لبنان در بن‌بست؛ آیا مکرون گره از مشکل لبنانی‌ها می‌گشاید؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از بروز «جنگ کلامی» میان »میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان و «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه، فرایند تشکیل دولت جدید به بن‌بست رسید؛ امری که نشانگر اختلافات گسترده میان گروه‌های سیاسی لبنان بر سر تشکیل دولت است.

در این میان، گروه‌های سیاسی چشم به سفر هفته آتی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه به بیروت دوخته‌اند تا شاید در شکستن جمود سیاسی کنونی کارساز باشد.

مکرون قرار است در روزهای 22 و 23 سپتامبر در سومین خود پس از انفجار ویرانگر بندر بیروت که منجر به جان باختن بیش از 200 نفر و زخمی شدن هزاران نفر شد، به لبنان سفر کند.

شکاف میان عون و حریری

در همین رابطه، منبعی آگاه تاکید کرد فرایند تشکیل دولت به بن‌بستی کامل رسیده است و تلاش‌های میانجی‌گران داخلی برای پر کردن شکاف موجود میان عون و حریری تاکنون با شکست مواجه شده است.

منبع مذکور افزود: با نبود فرصتی داخلی برای حل بحران تشکیل دولت، اهتمام مردمی و سیاسی لبنان به سفر هفته آینده مکرون به بیروت معطوف شده است به این امید که بتواند گشایشی در این پرونده ایجاد کند.

وی اظهار داشت: پس از یک هفته از معرفی کابینه پیشنهادی به عون توسط حریری، تاکنون نشستی میان دو طرف در راستای تلاش برای حل اختلافات بر سر اسامی و ترکیب کابینه متشکل از 18 وزیر «تکنوکرات و غیرحزبی» برگزار نشده است، امری که نشان از مخالفت عون با ترکیب کابینه دارد.

در همین رابطه، الحریری پیشتر در بیانیه‌ای تصریح کرد: عون و جریان ملی آزاد به ریاست «جبران باسیل» خواهان استفاده از وتو در دولت آتی شده اند و به صورت ضمنی، مانع‌تراشی برای تشکیل دولت را به گردن باسیل انداخته‌اند

الحریری هم فاش کرد که عون خواستار آن شده است که همه احزاب در دولت آتی نماینده داشته باشند؛ درخواستی که با تصمیم نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه در ایجاد دولتی غیرحزبی منافات دارد.

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری لبنان در پاسخ به سخنان الحریری اظهار داشت برخی در پی معرفی یک سویه وزرا به ویژه وزرای مسیحی بدون توافق با رئیس جمهوری هستند.

از سوی دیگر، «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان ابراز امیدواری کرد که مکرون بتواند در حل بحران تشکیل دولت در سفر آتی‌اش اثرگذار باشد.

بری تاکید کرد که روند تشکیل دولت جدید کاملا به بن بست خورده است و وارد دالانی شده‌ایم که نمی‌دانم چگونه از آن خارج خواهیم شد.
«ولید جنبلاط»، رهبر حزب ترقی‌خواه سوسیالیست ضمن تایید ابتکار فرانسه برای نجات لبنان، هشدار داد لبنان در لبه پرتگاه ایستاده است.

وی همچنین جریان آزاد ملی را متهم به مانع‌تراشی در مسیر اصلاحات کرد.

لبنان از 10 اوت به دنبال استعفای «حسان دیاب»در نتیجه پیامدهای انفجار بیروت، تاکنون بدو دولتی با اختیارات کامل اداره می شود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟