درخواست پارلمان «طبرق» از مصر برای مداخله نظامی در لیبی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پارلمان «طبرق» وابسته به ژنرال خلیفه حفتر طی درخواستی با دعوت از ارتش مصر خواستار مداخله نظامی در لیبی برای حمایت از امنیت ملی دو کشور شد در حالی که مجامع بین المللی تلاش می کنند تا پرونده «سرت» از راه سیاسی حل شود.

از طرفی دیگر دولت وفاق ملی نیز از طریق تغییری قریب الوقوع در کابینه وزرا مشخصا در وزارت کشور و دفاع قصد تنظیم وضعیت خود را دارد.

پارلمان طبرق روز گذشته از ارتش مصر خواست برای حمایت از امنیت ملی دو کشور مداخله نظامی کند و بر اهمیت متحد کردن تلاش ها برای اخراج نیروهای اشغالگر ترکیه تاکید کرد.

در بیانیه پارلمان طبرق آمده است نیروهای ارتش مصر می توانند در صورتی که برای امنیت ملی لیبی و مصر احساس خطر کردند مداخله نظامی کنند.

این بیانیه پارلمان طبرق به سرعت با واکنش دولت وفاق ملی لیبی رو به رو شد از آنجا که «عبدالمالک المدنی»، سخنگوی رسانه جنگی عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) در توئیتر خود نوشت: «به نظر می رسد سرنوشت فاغنر و الجنجاوید خیلی به مذاق ارتش مصر خوش نیامده است.»

وی ادامه داد: «به ارتش مصر یادآوری می کنیم که سیناء از سرت و الجفره به آن ها نزدیک تر است و سد النهضه نیز در لیبی قرار ندارد بلکه در اتیوپی است، در هر صورت مشکلی نیست، ما منتظر آن ها هستیم و آن ها باید قبل از ورود به لیبی به فکر چگونگی خروج از آن باشند.»

اتحادیه اروپا از طرفی دیگر تاکید کرد همه طرف های درگیر در لیبی باید از طریق راه حل سیاسی بر اساس کنفرانس برلین بحران لیبی را حل کنند.

در این رابطه سخنگوی نماینده عالی امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیح داد همه طرف های متخاصم در لیبی باید به مصوبات کنفرانس برلین به خصوص مصوبه شورای امنیت برای ممنوعیت واردات سلاح به لیبی احترام بگذارند.

در مقابل روسیه نیز از حمایت طرف مورد حمایت خود دست نکشید و به گفته «ولادیمیر جابارف»، نائب رئیس اول کمیسیون امور بین المللی پارلمان روسیه مداخله نظامی مصر در جنگ لیبی ممکن است حکومت لیبی را بازگرداند.

وی ضمن تاکید بر حل بحران لیبی از طریق راه حل سیاسی افزود: «البته برای حل اوضاع نیاز به مذاکرات سیاسی است اما اگر ارتش مصر به بازگرداندن حکومت لیبی کمک کند خوب خواهد بود.»

«عبدالهادی دراه»، سخنگوی رسمی اتاق عملیات آزادسازی الجفره-سرت وابسته به دولت وفاق ملی لیبی گفت که آرامش بر محور های مختلف جنگ در لیبی حاکم است و تاکید کرد نیروهای وفاق ملی اصرار دارند خود کنترل سرت و الجفره را به دست بگیرند.

وی همچنین به آمادگی نیروهای وفاق ملی اشاره کرد و گفت منتظر دستور برای انجام عملیات نظامی هستند.

«محمد قنونو»، سخنگوی رسمی نیروهای دولت وفاق ملی نیز تاکید کرد دولت وفاق تاکید کرد تسلط کامل خود بر تمام خاک لیبی را گسترش دهد.

وی در گفت وگویی گفت: «ما به این سمت می رویم که شهرهای ربوده شده خود را آزاد کنیم و ظلم را از آن ها برداریم تا مهاجران بازگردند و اقتدار حکومت لیبی نیز بر همه اراضی آن حکمفرما شود.»

سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی ادامه داد: «وقت آن رسیده که نفت مجددا بجوشد و دست های گناهکاری که قوت مردم لیبی را به بازی گرفتند قطع شود و حضور نیروهای مزدور در لیبی به پایان برسد.»

«جامشید بولتایف»، کاردار رئیس هیئت نمایندگی روسیه در لیبی در رابطه با اقدام گروه های شبه نظامی خلیفه حفتر برای اختلال در فعالیت تاسیسات نفتی لیبی از امکان افتتاح حساب در یکی از بانک های روسیه برای واریز درآمدهای نفت به آن صحبت کرد اما گفت بررسی این موضوع قبل از رسیدن به راه حلی سیاسی برای بحران کشور غیر منطقی است.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «اسپوتنیک» گفت کشورش تلاش می کند زمینه مشترک با امریکا برای حل وضعیت و مشکل لیبی ایجاد کند و تاکید کرد هیج اختلافی میان دو طرف برای توافق بر سر لیبی وجود ندارد.

همزمان «عقیله صالح»، رئیس پارلمان طبرق با رسیدن به رم پایتخت ایتالیا برای مذاکره سیاسی وجود اختلاف با خلیفه حفتر را تکذیب نکرد و گفت ارتباط بین ما دائمی است و اختلاف نظرها دوستی را از بین نمی برد بلکه وجود اختلاف نشان از درستی این دوستی است.

وی در سفر خود به ایتالیا قبل از دیدار با مقامات بلند پایه این کشور گفت که برای حل بحران لیبی انتظار حمایت و اقدام فوری سازمان ملل برای تشکیل کمیته ای برای گفت وگو برای تشکیل دولت جدید را دارد.

وی خواستار شد نخست وزیری انتخاب کنند تا با تشکیل دولت جدید برنامه خود را به پارلمان ارائه دهد.

وی هشدار داد اگر طرف ها به آتش بس در لیبی پایبند نباشند جنگی ویرانگر در لیبی به وجود می آید که فقط خدا عاقبت آن را می داند.

وی ضمن تکذیب اقدام گروه های شبه نظامی حفتر در ایجاد اختلال در فعالیت چاه های نفتی و بستن آن ها از روابط لیبی با امریکا سخن گفت و اظهار داشت منتظر بهتر شدن روابط خود با امریکا هستیم.

برخی منابع نزدیک به شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی به العربی الجدید گفتند به زودی رئیس شورای ریاستی تغییر در کابینه وزرا را در پاسخ به آخرین تحولات سیاسی در کشور اعلام خواهد کرد.

منابع گفتند مهم ترین اصلاحات در وزارت کشور و خارجه علاوه بر انتصابات جدید در وزارت های بهداشت، حکومت محلی و وزارت حمل و نقل صورت خواهد گرفت.

برخلاف انتصابات گذشته قبل از سال 2016 که بر اساس اختیارات تعدادی از اعضای پارلمان در شورای ریاستی انجام می شد، انتصابات کنونی در شورای نمایندگان در طرابلس انجام خواهد شد.

منابع اشاره کردند تحولات سیاسی اخیر، نتایج جنگ و عدم اثرگذاری دو وزارت خارجه و دفاع موجب شد شورای ریاستی تغییراتی در کابینه ایجاد کند.

 
منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟