حمایت از حماس؛ مانع اصلی در مسیر بهبود مناسبات ترکیه و اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منبعی آگاه در دولت اسرائیل اعلام کرد تل‌آویو واکنشی مثبت به ابتکار «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه برای بهبود مناسبات میان دو طرف نداده است و این امر را به کاهش حمایت آنکارا از حماس و توقف فعالیت‌های نظامی این گروه مشروط کرده است.

در همین رابطه، یک وزیر دولت اسرائیل که نخواست نامش ذکر شود، به روزنامه الشرق الاوسط گفت: روابط ترکیه با حماس، دشواری‌هایی در مسیر بهبود مناسبات سیاسی آنکارا و تل‌آویو ایجاد می‌کند اما دو طرف مناسبات اقتصادی و امنیتی خوبی با یکدیگر دارند.

در این میان، آذربایجان از چندین هفته‌ پیش نقش میانچی را میان آنکارا و تل‌آویو ایفا می‌کند تا بعد از دو سال کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک، این مناسبات به صورت کامل میان دو طرف برقرار شود .

در این میان، اسرائیل با تصمیم ترکیه در اعزام سفیر جدید به تل‌آویو موافقت کرده است به ویژه که «افق اولوتاش»، به عنوان سفیر ترکیه (40 ساله) شخصیتی شناخته شده در محافل اسرائلی است و زبان عبری و تاریخ خاورمیانه را در دانشگاهی عبری‌زبان در بیت‌المقدس خوانده است و با وجود اینکه دیپلمات برجسته‌ای نیست اما انتخاب وی با دقت انجام شده است، اولوتاش همچنین ریاست مرکز پژوهش‌های راهبردی (SETA) ترکیه را برعهده داشته است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه جمعه گذشته تصریح کرده بود: «روابط ما با اسرائیل در سطح اطلاعاتی ادامه دارد و متوقف نشده است، ما با برخی دشواری‌ها با شخصیت‌های موجود در بالاترین هرم قدرت در اسرائیل مواجه هستیم. ما نمی‌توانیم سیاست اسرائیل در قبال فلسطین را بپذیریم، این نقطه اختلاف ما با آنهاست اما امیدواریم که روابط‌مان به سطح بهتری ارتقا یابد.»

با وجود اینکه اسرائیل رسما به این اظهارات رئیس جمهوری ترکیه واکنش نشان نداده است، این وزیر اسرائیلی گفت: وضعیت ترکیه تفاوت‌های اساسی با 4 کشور عربی دارد که اخیرا توافق صلح با اسرائیل منعقد کرده‌اند چرا که ترکیه از حماس حمایت می‌کند و در واقع، وجود مقر حماس در ترکیه، چالشی جدی است و همه مساله را دشوار می‌کند لذا مادامی که رویکردهای آنکارا نسبت به حماس تغییر نیابد، مناسبات دو طرف بهبود نخواهد یافت.

روابط ترکیه و اسرائیل به مدت شش سال از سال ۲۰۱۰ قطع شد. آن سال نیروهای اسرائیل به یک کشتی ترکیه که «حاوی کمک‌های انسان‌دوستانه برای غزه بود» حمله کردند. در این حمله دست‌کم ۹ فعال ترکیه‌ای کشته شدند اما تابستان ۲۰۱۶ اعلام شد که دو کشور روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را از سر می‌گیرند هرچند این روابط مانند قبل دوستانه نشد.

ترکیه و اسرائیل در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی از متحدان نزدیک منطقه‌ای یکدیگر بودند و حتی در زمان دولت‌های اسلامگرا در ترکیه هم روابط گرم دو کشور ادامه داشت. از جمله رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه، در سال ۲۰۰۵ از اسرائیل بازدید و پیشنهاد کرد بین آن کشور و فلسطینیان میانجیگری کند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟