تقلای فرانسه برای لغو قانون قیصر علیه سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نامه‌های شخصیت‌های عربی و بین‌المللی به کشورهای غربی برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه به عنوان سیگنالی برای افزایش تحرکات به منظور لغو قانون قیصر تفسیر می‌شود.

امضاکنندگان که 95 شخصیت عربی و بین‌المللی است در نامه‌های خود به گزارش «الینا دوهان»، کارشناس ویژه سازمان مل متحد در بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه در بهره مندی از حقوق بشر استناد می‌کنند که در آن تاکید کرده است، تحریم‌ها و به ویژه قانون قیصر می‌تواند منجر به وخامت‌بار شدن وضعیت نابسامان انسانی در سوریه شود و مردم این کشور را در معرض مجازات دسته جمعی و نقض حقوق بشر قرار دهد.

در همین رابطه، «ایمن عبدالنور»، پژوهشگر سوری در واشنگتن تصریح کرد: «ابتدا گمان کردیم این دولت سوریه است که از این شخصیت‌ها برای لغو تحریم‌ها و تداوم سلطه خود استفاده کرده است.»

عبدالنور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «اما پس از آنکه شخصا با برخی از شخصیت‌های امضاکننده تماس گرفتم، فهمیدم که دبیرکل کاخ الیزه (مقر رسمی اقامت رئیس جمهوری فرانسه) با شخصیت‌های امضاکننده تماس گرفته تا تمایل امانوئل مکرون برای امضا این نامه را به آنها انتقال دهد تا وی (مکرون) در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا از آن به عنوان دستاویز و اهرمی استفاده کند.»

این پژوهشگر سوری تصریح کرد: پس از اطلاع از محتوای نامه که یک نسخه از آن به دست ما رسید، مشاهده کردیم که در آن بر بُعد اقتصادی تاکید شده و آمده است که تحریم‌های اروپایی و امریکایی به ویژه قانون قیصر مانعی در مسیر ورود کمک‌ها، فعال‌سازی تجارت و سرمایه‌گذاری ضروری در نظام بهداشتی سوریه و توسعه بخش اقتصادی است.»

عبدالنور اظهار داشت: «این شخصیت‌های عمدتا دینی چه ارتباطی با مسائل تجاری و سرمایه‌گذاری دارند تا نامه‌ای در این باره به رهبران جهان بنویسند؟ در حقیقت داستان از این قرار است که شرکت‌های بزرگ فرانسوی و مکرون تلاش دارند برای بازسازی بندر بیروت و گرفتن سهم شرکت‌های فرانسوی از کیک بازسازی آتی سوریه وارد عمل شوند و خواهان لغو قانون قیصر شوند پس در ورای این نامه اهدافی تجاری و سرمایه‌گذاری وجود ندارد و نه بشردوستانه که برخی مدعی آن هستند.»

شخصیت‌های سیاسی و دینی مسیحی از جمله «مکرم خوری مخول» پژوهشگر فلسطینی و موسس مرکز اروپایی بررسی افراط گرایی، پاتریک آنتاکیه و رئیس کلیسای ژوزف عبسی و غیره در 21 ژانویه گذشته نامه‌هایی به واشنگتن و دولت‌های اروپایی نوشتند و خواستار لغو تحریم‌ها علیه سوریه شدند.

بر اساس پایگاه رسمی کنگره امریکا این قانون در 20 ژانویه گذشته با عنوان «قانون قیصر سوریه برای حمایت مدنی» تصویب شده و چند روز بعد رئیس جمهور امریکا آن را امضا کرد تا قانونی لازم الاجرا شود. این قانون از 17 ژوئن به مدت 5 سال، یعنی تا 2025 فعال خواهد بود.

قانون قیصر به رئیس جمهور امریکا این امکان را می دهد که اگر لازم بداند افراد خاصی را که وارد مذاکرات سازنده برای توقف خشونت علیه شهروندان غیر نظامی شده باشند از مفاد آن مستثنا کند.

اما بخش اعظم این قانون به تحریم های اقتصادی و مالی و بانکی مربوط می شود که در درجه اول روند بازسازی سوریه را هدف قرار داده است و نشان می دهد که ایالات متحده در پی آن است که حرف نهایی درباره بازسازی سوریه را خودش بزند.

این قانون همچنین برخی از صنایع سوریه ازجمله هرچه به زیرساخت ها و تولیدات نظامی و تولید انرژی مربوط شود تحریم کرده است.

همچنین دولت های روسیه و ایران هم شامل این تحریم ها قرار می گیرند. علاوه بر این هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمات یا فناوری یا اطلاعات یا آگاهانه حمایتی قابل توجهی تأمین کند که دولت سوریه با کمک آنها بتواند تولید گاز یا نفت یا تولیدات نفتی خود را افزایش دهد به موجب این قانون تحریم می شود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟