سناریوهای روابط اتحادیه اروپا – روسیه در 2030

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 اعضای شبکه کارشناسی اتحادیه اروپا و روسیه در سیاست خارجی (EUREN) بر این اعتقادند که اتحادیه اروپا و روسیه در دهه آینده قادر به حل اختلافات اساسی خود نخواهند بود؛ اما دو طرف می‌توانند به یک مشارکت عملی در راستای حفظ صلح و ثبات در اروپا دست یابند.

وب‌سایت شورای امور بین‌الملل روسیه در یادداشتی نوشت: نتایج یافته‌های اعضای شبکه کارشناسی اتحادیه اروپا و روسیه در سیاست خارجی درباره چشم‌انداز روابط مسکو – بروکسل در سال 2030 در قالب چهار سناریو عبارت‌اند از:

«مشارکت سرد» در یک جهان چندقطبی که بر اساس آن، روسیه و اتحادیه اروپا به همکاری‌های گسترده در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، دیجیتال و آزادسازی ویزا روی خواهند آورد، درحالی‌که همچنان درباره امنیت اروپا با اختلاف‌نظرهای اساسی مواجه هستند.
در سناریوی «بازگشت به آنارشی» روابط اتحادیه اروپا و روسیه تحت حمایت‌های مختلف آمریکا و چین بیش‌ازپیش دچار تنش خواهد شد.
در سناریوی اروپای «در آستانه جنگ»، اتحادیه اروپای متحد با آمریکا به تقابل نظامی با روسیه نزدیک می‌شود.
در یک «جامعه بین‌المللی مبتنی بر ارزش‌ها» که ویژگی اصلی آن، حل اختلافات و چندجانبه‌گرایی است، روسیه تحول‌یافته با اتحادیه اروپای قدرتمند متحد خواهد شد.
کارشناسان روابط اتحادیه اروپا و روسیه، سناریوی «مشارکت سرد» را محتمل‌تر دانسته‌اند، زیرا تعداد کمی از آن‌ها معتقدند که اتحادیه اروپا و روسیه در حال «بازگشت به آنارشی» یا «در آستانه جنگ» هستند.

نتایج مباحث اعضای شبکه کارشناسی اتحادیه اروپا و روسیه در سیاست خارجی، درباره مؤلفه‌های اثرگذار بر روابط بروکسل – مسکو عبارت‌اند از:

تحولات داخلی نقش اساسی در آینده روابط طرفین خواهد داشت. بهبود روابط روسیه و اتحادیه اروپا، نیازمند اجماع همه اعضای اتحادیه اروپا از یک‌سو و ایجاد برخی اصلاحات سیاسی و اقتصادی در روسیه از سوی دیگر است.
در طول دهه آینده، بحران اوکراین احتمالاً نقشی اساسی در روابط اتحادیه اروپا و روسیه خواهد داشت. حل‌وفصل بحران اوکراین به همان اندازه که به تحکیم دولت در کیف و سایر کشورهای منطقه بستگی دارد به سیاست‌های روسیه، اتحادیه اروپا و سایر بازیگران خارجی وابسته است.
رقابت واشنگتن و پکن ادامه خواهد داشت و بالطبع روابط اتحادیه اروپا و روسیه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. میزان استقلال اتحادیه اروپا و روسیه و وابستگی آن‌ها به ایالات‌متحده و چین عامل مهمی در روابط متقابل آن‌ها خواهد بود.
تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های اقلیمی، تحولات فناوری و روابط اقتصادی کاملاً به هم پیوند خورده هستند. زمانی که سیاست اقلیمی اتحادیه اروپا با اصلاحات روسیه هم‌زمان شود، فرصتی برای همکاری‌های اقتصادی و فناوری شکل خواهد گرفت. سناریوهای کارشناسان روابط اتحادیه اروپا و روسیه نشان می‌دهد که افزایش تنش‌های سیاسی با کاهش روابط اقتصادی و فناوری هم‌زمان است.
در هر چهار سناریو امنیت اروپا به‌عنوان یک مسئله غیرقابل‌حل باقی خواهد ماند. هیچ‌یک از این سناریوها، به‌طور کامل مشکلات موجود در روابط اتحادیه اروپا و روسیه را حل نمی‌کنند.

منبع:https://www.scfr.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟