بیوگرافی هیات مذاکره‌کننده امریکایی در گفت‌وگوی راهبردی با عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گفت‌وگوهای راهبردی میان ایالات متحده امریکا و عراق در اواسط ماه جاری میلادی برای بحث بر سر پرونده اقتصادی، امنیتی، نظامی، سیاسی و حضور نظامیان امریکایی در اراضی عراق کلید خواهد خورد.

در این مذاکرات که در سطح پایین‌تر از وزیر برگزار خواهد شد، ریاست هیات مذاکره‌کننده امریکایی را «دیوید هیل»، معاون امور سیاسی وزیر خارجه ایالات متحده امریکا برعهده خواهد شد.

دیوید هیل متولد سال 1961 در ایالت نیوجرسی است و قادر به تکلم به زبان‌های انگلیسی و عربی است، وی سفیر امریکا در پاکستان در 10 مارس 2015، سفیر امریکا در لبنان در 1 آگوست 2013، فرستاده ویژه صلح خاورمیانه در سال 2011-2013، سفیر امریکا در اردن از سال 2005 تا 2008، معاون وزیر امور خارجه در امور روابط با اسرائیل، مصر و کشورهای شام، مدیر امور اسرائیل و فلسطین وزارت امور خارجه، معاون اجرایی «مادلین اولبرایت»، وزیر امور خارجه وقت امریکا را در کارنامه اجرایی خود دارد.

از دیگر اعضای هیات مذاکره‌کننده امریکا، «جوی هود» است که اکنون معاونت اول وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در امور خاورمیانه را برعهده دارد.

وی متولد سال 1976 در ایالت میسیسیپی است و می‌تواند به زبان‌های انگیلسی و عربی صحبت کند.

هود پیشتر کاردار سفارت امریکا در بغداد، معاون رئیس هیات دیپلماتیک امریکا در کویت، سرکنسول امریکا در ظهران عربستان، مدیر دفتر امور ایران وزارت امور امریکا، سابقه فعالیت در سفارت امریکا در یمن و قطر، سابقه فعالیت در امور هماهنگی برای همکاری امریکا و عربستان را در رزومه کاری خود دارد.

«دیوید شینکر» دیگر عضو تیم‌مذاکره کننده امریکا در گفت‌وگوهای راهبردی با عراق است که توانایی تکلم به زبان‌های انگلیسی و عربی را دارد، وی اکنون عهده‌دار معاونت وزیر امور خارجه امریکا در امور خاورمیانه است.

شینکر پیشتر مدیریت پژوهشگاه سیاست خاور نزدیک امریکا، مدیر امور کشورهای حوزه شام در دفتر وزیر دفاع امریکا، مشاور و معاون امور سوریه و اردن، لبنان، اسرائیل و فلسطین وزارت دفاع امریکا را برعهده داشته است.

«فرانسیس فانون» معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور انرژی و «متیو تولر»،سفیر امریکا در بغداد از دیگر اعضای هیات مذاکره‌کننده امریکا هستند.

«هشام الهاشمی» که از چهره‌های نزدیک به نیروهای امنیتی عراق توصیف می‌شود، پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تیم مذاکره کننده عراق با طرف امریکایی در دهم ماه ژوئن کنونی در سطحی پایین تر از وزیر گفت‌وگوها خواهد کرد، این تیم از 21 مذاکره‌کننده در حوزه‌های سیاسی، روابط بین الملل، نظامی، مالی و آموزشی تشکیل می‌شود.»

الهاشمی افزود: «در تیم مذاکره‌کننده عراقی نام 5 شخصیت خبره در مذاکرات به چشم می خورد که شامل عبدالکریم هاشم، حارث حسن، لقمان الفیلی، فرید یاسین و حامد خلف می شود که به شیوه ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد.»

پیش از این، «هشام داود»، مشاور نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود:«مذاکرات با امریکا در دهم ماه ژوئن کنونی آغاز خواهد شد و احتمالا در سطح وزیر خارجه یا پایین تر از آن برگزار می شود و حضور الکاظمی در این مذاکرات ضعیف است.»

فرید یاسین و لقمان الفیلی از نیروهای تکنوکرات و غیر جناحی در دستگاه دیپلماسی عراق شمرده می شوند که سابقه دیپلماتیک و تجارب مهمی در این عرصه دارند.

بسیاری ناظران ترکیب تیم مذاکره کننده عراقی را ترکیبی متعادل خوانده اند که حساسیتی برای طرف امریکایی ایجاد نخواهد کرد.

به گفته منابع، این مذاکرات در چهار محور سیاسی، امنیتی، اقتصادی، و فرهنگی انجام خواهد شد که البته از همه مهم تر محور امنیتی خواهد بود که به آینده حضور نیروهای امریکایی در عراق مربوط می شود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟