جریان‌شناسی و وزن سنجی احزاب در انتخابات پارلمانی اروپا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نهمین دوره از انتخابات پارلمان اروپا به دلیل رقابت طرفداران اروپای قوی با احزاب ملی‌گرا و مساله برگزیت حساس ترین دوره محسوب می‌شود

انتخابات پارلمان اروپا به مدت سه روز از 23 می/2خرداد در بین 28 عضو این اتحادیه آغاز می شود. گمانه زنی های مختلفی در مورد نتایج این انتخابات و نوع ترکیب گروهها در طول ماه های گذشته صورت گرفته و اظهارنظرهای مختلفی از سوی مقامات اروپایی درباره لزوم مشارکت مردمی برای تداوم حیات این اتحادیه که همگی نشان از اهمیت این دور از انتخابات اروپایی می باشد.

 

اهمیت نهمین انتخابات

در این انتخابات 400 میلیون نفر شهروند اتحادیه اروپا میتوانند شرکت کنند. کل کرسی ها با احتساب نمایندگان بریتانیا 751 کرسی است . نهمین دوره ااز انتخابات پارلمان اروپا به دلیل رقابت طرفداران اروپای قوی با احزاب ملی‌گرا و مساله برگزیت حساس ترین دوره محسوب میشود. مانفرد ویبر »رئیس جناح دموکرات مسیحیان در آخرین نشست جمعی پیش از انتخابات گفت «ما در تاریخ 26 می در برابر یک انتخاب سرنوشت ساز برای این قاره قرار داریم». از سال 2014 به بعد ترکیب نیروهای سیاسی در کشورهای مجارستان، ایتالیا، لهستان و بخشهایی از آلمان، بریتانیا و فرانسه به نفع راستگران ملی گرا تغییر کرده است بنابراین باید در نهمین دوره از انتخابات شاهد رشد تعداد اعضای این گروهها در پارلمان اروپا باشیم و اگر این عده اکثریت پارلمان را بدست آوررند به احتمال بسیار زیاد عمر اتحادیه اروپا به سر خواهد آمد.

مسائلی که در رقابتهای انتخاباتی مطرح مشود حول موضوعات مهاجرت، تغییرات اقلیمی است. به غیر از احزاب کوچک 9 حزب مهم و اصلی در این انتخابات شرکت میکنند. کشورهای آلمان با 96کرسی ، فرانسه 74 کرسی ایتالیا و انگلستان هرکدام با 73 کرسی و اسپانیا با 54 کرسی نقش مهمی در سرنوشت پارلمان اروپا دارند اگرچه این دوره به خاطر قطب بندی های جدید ، ائتلافها تعیین کننده موفقیت احزاب هستند.

 

احزاب راست افراطی

این احزاب با احزاب محافظه کار سنتی تفاوت دارند. احزاب محافظه کار بر پابنبدی به حاکمیت قانون تاکید دارند و سخت گیری کمتری نسبت به مساله مهاجرت دارند. «استیو بانون» مشاور ارشد سابق ترامپ از یک سال پیش سعی نمود احزاب راست افراطی را با هم متحد کند و در این زمینه روی ایتالیا تمرکز کرد. او ایتالیا را مرکز سیاست مدرن نامید. احزاب راستگرا تحت عنوان «اروپای ملل وآزادی » (ENF) در پارلمان حضور می یابند که احزابی مثل حزب آزادی اتریش، «حزب لگا» ایتالیا و جبهه ملی فرانسه با نام جدید «اجتماع ملی» عضو آن هستند. چند روز قبل از انتخابات آنها که متشکل از گروههای راست 11 کشور اتحادیه اروپا بودند در یک گردهمایی در میلان جمع شدند همانگونه که پیش بینی میشد حزب لگا به رهبری «ماتئو سالوینی» معاون نخست وزیر و وزیر کشور در ایتالیا لیدر سایر احزاب ملی گرای افراطی شد. حزب راست افراطی آلمان (AFD) و«مارین لوپن» رهبر حزب «اتحاد ملی فرانسه» جزو شرکت کنندگان مهم بودند. شعارهای این احزاب اسلام ستیزی، تضعیف اتحادیه اروپا ومقابله با ورود پناهجویان است.

اگر چه صحبتهای از پیوستن حزب راستگرای« فیدز » مجارستان به رهبری ویکتور اوربان به این ائتلاف است اما چند مساله باعث تضعیف این ائتلاف میشود:

1- رسوایی مالی اخیرکریستیان اشتراخه رهبر حزب راستگرای «آزادی اتریش » به طوری که خود شخصا در نشست میلان شرکت نکرد و نماینده ای به این مجمع فرستاد.

2-دخالت آمریکا در انتخابات پارلمان اروپا باعث واکنش مردم و رهبران اروپا و افزایش نفرت از احزاب راست میشود. ماتئو سالوینی رهبر حزب ملی گرای ایتالیا در برابر این موج نفرت سعی نمود با سخنانی مبهم از شدت شعارهای مردم علیه خود بکاهد. وی در این راستا اعلام نمود: «ما میخواهیم اتحادیه اروپا را اصلاح کنیم بدون آنکه نابودشان کنیم ما خواهان تغییرات عمیق در آن هستیم».

3- این گروهها باوجود شعارهای ناسونالیستی واحد اما برنامه های اقتصادی متقاوتی دارند . احزاب راست به شدت تلاش میکنند بیشترین کرسی ها را بدست آورند. این گروهها در اینترنت و فیس بوک به طور عمده 500 صفحه با 32 میلیون دنبال کننده و 67 میلیون نظر و لایک تا روز گذشته ساماندهی کرده اند و بر علیه مهاجرت و سیاستهای احزاب دموکرات ومیانه تبلیغ میکنند. طبق پیش بینی ها و نظر سنجی ها تعداد کرسیهای احزاب راست از 41 کرسی قبلی احتمالا به 67 کرسی افزایش پیدا میکند. در خوش بینانه ترین پیش بینی که احتمال آن بسیار کم است 20 درصد کرسی ها که شامل 150 کرسی میشود را بدست می آورد اما آنچه مسلم است اگر چه اکثریت را بدست نمی آورد اما احتمال دارد یکی از 4 فراکسیون بزرگ پارلمان شود و در این صورت در مسیر برخی سیاست ها و قوانین اتحادیه اروپا موانعی ایجاد میکند.

 

حزب مردم

ائتلاف راست میانه یا«حزب مردم اروپا »(EPP) که آنجلا مرکل از آلمان به عنوان بزرگترین کشور اتحادیه موسسین اصلی اتحادیه اروپا هستند در حال حاضر اکثریت پارلمان را با 217 عضو در اختیار خود دارد. تقویت اتحادیه اروپا، مقابله با نژاد پرستی ، تقویت رژیم های بین المللی ، حل مساله مهاجرت در مبدا از جمله مواضع این احزاب است . بحران جلیقه زردها در فرانسه، ظهور راستگرایی در ایتالیا و چند کشور دیگر این حزب را با چالش مواجه نموده است.

اما چند عامل در موفقیت این حزب موثر است: 1-دو قطب اصلی آن فرانسه و آلمان هستند که بزرگترین کشورهای این اتحادیه بوده و باعث بدست آوردن کرسی های بیشتر میشود اگر چه فرانسه با چالش جدی مواجه شده است اما با توجه به ائتلاف ها و همفکری ها ی قبلی پیش بینی میشود حداقل در17 کشور آرای قابل قبولی بدست آورد. نظرسنجی ها نشان میدهد در بدترین سناریو 23 درصد و در بهترین سناریو 29 درصد آرا را بدست خواهد آورد که در هر دو صورت اکثریت کرسی ها را نسبت به سایر احزاب خواهد داشت.

2-تجربه تلخ راستگرایی در اروپا که باعث جنگ جهانی دوم شد هنوز از حافظه تاریخی مردم پاک نشده است. با اتحاد حزب راست افراطی آلمان و حزب لگای ایتالیا بسیاری از مردم با شعار فاشسیت خواستار خروج احزاب راست این نشست ازایتالیا شدند

3-در نظر سنجی ای که پارلمان اروپا قبل از انتخابات از مردم 28 کشور انجام داد 62 درصد پاسخ دهندگان نسبت به وجود اتحادیه اروپا نظر مثبتی داشتند و 68 درصدآنان معتقد بودند که کشورشان از اتحادیه اروپا بهره مند شده است. با توجه به اینکه نهمین انتخابات رقابت برای بقای اتحادیه اروپاست به نظر میرسد اکثریت مردم به احزابی رای دهند که موافق اتحادیه اروپا باشند.

4- اصلاح رویه ها: این حزب نتیجه اشتباهاتی مثل تحت فشار قرار دادن یونان و ایتالیا را که منجر به ظهور پوپولیسم در این کشورها شد را به خوبی درک کرد. در شعارهای انتخاباتی این ائتلاف سعی نموده این سیاستهای اشتباه را اصلاح کند که باعث جلب آرای بیشتری می شود اما برخی نظرسنجی ها پیش بیینی میکنند نسبت به دوره قبل حدود 30کرسی را از دست بدهد و با بیش از 185 عضو اکثریت این دوره را نیز بدست آورد. در صورتی که در انگلستان احزاب راست موفق نشوند تعداد آرا EPP بیشتر می شود.

 

سایر احزاب

به دلیل مساله خروج انگلستان ، چپ میانه(سوسیالیستها )با چالش جدی مواجه شده اند. در انتخابات ملی نیز در کشورهای لهستان ،آلمان، فرانسه و ایتالیا استقبال از آنها به شدت کاهش یافت. طبق نظر سنجی ها در انتخابات پیش رو انتظار می روسد که این حزب حدود 50 کرسی کمتر از دوره قبل .سب کند. یکی از احزاب مهم که پیش بینی میشود در این دوره آرا بیشتری کسب کند حزب «اتحاد لیبرال ها و دموکراتها برای اروپا»که مکرون رهبری آنرا بر عهده گرفته است که پیش بینی میشود با افزایش ده عضو، حدود 75 کرسی از پارلمان را بدست آورد. محافظه کاران سنتی با «حزب محافظه کاران و اصلاح طلبان اروپایی»(ECR)- متشکل از حزب محافظه کار بریتانیا و قانون و عدالت لهستان- سومین گروه بزرگ پارلمان محسوب می شود اما با توجه به خروج انگلستان و تمایل لهستان به احزاب راست افراطی این حزب نیز احتملاً با کاهش اعضا مواجه خواهد بود و انظار می رود بیش از 25 کرسی خود را از دست دهد. حزب ائتلاف آزاد اروپا یا سبزها که در دور قبل 7 درصد پارلمان را در اختیار داشت نیز اگر ائتلاف جدیدی تشکیل ندهد در این دوره 6 یا 7 درصد کرسی ها را کسب خواهد کرد. آنچه که ممکن است نتیجه پیش بینی ها و نظر سنجی ها را تغییر دهد درصد مشارکت مردم اروپاست. دوره قبل مشارکت مردم 43 درصد بود و این دوره با توجه به رقابت شدید و تبلیغات کمپین ها درصد مشارکت بیشتر شده است اما با توجه به اینکه درصد مشارکت در همه کشورها یکسان نیست امکان نتایج غیر منتظره نیز وجود دارد.

منبع:http://alwaght.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟