مقایسه توانمندی نظامی مصر و ترکیه در سایه درگیری احتمالی در لیبی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در ماه های اخیر ترکیه دخالت نظامی خود در لیبی را افزایش داده است از آنجایی که کشتی های جنگی، هواپیماهای بدون سرنشین و مزدوران سوری بسیاری را برای حمایت از دولت وفاق ملی در طرابلس به لیبی ارسال کرده است.

 

به گزارش روزنامه جروزالیم پست، حمایت از دولت وفاق ملی هدف ظاهری ترکیه است اما هدف اساسی آن ایفای نقش بیشتر برای کشف و کنترل نفت در شرق دریای مدیترانه و از بین بردن نیروهای خلیفه حفتر است که مورد حمایت مصر هستند.

درگیری در لیبی پیچیده و در واقع جنگی نیابتی است که پیامدهای آن کل منطقه را فرا می گیرد و به درگیری میان ترکیه و قطر از یک طرف با مصر و امارات و روسیه از طرف دیگر تبدیل شده است.

مصر، امارات، عربستان، روسیه و شاید فرانسه و حتی یونان از نیروهای خلیفه حفتر حمایت می کنند اما ترکیه و قطر حامی دولت وفاق ملی هستند.

پس از پایان نظام معمر القذافی در سال 2011 هرج و مرج در لیبی منتشر شد و درگیری داخلی دولت وفاق ملی در طرابلس رخ داد که عبارت از گرایش های مختلف درون این دولت است که برخی به گروه اخوان المسلمین متمایلند و از طرف ترکیه حمایت می شوند در حالی که مصر از نیروهای حفتر حمایت می کند.

اکنون و پس از اینکه حفتر شکست های بسیاری را متحمل شده و پایگاه «الوطیه» که مهم ترین پایگاه کشور و شهر «ترهونه» را از دست داده و نیروهای دولت وفاق ملی به سمت سرت خط میانی شرق و غرب لیبی رسیده اند رئیس جمهوری مصر اعلام کرده سرت و الجفره خط قرمز مصر است و اگر نیروهای دولت وفاق و آنکارا از این خط عبور کنند مصر اقدام به دخالت نظامی در لیبی خواهد کرد.

روزنامه مذکور تاکید کرد مصر دارای ارتشی بزرگ است اما توانایی آن در میدان های جنگ خارجی مورد آزمایش واقع نشده و فقط با گروه های تروریستی در سیناء جنگیده و در از بین بردن کامل آن ها ناکام بوده است.

اما ترکیه سال هاست ارتش خود را برای مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) به سوریه اعزام کرده است، در فوریه امسال ترکیه طی درگیری با نیروهای نظام سوریه توانسته خودروهای زرهی و سامانه های پدافندی آن ها را منهدم و ویران کند.

ترکیه همچنین عملیات های هوایی جدیدی در شمال عراق داشته، نیروی دریایی آن با نیروی دریایی فرانسه و یونان درگیر شده و جنگنده های اف 16 آن حملات هوایی بسیاری طی سال های اخیر انجام داده است.

روزنامه جروزالیم پست اشاره می کند که مصر طی دهه های قبل بوده که با نیروی هوایی کشور دیگری مقابله کرده است.

از لحاظ آمار نیروهای مسلح ترکیه با مصر به اندازه زیادی با یکدیگر برابری می کنند، هر دو دارای جنگنده های اف 16 و صدها جنگنده دیگر هستند، ارتش مصر نهمین ارتش قوی جهان و ارتش ترکیه یازدهمین ارتش قوی جهان است.

هر دو کشور از اسلحه و سیستم های نظامی غربی مرتبط با امریکا یا ناتو استفاده می کنند اما ترکیه توانایی و قدرت بیشتری در استفاده و از این سلاح ها و سیستم ها دارد زیرا خود جزئی از ناتو است.

اما مصر ویژگی خاصی دارد و آن همجواری با لیبی است که این ویژگی این امکان را به آن می دهد نیروها و تجهیزات خود را راحت برای درگیری ها به لیبی انتقال دهد اما ترکیه باید نیروهای خود را هوایی یا دریایی منتقل کند و احتمالا از مزدوران سوری برای این کار استفاده می کند.

به نظر این روزنامه هدف قاهره از اعلام دخالت نظامی در لیبی فشار بر امریکاست تا وارد این موضوع شود و آن را از راه های مسالمت آمیز حل کند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟