با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری چین؛ استان المثنی در آستانه تبدیل به پایتخت صنعتی عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 چین به دنبال سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در استان المثنی عراق است تا المثنی با وجود داشتن منابع زیرزمینی و معدنی بسیار از دومین استان فقیر این کشور به قطب صنعتی عراق تبدیل شود.

المثنی طی چند سال گذشته توانسته یک میلیارد دلار در صنعت سیمان سرمایه‌گذاری جذب کند؛ سرمایه‌گذاری که شامل ساخت 4 کارخانه تولید سیمان با ظرفیت تقریبی 6 میلیون تُن در سال است.

این استان همچنین موفق شده با تکیه بر ذخایر قابل توجه آب‌های زیرزمینی، سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 600 میلیون دلار برای پروژه‌های مرغداری، دامداری و دیگر صنایع غذایی و صنایع تبدیلی جذب کند، مکان اجرای این پروژه‌ها در مسیر المثنی به سمت مرزهای عربستان قرار دارد که طول آن به 250 کیلومتر می رسد.

20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری چین طی سال‌های آتی

همه این شاخص‌های مثبت در کنار روابط خوب پکن با تهران و گروه‌های عراقی همسو با ایران موجب شده است تا شرکت‌های تخصصی و سرمایه‌گذاری چین تمایل به سرمایه‌گذاری در عراق داشته باشند، در این میان، با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری چین در المثنی، این استان به صادرکننده اصلی مصالح ساختمانی به کشورهای مجاور عراق از طریق گذرگاه‌های مرزی تبدیل شود.

مرحله نخست سرمایه‌گذاری چین در المثنی، شامل سلسله پروژه‌های مربوط به تولید مصالح وسنگ‌های ساختمانی، سرامیک، مقوا به ارزش 5 میلیار دلار است، در مرحله دوم نیز برای ساخت شش پروژه نیروگاه تولید برق با ظرفیت 1000مگاوات سرمایه‌گذاری خواهد شد.

صادرات به اروپا و شمال افریقا

«عادل الیاسری»، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری المثنی تصریح کرد این سازمان با اجرای بزرگترین پروژه تولید مصالح ساختمانی در جهان و نخستین مورد در عراق از سوی شرکت چینی هولدر ونکیرسان یان در المثنی موافقت کرده است و انتظار می‌رود که این پروژه بعد از موافقت سازمان ملی سرمایه‌گذاری به عنوان پروژه‌ای فدرال از سه‌ماهه دوم سال آتی کلید بخورد.

الیاسری افزود که این پروژه‌ها شامل تولید انواع سرامیک، فیبر، شیشه و کارتون می‌شود.

به گفته الیاسری، شرکت‌های چینی ساخت پروژه‌های دیگر از جمله ساخت نیروگاه تولید برق با هزینه دو میلیارد دلار در مرحله نخست را برعهده خواهند داشت تا حجم سرمایه‌گذاری این کشور در عراق به بیش از 20 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی افزود: طرف چینی همچنین مسئولیت صادرات این تولیدات به اروپا، شمال افریقا و کشورهای خاورمیانه را از طریق گذرگاه‌های مرزی برعهده خواهد داشت.
بغداد از سال‌ها پیش در تلاش است تا استان المثنی را از طریق مسیری فرعی به طول 27 کیلومتر به اتوبان بین‌المللی به طول 1000کیلومتر که از بصره به استان الانبار وصل می‌کند، متصل سازد که علیرغم تکمیل بخش بزرگی از این مسیر، به دلیل جنگ با داعش و مشکلات اقتصادی عراق، افتتاح آن با تاخیر رو به رو شده است.

فرصت‌های شغلی برای افراد جویای کار

این سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های چینی در استان المثنی، بازتابی مثبت بر وضعیت معیشتی و اقتصادی این استان خواهد داشت که از بیکاری و فقر رنج می‌برد، در همین رابطه، «احمد مرزوک»، استاندار پیشین المثنی تصریح کرد این پروژه‌ها موجب اشتغال هزاران شهروند بیکار در این استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد و دلیل انتخاب این استان از سوی شرکت‌های چینی به فراهم بودن منابع اولیه، نیروی کار و محیطی امن باز می گردد.

از سوی دیگر، «باسم جمیل انطوان»، کارشناس امور اقتصادی بر این باور است که انتخاب منطقه السماوه، مرکز استان المثنی به دلیل وجود منابع خام طبیعی مربوط به صنایع ساخت‌وساز به ویژه سرامیک، سیمان، فسفات و گوگرد است و در صورت تکمیل این پروژه،عراق به مرکز مهم تولید این ماده ساختمانی تبدیل خواهد شد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟