وساطت نماینده مکرون و معاون سیاسی حزب الله برای پایان بن بست در تشکیل دولت لبنان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع سیاسی لبنانی جزئیات تازه ای از مذاکرات جاری میان رئیس جمهور لبنان و نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه درباره تشکیل دولت جدید لبنان را فاش کردند.

به گزارش نشریه الشرق الاوسط، «امانوئل مکرون» که پس از ابتلا به کرونا سفرش به لبنان به تعویق افتاد، یک کمیته بحران را مأمور پیگیری و تماس با سران سیاسی لبنان برای رفع موانع تشکیل دولت و علت یابی عدم پایبندی نیروهای سیاسی به طرح وی برای نجات لبنان کرده است.

به گفته این منابع تیم بحران فرانسه در تماس با میشل عون، رئیس جمهور لبنان، و داماد او «جبران باسیل» درباره علت پافشاری آنان بر یک سوم کابینه پرس و جو کرده اند (منظور یک سوم کابینه است که استعفای آن می تواند دولت را ساقط کند) و عون نیز تأکید کرده که اصراری بر این یک سوم ندارد به شرط آنکه وزارخانه های کشور و دادگستری به جریان وی واگذار شود، موضوعی که از جانب سعد الحریری رد شده با این استدلال که خلاف طرح ماکرون درباره سهمیه بندی سیاسی کابینه است ضمن آنکه این پیشنهاد به معنای سلطه کامل جریان ملی آزاد به ریاست باسیل بر پرونده امنیتی کشور است چون وزارت کشور هم به آنان واگذار شده است.

در این میان، «حسین خلیل»، معاون سیاسی دبیر کل حزب الله، نیز وارد عمل شده و در کاخ بعبدا با رئیس جمهور لبنان دیدار کرده است. ضمن آنکه سید حسن نصرالله نیز شخصا در تماس تلفنی با جبران باسیل گفت وگو کرده است. براساس این گزارش حزب الله به جریان ملی آزاد پیغام داده که اگر به حزب الله اعتماد دارد پافشاری بر موضوع یک سوم کابینه بی معناست و افزوده که حزب الله با جدیت خواستار رفع موانع تشکیل دولت است.

با این همه این منابع تأکید کرده اند که نماینده حزب الله در دیدار با نماینده مکرون در بیروت تأکید کرده که از هر اقدامی برای تسریع در روند تشکیل دولت حمایت می کند اما حاضر نیست متحدان خود (محور عون ـ باسیل) را تحت فشار قرار دهد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟