ایران و توسعه موشکی باشد تلاش خواهد کرد.

 

بسیاری از کارشناسان آمریکایی و اسرائیلی بر این عقیده هستند که واشنگتن قدرت نسبی و نفوذ جهانی خود را از دست داده است. اگر چه اسرائیل کمتر از گذشته به آمریکا وابسته است اما مبرهن است که هویت مردی که در کاخ سفید مستقر شود در مورد مسائل اسرائیل، ایران، شهرک سازی و فلسطینی ها مهم باشد. شکی نیست که اسرائیلی به همین مناسبت تاریخی با یک تحول اساسی روبرو هستند و آن ها باید از خود بپرسند که آیا برای نتیجه بسیار ناگوار انتخابات آماده هستند یا خیر؟ بررسی های دقیق نشانگر این است که اسرائیل از سال 2016 کمتر به دموکرات ها  اعتماد دارند و تنها آن ها می تواند به حمایت بدون چون چرا از ترامپ، جمهوری خواهان و مسیحیان انجیلی متکی باشند. بنابراین اگر بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری امریکا شود، مهم ترین مانع در روابط اسرائیل با رئیس جمهور جدید، «بنیامین نتانیاهو» خواهد بود.

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟