آیا دولت جدید امریکا نام انصارالله یمن را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف می‌کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تنها چند روز پس از تصمیم وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در قرار دادن انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های تروریستی، واشنگتن با روی کار آمدن دولت جدید و دموکرات اعلام کرده که این تصمیم را بازبینی می‌کند.

در حالی که دولت مستعفی یمن، عربستان و برخی کشورهای دیگر از این تصمیم امریکا استقبال کردند، سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی فعال در یمن با این تصمیم مخالفت کرده و به دلیل پیامدهای انسانی تصمیم مذکور بر وضعیت معیشیتی مردم یمن، خواستار توقف آن شدند.

در میان تصمیم دولت پیشین امریکا در افزودن نام «عبدالملک الحوثی» به همراه برادر وی و دیگر رهبران انصارالله در فهرست تروریست‌ها و قصد دولت بایدن برای عقب‌نشینی از این تصمیم، باید دلایل تصمیم جدید امریکا و پیامدهای آن را بررسی کرد.

راهبرد بایدن
در نوزدهم ژانویه جاری یعنی تنها یک روز پیش از آنکه دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک کند، تصمیم وزارت امور خارجه امریکا در تروریستی اعلام کردن انصارالله وارد فاز اجرایی شد اما تنها با گذشت 3 روز از آن تاریخ، دولت جدید امریکا به رهبری بایدن اعلام کرد که بازبینی این تصمیم آغاز شده است.

پایگاه خبری «یو اس نیوز» امریکا و شبکه الجزیره قطر به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گزارش دادند که این وزارتخانه در سریع‌ترین زمان ممکن قصد دارد تا فرایند بازبینی تصمیم دولت پیشین در تروریستی اعلام کردن انصارالله یمن را به پایان برساند و در این باره تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با بیان اینکه انصارالله مسئولیت بزرگی در بحران انسانی یمن برعهده دارد و باید رفتار خود را تغییر دهد، بر اهمیت تضمین هر گونه عدم اختلال در رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن تاکید کرد و افزود واشنگتن به همکاری با شرکای خود برای حمایت از توافق سیاسی که به منازعه یمن پایان دهد و بحران انسانی موجود در این کشور را حل و فصل کند، ادامه خواهد داد .

پیش از آنکه بایدن رسما ریاست جمهوری خود را آغاز کند، «آنتوتی بلینکن»، نامزد آتی تصدی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن تصمیم دال بر معرفی انصارالله به عنوان سازمانی تروریستی را بازبینی خواهد کرد.

وی همچنین افزود که این تصمیم دولت ترامپ در مسیر دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن مانع‌تراشی خواهد کرد.

گامی زمان‌بر
در همین رابطه، «لبیب ناشر»، فعال سیاسی یمن در تشریح تفاوت موجود میان تصمیمات جو بایدن در همان ساعات اولیه ریاست جمهوریش و تصمیم مبنی بر بازبینی در تروریستی اعلام کردن انصارالله یمن گفت: تصمیمات اجرایی یک رئیس جمهور را رئیس بعدی می‌تواند لغو کند همانند تصمیمات ترامپ در زمینه ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور اسلامی از جمله یمن به امریکا که توسط بایدن لغو شد اما تصمیم صادره از سوی وزارت امور خارجه مبتنی بر گزارش‌های چند ساله نهادهای امنیتی و اطلاعاتی امریکا است که از سوی وزارت امور خارجه و خزانه‌داری بررسی شده است.

ناشر درباره وعده دولت بایدن در بازبینی این تصمیم گفت: دولت بایدن محتوای گزارش‌های صادره از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را بررسی خواهد کرد تا ببیند آیا این گزارش‌ها اساسا با معیارها و شاخصه‌های امنیتی که به موجب آن انصارالله یمن سازمانی تروریستی اعلام شده است، مطابقت دارد یا نه؟

وی گفت: در صورتی که در تطابق‌دهی این معیارها اغراق و زیاده‌روی صورت گرفته باشد، این گزارش‌ها بار دیگر از وزارت امور خارجه به نهادهای امنیتی مذکور ارجاع داده خواهد شد تا این نهادها اذعان کنند که منظورشان آنچه در گزارش پیشین آمده، نبوده است تا در ادامه وزارت امور خارجه موضوع را به کنگره ارجاع خواهد داد تا قانونی علیه تصمیم پیشین تصویب کند و برای تایید به رئیس جمهوری بفرستد که این مراحل، لغو تصمیم نام ندارد بلکه حذف نام انصارالله از فهرست تروریسم است.

اما به گفته این فعال سیاسی، گام مذکور تنها زمانی برداشته خواهد شد که دستگاه‌های امنیتی امریکا گزارشی ارائه کنند که انصارالله دیگر خطری علیه مردم یمن، کشورهای همسایه و کشتیرانی نیست و این امر زمانبر خواهد بود.

برقراری روابط با ایران
در همین ارتباط، «سیف مثنی»، پژوهشگر امور یمن در پژوهشگاه واشنگتن ضمن تایید زمان‌بر بودن حذف نام انصارالله از فهرست سازمان‌های تروریستی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری الخلیج اونلاین تصریح کرد: به اعتقاد من و پس از دیدن تیم جو بایدن که اکثرا مقامات دولت اوباما هستند، باید بگوییم که منطقه شاهد تحولاتی مهم و بازبینی در مسائل قدیمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارگزاران سیاست خارجی امریکا در دولت جدید نقش مستقیمی در مذاکرات هسته‌ای و اجرای توافق با ایران داشتند، اظهار داشت: معتقدم که دولت جدید به سمت انصراف از تصمیم یاد شده حرکت خواهد کرد.

مثنی اظهار داشت که این اقدامات دولت بایدن برآمده از نگرانی‌های سازمان ملل در مورد تهدید قرار گرفتن مسیر صلح بحران یمن با میانجیگری این سازمان و همگرایی احتمالی امریکا و ایران و بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات جامع‌تر و گسترده‌تر است.

عربستان؛ مخالف تصمیم دولت بایدن
عربستان که در نتیجه حملات کورکورانه صدمات بسیار جدی به زیرساخت‌های یمن وارد کرده و منجر به کشته و زخمی شدن هزاران شهروند بی‌گناه یمنی شده است، بیشترین آسیب را از حملات تلافی‌جویانه انصارالله یمن متحمل شده است.

وزارت خارجه عربستان پیشتر در بیانیه‌ای از تصمیم دولت امریکا برای تروریستی خواندن جنبش انصارالله یمن استقبال کرد و افزود انصارالله، تهدیدی برای صلح و امنیت و اقتصاد جهانی است و در وخیم شدن شرایط انسانی در یمن نقش داشته است.

به ادعای وزارت امور خارجه عربستان، تحریم جنبش انصارالله موجب دست برداشتن این جنبش از اقدامات خود و بازگشت یمنی ها به میز مذاکره می شود اما اکنون با اعلان بازبینی در این تصمیم از سوی دولت بایدن، ریاض بیشترین مخالفت را با تصمیم مذکور به عمل خواهد آورد.

دولت مورد حمایت ائتلاف عربی یمن هم با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم امریکا اظهار داشت: انصارالله باید به عنوان سازمانی تروریستی اعلام می‌شد، این امر نه فقط به خاطر اقدامات تروریستی بلکه تلاش دائمی این گروه در طولانی کردن زمان درگیری و سبب‌ساز شدن در بروز بدترین فاجعه انسانی در جهان است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟