«نتانیاهو»: «پوتین» مانع از طرح «اوباما» برای تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 در شورای امنیت شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نشریه «یسرائیل هیوم» که بازتاب دهنده مواضع دست راستی های اسرائیل است با انتشار گزارشی خبر داد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، چند روز پیش در نشستی بدون حضور خبرنگاران خبر داده که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، طرح «باراک اوباما» برای تصویب قطع نامه ای در شورای امنیت برای تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 را ناکام گذاشته است.

براساس این گزارش، نتانیاهو چند روز پیش در نشستی با حضور افراد نزدیک به خود خبر داده که باراک اوباما در پایان دوران ریاست جمهوری اش و چند هفته بعد از اجرای انتخاباتی که به پیروزی «دونالد ترامپ» انجامید در پی تصویب قطع نامه 2334 در شورای امنیت برآمده بود که به موجب آن شهرک سازی ها غیر قانونی دانست می شد و از اسرائیل خواسته می شد که شهرک سازی در کرانه باختری و قدس شرقی را متوقف کند و قدس شرقی را منطقه اشغالی می شمرد.

نتانیاهو تأکید کرده که این قطع نامه را نیوزیلند و سنگال و ونزوئلا و مالزی مطرح کرده بودند و 14 کشور به آن رأی مثبت دادند و در نهایت امریکا به آن رأی ممتنع داد بدون آنکه آن را وتو کند.

نخست وزیر اسرائیل گفته که در 24 نوامبر 2016 در تماس با پوتین از وی خواسته که روسیه این قطع نامه را وتو کند، با این استدلال که «چنین قطع نامه ثبات منطقه را به خطر می اندازد و به اسرائیل آسیب می زند».

او گفته که پوتین درخواست نتانیاهو را رد کرد اما 2 ماه بعد از آن و یک ماه پیش از آنکه اوباما کاخ سفید را تحویل دهد، تیم کاخ سفید درصدد تصویب قطع نامه ای دیگر در شورای امنیت برای به رسمیت شناختن فلسطین برآمدند.

نتانیاهو افزوده که بار دیگر برای جلوگیری از تصویب این قطع نامه با پوتین تماس گرفته و به وی گفته که حمایت روسیه از اسرائیل دربرابر این مصوبه در دولت ترامپ با واکنش مثبت مواجه خواهد شد و به نفع روسیه خواهد بود و «اینجا بود که پوتین متقاعد شد و وعده داد که قطع نامه امریکا را وتو کند».

نخست وزیر اسرائیل افزوده که وقتی این خبر را به اوباما داده، رئیس جمهور امریکا از شنیدن این خبر جاخورده «چون می دانست که اگر روسیه در دفاع از اسرائیل از حق وتو استفاده کند جایگاه امریکا درمقام اصلی ترین متحد اسرائیل متزلزل خواهد شد و وجهه اوباما درمیان یهودیان امریکا آسیب خواهد دید برای همین از طرح خود عقب نشینی کرد».

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟