پایگاه های نظامی مصر؛ عامل نفوذ و قدرت نمایی در منطقه یا خدمت به منافع امارات؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 ارتش مصر هر چند مدت پایگاه های نظامی جدیدی تاسیس می کند اما روند تاسیس و توسعه این پایگاه ها در دوران ریاست جمهوری «عبدالفتاح السیسی» افزایش یافت.

معمولا افتتاح این پایگاه ها با تبلیغات، قدرت نمایی، پیام های داخلی و خارجی و پوشش رسانه ای قوی همراه است و بسیار مشاهده می شود که السیسی در سخنرانی هایش از بحران و خطر توطئه و جنگ علیه مصر صحبت می کند.

هزینه حقیقی ساخت این پایگاه ها، حجم تسلیحاتی آنها و اهدافشان مشخص نیست همانطوری که اطلاعات دقیقی از تعداد نیروهای خارجی در آن به خصوص امارات متحده عربی وجود ندارد اما از آنجایی که امارات به اعتقاد برخی در تامین مالی تاسیس این پایگاه ها نقش داشته، به نظر می رسد نیروی نظامی قابل توجه ای در آن داشته باشد.

پایگاه جرجوب

این پایگاه اخیرا در غرب «مطروح» در نزدیکی مرز مصر با لیبی ساخته شده است و به گفته مقامات نظامی مصر این پایگاه حمایت لجستیکی نیروهای مصری را تامین می کند.

به احتمال زیاد این پایگاه برای تامین منافع مصر در شرق و جنوب شرق دریای مدیترانه، حفاظت از مناطق گازی، توقف مهاجرت غیرقانونی به اروپا و همچنین حمایت از نیروهای خلیفه حفتر در لیبی تاسیس شده است.

این پایگاه همچنین قرار است امنیت قسمت غربی ساحل شمالی مصر در دریای مدیترانه را که یک نیروگاه هسته ای علاوه بر شهر جدید العلمین در آن وجود دارد و در آینده یک منطقه اقتصادی جدید نیز تاسیس خواهد شد، تامین کند.

پایگاه محمد نجیب

در نزدیکی مرز غربی مصر با لیبی یک پایگاه نظامی بزرگ در شهر الحمام استان مطروح با نام محمد نجیب رئیس جمهور اسبق مصر وجود دارد.

این پایگاه در 22 ژوئیه 2017 با حضور قابل توجه «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی و خلیفه حفتر تاسیس شد که نشان دهنده این است که این پایگاه برای حمایت نظامی امارات از لیبی برای تحت کنترل در آوردن طرابلس تاسیس شده است.

علاوه بر این پایگاه محمد نجیب میادین گازی در دریای مدیترانه و چاه های نفتی در صحرای غربی و نیروگاه هسته ای «الضبعه» را نیز تامین امنیت می کند.

این پایگاه که به عنوان بزرگترین پایگاه زمینی خاورمیانه و آفریقا عنوان می شود صدها تانک و نفربر علاوه بر 72 میدان آموزشی و 1155 تاسیسیات حیاتی را دربر دارد.

پایگاه سیدی برانی

این پایگاه که در استان مطروح در مرز لیبی قرار داد مکانی تمرکز نیروهای ستاد فرماندهی غرب مصر است.

این پایگاه با هدف جلوگیری از نفوذ تروریست ها به مصر، توقف قاچاق اسلحه و مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی فعالیت می کند.

این پایگاه به عنوان پایگاهیی برای اجرای عملیات های نیروهای هوایی ارتش مصر در خاک لیبی نیز محسوب می شود.

از این پایگاه بود که السیسی هفته گذشته دولت وفاق ملی لیبی را تهدید کرد که در صورت سقوط سرت و الجفره که خط قرمز است امکان مداخله نظامی مصر وجود دارد.

پایگاه برنیس

در ژانویه 2020 السیسی به همراه بن زاید این پایگاه نظامی را در ساحل دریای سرخ در نزدیکی مرز جنوبی مصر در شرق شهر اسوان افتتاح کرد.

این پایگاه شامل یک پایگاه دریایی و هوایی، بیمارستان نظامی و تعدادی از یگان های رزمی و اداری و میدان تیزاندازی و آموزشی، فرودگاه و ایستگاه شیرین کننده آب است.

به نظر کارشناسان پایگاه برنیس مسئولیت تامین امنیت سواحل جنوبی مصر، حفاظت از سرمایه گذاری های اقتصادی، مقابله با چالش های امنیتی در دریای سرخ و تامین امنیت دریانوری جهانی را دارد.

به گزارش کانال 12 اسرائیل این پایگاه از تهدیدهای ایران از طریق متحدانش در یمن برای کشتی هایی به مقصد بندر العقبه اردن و ایلات اسرائیل جلوگیری می کند.

پایگاه نظامی شرق پورت سعید

نیروهای نظامی پایگاه شرق پورت سعید از ورودی شمالی کانال سوئز حمایت می کنند.

علاوه بر این نیز مسئولیت تامین امنیت لازم برای منطقه اقتصادی و بندر پورت سعید، دریانوری در بخش شمالی کانال سوئز و سواحل شمالی شبه جزیره سینا تا بندر العریش را دارند.

الخلیج الجدید در ماه فوریه به نقل از منابع آگاه گزارش داد مصر قصد دارد پایگاه نظامی دیگری در مرز های شرقی خود برای تامین امنیت کانال سوئز در شمال شرق کشور تاسیس کند.

این پایگاه جدید قرار است در منطقه ابوسلطان در استان اسماعیلیه تاسیس شود و امنیت کانال سوئز و منطقه اقتصادی موجود در آن را تامین کند.

علاوه بر این پایگاه که قرار است تاسیس شود پایگاه سفاجا نیز در دریای سرخ وجود دارد که مقر اصلی فرماندهی ناو جنوبی مصر است.

به نظر کارشناسان اقدام مصر برای ساخت پایگاه های دریایی، ایجاد ظرفیت برای توسعه کمی و کیفی نیروهای مسلح پس از قراردادهای تسلیحاتی است که در سال های اخیر امضا کرده است که شامل دو ناو هواپیمابر «میسترال» و تعدادی زیردریایی و سایر تجهیزات می شود.

شاید تهدید های روزافزون در جنوب دریای سرخ (جنگ یمن) و شرق دریای مدیترانه ( نفوذ ترکیه و جنگ لیبی)، توجیه خوبی برای ایجاد و ساخت این حجم از پایگاه نظامی درون کشور باشد.

السیسی سعی می کند خود را ژاندارم منطقه نشان دهند که نقش اساسی و مهمی در تامین امنیت دریانوردی جهانی و مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی و حفاظت از سرمایه گذاری ها در زمینه گازی ایفا می کند.

اما نگرانی هایی وجود دارد که این پایگاه ها برای خدمت به امارات در دو منطقه شاخ آفریقا و شمال آفریقا باشند به خصوص که گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد اسلحه و پهپاد های اماراتی در آن وجود دارد و ابوظبی برای پشتیبانی از نیروهای خلیفه حفتر از آن استفاده می کند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟