داستان 2750تُن ماده «آمونیوم نیترات» در بندر بیروت چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
کانال LBCI لبنان به نقل از شورای عالی دفاع این کشور اعلام کرد که 2750 تُن ماده آمونیوم نیترات عامل انفجار سهمگین در بندر بیروت بوده است.

این حجم سنگین از ماده آمونیوم که قدرت انفجاری بسیار بالایی دارد، در سال 2014 میلادی در کشتی به نام «rhosus» به هنگام حرکت به مقصد افریقا، دچار نقص فنی شد و زمانی که برای انتقال آن به بندر تلاش می‌شد، کاشف به عمل آمد که کشتی مذکور حاوی ماده آمونیاک بوده است، این ماده شیمیایی در ادامه به مکانی مناسب و از آنجا به انبار شماره 12 انتقال داده شد تا زمانی که تکلیف این کالای ممنوعه روشن شود، در آن نگهداری شود.

در همین رابطه، «سالم زهران»، فعال رسانه‌ای لبنان در توئیتی نوشت: «در سال 2014 میلادی، کشتی به بندر بیروت رسید که حامل 2 دستگاه بلدوزر به مقصد کشور زامبیا بوده است، به هنگام ایراد فنی این کشتی و انتقال به بندر، مشخص شد که حامل 2750 تُن ماده آمونیوم نیترات با قدرت انفجار بالا بوده است که پس از مصادره به انبار شماره 12 بندر بیروت منتقل شد.»

وی افزود: «از 6 ماه پیش، اداره امنیت گزارشی از وجود مواد خطرناک در بندر بیروت و وجود شکافی در انبار مذکور را گزارش داده بود.»

کانال LBCI در ادامه آورده است، شکاف موجود در دیوار جنوبی انبار شماره 12 طوری بود که به راحتی می‌شد از آن رفت و آمد کرد، لذا از مدیریت بندر خواسته شد تا نگهبانانی برای تامین امنیت، تعیین فرد مسئولی برای این انبار و صیانت از همه درهای آن و تعمیر شکاف موجود در دیوار جنوبی اقدام شود.

بر اساس اطلاعات موجود، روایت امنیتی بیانگر آن است که انفجار مذکور به هنگام جوشکاری در و پرتاب جرقه‌های آن به مواد محترقه موجود در انبار روی داده که در پی انفجار این مواد محترقه و سرایت آن به آمونیوم موجود، این انفجار سهمگین رخ داده است.

کانال LBCI در پایان اعلام کرده است که در پی انفجار مذکور همه گندم موجود در سیلوها نابود شده و ساختمان سیلوها تقریبا غیرقابل استفاده و بندر نیز شبه ویران شده است.

شبکه روسیا الیوم هم نوشته است که محموله 2750 تُنی آمونیوم نیترات توسط کشتی Rhosus با پرچم مولداوی در 23 سپتامبر 2013 از بندر باتومی گرجستان به مقصد کشور موزامبیک حرکت می کرده که در میانه راه به دلیل نقص فنی مجبور به ورود به بندر بیروت شده بود. پس از بررسی‌های لازم و روشن شدن نقص‌ فنی شدید در این کشتی، تصمیم به ممانعت از ادامه دریانوردی آن گرفته می شود.

در ادامه به دلیل نبود آذوقه و مواد غذایی در این کشتی، با حکم قضایی بسیاری از ملوانان، کشتی را به مقصد کشور خود ترک کردند اما به دلیل سکوت مالک کشتی و نتیجه ندادن تلاش‌های دیپلماتیک، مسئولیت این محموله دارای قدرت انفجار بالا به مسئولان بندر بیروت محول شد و به خاطر اشکالات قانونی که مانع از فروش این محموله خطرناک در مزایده علنی به عنوان تنها راه رهایی از تبعات مخاطره‌آمیز آن شد، این ماده خطرناک در فاصله زمانی ژوئیه سال 2014 تا اکتبر سال 2015 به انبار بندر بیروت منتقل و تا روز گذشته که منجر به انفجار سهمگینی در بیروت شد، در آنجا نگه داری می شد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟