شرط پایداری برجام از نگاه تارنمای هیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تارنمای خبری-تحلیلی هیل در یادداشتی به دولت بایدن توصیه کرده برای بقای برجام، اولویت‌های متحدان منطقه‌ای در غرب آسیا به‌ویژه عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی را درک کرده و درصدد جلب رضایت آنان نسبت به برجام برآید.

 

تارنمای خبری-تحلیلی هیل در یادداشتی به دولت بایدن توصیه کرده برای بقای برجام، اولویت‌های متحدان منطقه‌ای در غرب آسیا به‌ویژه عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی را درک کرده و درصدد جلب رضایت آنان نسبت به برجام برآید.

🔹 به نظر نویسنده دولت آمریکا باید ساختار دیپلماسی غرب نسبت به ایران را که در چارچوب گروه ۵+۱ نمود یافته، تغییر دهد. زیرا این ساختار صرفاً منافع قدرت‌های بزرگ و عمدتاً نیز آمریکا را دنبال می‌کند و توجهی به مطلوبیت‌های قدرت‌های منطقه‌ای ندارد.

🔹 از منظر این یادداشت، بقای توافق هسته‌ای مشروط به آن است که منافع بازیگران مختلف در آن لحاظ شود. برجام قرار بود به «رفتار نرمال» ایران در برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای بینجامد ولی چنین نشد. نتیجه آن‌که سه بازیگر مذکور نیز به خراب‌کاری در برنامه هسته‌ای و اخلال در اجرای برجام پرداختند.

🔹 طبق این یادداشت، ایران آمادگی خود برای مذاکرات منطقه‌ای با همسایگانش را اعلام کرده است ولی با توجه به عدم شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی ایران، می‌توان از ائتلاف اخیر رژیم صهیونیستی با کشورهای امارات و بحرین برای تأمین منافع این رژیم در این مذاکرات بهره برد.

🔹 نویسنده در پایان نوشته است: «منتقدان ممکن است استدلال کنند که گنجاندن دشمنان تاریخی ایران، دیپلماسی را متوقف می‌کند. اما بدون ورود آنها هرگونه امید به انعقاد و اجرای توافق بلندمدت با ایران بیهوده خواهد بود».

🔸 به نظر می‌رسد نویسنده توجه ندارد که اولاً موضع ایران عدم مذاکره با آمریکا در موضوعات منطقه‌ای است. ثانیاً در صورت تمایل نیز، اراده ایران تمایز میان پرونده‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای است و شأنی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس در ورود به مذاکرات مربوط به برجام نمی‌بیند و ثالثاً مذاکرات مربوط به اختلافات با کشورهای منطقه‌ را نیز با حضور همه همسایگان و نه صرفاً متحدان آمریکا پیگیری خواهد کرد.

منبع

(https://thehill.com/opinion/national-security/529624-to-secure-an-iran-nuclear-deal-include-the-mideasts-powers)

منبع:http://tabyincenter.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟