افزایش احتمال تقسیم لیبی به سه کشور در صورت شکست دولت وحدت ملی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: طرح تجزیه لیبی به سه دولت مجزا در نشستی که اخیرا در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد، بار دیگر در حد وسیعی مطرح شده بود .

به نوشته تایمز: بیشتر گمانه زنی ها در نشست رم این بود اگر طرح دولت وحدت ملی در لیبی به شکست بخورد، دولت های غربی فشار را برای تقسیم لیبی به سه دولت؛ شامل تریپولیا ( طرابلس ) در شمال غرب، فزان در جنوب غرب و سیرنائیکا( برقه) در شرق که بازگشتی به ساختار ایالتی این کشور در دوران عثمانی ها است، افزایش خواهند داد.
تایمز افزود: ژنرال ونسنزو کامپورینی یک فرمانده ارتش ایتالیا ضمن حمایت از این پیشنهاد گفته است: من نمی دانم چگونه یک دولت وحدت ملی می تواند به طرابلس بازگردد درحالی که 20 درصد از نیروهای نظامی لیبی گفته اند که از آن حمایت نمی کنند
این روزنامه اضافه کرد: این ژنرال ایتالیایی که پیش ازاین از بمباران های ناتو در سال 2010 میلادی که سبب سقوط حکومت معمر قذافی و بروز آشوب و درگیری قبایل در لیبی شد، انتقاد به عمل آورده است گفت: این یک مساله پنهانی نیست که مصر از استقلال سیرنائیکا حمایت به عمل می آورد.
تایمز افزود: مصر و امارات از پارلمان به رسمیت شناخته شده لیبی در تبروک در منطقه سیرنائیکا ، حمایت به عمل می آورند و این درحالی که است که ترکیه و قطر از دولت میانه رو اسلام گرا در طرابلس حمایت می کنند.
این روزنامه در همین حال نوشت: اندیشکده «سی یی اس ای» در رم که به پارلمان ایتالیا مشاوره می دهد در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد توصیه کرده است که لیبی ضمن برخورداری از وحدت ، به سه منطقه فدرالی تقسیم شود.
تایمز افزود:جورجیو استاراس فرستاده ویژه دولت ایتالیا در امور لیبی روز چهارشنبه گذشته گفت که دولت ایتالیا تلاش خود را به عمل می آورد که ضمن تلاش برای تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی مانع از تجزیه این کشور شده و آن را دست نخورده نگه دارد
این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع دولتی ایتالیا نوشت: در صورت تشکیل دولت ملی ، زمینه برای تشکیل یک نیروی زمینی مشترک برای مقابله با داعش که هم اینک در سرت مستقر هستند، فراهم خواهد شد..
در پی سرنگونی حکومت معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال 2011، این کشور منطقه شمال آفریقا فاقد دولت مرکزی قدرتمند است و جنگ داخلی آن را فراگرفته است. بعلاوه بانفوذ تروریست های داعش به این کشور و تسلط بر مناطقی از آن، مشکلات پیش روی لیبی دوچندان شده است.
در حال حاضر لیبی با 2دولت و 2مجلس رقیب و متخاصم روبرو است. حکومت اول تحت عنوان کنگرۀ عمومی ملی و متکی بر شبه نظامیان فجر در طرابلس مستقر است و حکومت دوم در شهر تبروک در شرق لیبی تشکیل شده و از پشتیبانی جامعه جهانی بهره مند است.
هر چند اعضای پارلمان لیبی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و مقر آن در تبروک در شرق لیبی قرار دارد با پارلمان موازی مستقر در طرابلس، در نیمه دسامبر گذشته توافقنامه ای را با نظارت سازمان ملل در الصخیرات مغرب برای تشکیل حکومت وفاق ملی امضا کردند.
بعد از توافقنامه ماه دسامبر در (الصخیرات)مغرب با نظارت سازمان ملل متحد، شورای ریاست جمهوری لیبی با 9 عضو تشکیل شد و مأمور تشکیل دولت وحدت ملی گردید.
فایز السراج نخست وزیر لیبی نوزدهم دسامبر کابینه ای شامل 32 نفر را به پارلمان معرفی کرد اما کابینه وی به علت همین مخالفت ها نتوانست اعتماد مجلس را جلب کند و تشکیل دولت وحدت ملی به تعویق افتاد.
کشور لیبی یکی از 10 کشور اصلی صادرکننده نفت در جهان است و تولید ناخالص ملی سرانه آن جزو بالاترین ها در آفریقا است.

منبع:https://pe.annabaa.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟