عربستان مشتری اس-۴۰۰ و سوخوی روسی می‌شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در سایه توقف موقتی فروش تسلیحاتی امریکا به عربستان، کشورهای متعددی از جمله روسیه تمایل زیادی دارند تا با فروش جنگ‌افزارهای خود بخشی از بازار پرسود این کشور به دست بیاورند.

دولت جدید امریکا به رهبری «جو بایدن» موقتا فروش تسلیحات به عربستان را در راستای بازبینی روابط دفاعی امریکا با برخی از کشورهای شورای همکاری متوقف کرد اما در این میان، کشورهای متعددی از جمله روسیه وجود دارد که برای فروش تسلیحات به عربستان و به دست آوردن بخشی از بازار پرسود این کشور تمایل زیادی دارند.

در همین رابطه، مجله امریکایی National Interest به معرفی پنج جنگ‌افزار روسی پرداخته است که عربستان برای خرید آن تمایل دارد.

سامانه پدافندی S-400

عربستان تاکنون بارها تمایل خود برای خرید سامانه پدافند موشکی S-400 را اعلام کرده است، به طوری که در سال 2009 و 2017 میلادی اخباری دال بر قرارداد تسلیحاتی عربستان با روسیه برای خرید چند مرحله‌ای این سامانه منتشر شد اما تاکنون این قرارداد عملیاتی نشده است.

در همین رابطه، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در تابستان 2019 میلادی اعلام کرد: «ما آماده کمک به عربستان برای حفاظت از مردم این کشور هستیم، آنها نیازمند اتخاذ تصمیمات هوشمندانه هستند همانطور که ایران اقدام به خرید سامانهS-300 کرد یا مانند اردوغان که تصمیم به خرید سامانه پدافندی پیشرفته S-400 گرفت.

در این میان، به نظر می رسد تنها محدودیت عربستان برای انعقاد قرارداد خرید S-400، نگرانی ریاض از انتقام قریب الوقوع امریکا در قالب تحریم‌هاست.

جنگنده‌های سوخو 35

ناوگان نیروی هوایی عربستان در حال حاضر از کمتر از 200 جنگنده F-15 تشکیل شده استۀ، کرملین در سال 2017 میلادی به ریاض پیشنهاد داد تا ناوگان هوایی خود را با جنگنده سوخو 35 نوسازی کنند.

جنگنده‌ چندمنظوره «سوخو-۳۵» جت مافوق صوت ساخت کارخانه هواپیماسازی سوخو است که سال ۲۰۰۷ ساخته شد و تاکنون دهها پرواز آزمایشی انجام داده است.این جنگنده نسل ۴ محسوب می شود که از قابلیت های ویژه ای از جمله قدرت مانور بالا و سامانه هدایت الکترونیکی پیشرفته برخوردار است.

این جنگنده ها که می توانند هشت هدف را همزمان شناسایی، تعقیب و با موشک های پیشرفته نابود کنند، همچنین با سامانه پارازیت افکنی، توان بالایی برای پنهان شدن از دید رادارهای دشمن دارند.

سوخو-۳۵، جنگنده تک کابینه و دو موتوره، چند منظوره با قابلیت مانور بالاست. این جنگنده نسبت به سوخو-۲۷، از ویژگی‌های آیرودینامیکی بهتر، مانورپذیری بهتر، برد بیشتر، موتور قوی‌تر و تجهیزات الکترونیکی پیشرفته‌تر برخوردار است.

در سال 2017 گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه مسکو و ریاض در مراحل پیشرفته‌ عقد قرارداد خرید 12 تا 18 فروند جنگنده سوخو 35 هستند اما روشن نیست این مذاکرات به کجا ختم شد اما واضح است که خرید این جنگنده‌ها همانند سامانه پدافندی با مخالفت شدید واشنگتن رو به رو شده است.

کلاشینکوف AK-103

عربستان از جمله کشورهای خاورمیانه است که تمایل بسیاری برای خرید نسل جدید سلاح‌های کلاشینکوف از خود بروز داده است، ریاض در سال 2019 میلادی قراردادی با شرکت بزرگ تسلیحاتی روسیه Rostec برای خرید انبوه و تولید کلاشینکوف AK-103 در داخل عربستان منعقد کرد.

AK-103 وزنی در حدود 3 کیلو و 600 گرم داشته و طول آن 943 میلی متر است. نواخت تیر آن 600 گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن 715 متر بر ثانیه است. وزن این سلاح به نسبت کلاش های موجود در کشور بین 100 الی 200 گرم سبک تر است. برد موثر آن در حدود 500 متر است.

بدنه این سلاح با مواد ضد زنگ زدگی پوشانده شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط بد جوی و رطوبت دارد. مکانیزم عملکرد AK-103 مثل اکثر مدل های این سری گلنگدن چرخشی و استفاده از نیروی حاصل از احتراق گاز باروت است. برگه ناظم آتش این سلاح به مانند مدلهای قبلی خانواده AK در کنار بدنه قرار گرفته و در سه حالت ضامن، تک تیر و رگبار فعالیت می کند. یک مدل از این سلاح به نام AK-103-2 توان شلیک سه تیر را نیز دارد.

راکت انداز روسی TOS-1

شرکت صنایع نظامی عربستان در سال 2017 میلادی قراردادی بزرگ با شرکت آبارون اکسپورت برای تولید بومی سامانه‌ راکت‌انداز سنگین TOS-1بست.

راکت‌های ۲۲۰ میلی‌متری این سامانه در مدل TOS-1M دارای کمینه برد ۵۰۰ متر و بیشینه برد ۳.۵ کیلومتر هستند. اما در مدل جدیدتر TOS-1A که با نام خورشید سوزان از سال ۲۰۰۱ وارد خدمت شد، کمینه برد راکت‌ها به ۴۰۰ متر کاهش و بیشینه برد نیز افزایش یافته به ۶ کیلومتر می‌رسد البته ناگفته نماند به دلیل افزایش وزن راکت‌ها به ۹۰ کیلوگرم، شمار لوله‌های پرتابگر در مدل TOS-1A به ۲۴ عدد کاهش یافته است.

TOS-1A می‌تواند در کمتر از ۱ ثانیه دو راکت شلیک کند و برای شلیک همه ۲۴ راکت خود نیز تنها ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد. راکت انداز روسی TOS-1 برای شلیک دقیق راکت‌هایش به فاصله یاب لیزری و هدف گیر کامپیوتری مجهز است. در مدل TOS-1A کامپیوتر بالستیک سامانه دستخوش ارتقا نیز شده است.

راکت انداز روسی TOS-1 دارای دو نوع راکت برای شلیک هستند. نوع اول که آتش‌زا بوده و نوع دوم نیز گرمافشاری یا همان ترموباریک هستند. به نوع دوم راکت هواسوز یا خلاء ساز نیز گفته می‌شود. روش کار این راکت‌ها به این صورت است که ابتدا با انفجاری کوچک یک ابر گازی به شدت مشتعل شونده را در محیط رها کرده تا با هوا ترکیب شود و سپس با انفجار دوم آن را منفجر می‌کنند. آتش گرفتن ناگهانی این ابر ضمن آزاد کردن مقدار زیادی انرژی در پی انفجاری طولانی مدت، سبب سوختن هوای آن محل نیز می‌شود. از این رو به این نوع راکت‌ها خلاء ساز نیز گفته می‌شود.

موشک هدایت‌شونده ضد تانک « ۹ ام۱۳۳ کورنت» 9M133 Kornet

موشک هدایت شونده ضدتانک کورنت یکی از معروف‌ترین جنگ‌افزارهای صادراتی روسیه به خاورمیانه به شمار می‌رود که شرکت صنایع نظامی عربستان به موجب توافق انتقال تکنولوژی سال 2017 میلادی چندین فروند از آن را خریداری کرده و در داخل نیز تولید می کند.

موشک هدایت‌شونده ضد تانک « ۹ ام۱۳۳ کورنت / 9M133 Kornet» یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌ها از این دسته موشک‌ها است. این موشک با برد بسیار بالایی که دارد به راحتی از رقبای خود پیشی گرفته است.

این موشک که دارای دوربین نوری و حرارتی است توسط لیزر هدایت می‌شود و می‌تواند موشک‌ها را در خط مستقیم لیزر به سمت هدف هدایت کند. همچنین قابلیت حمل کلاهک‌های مختلفی دارد که می‌توانند علیه سازه‌ها، زره‌های واکنش انفجاری و سنگرها استفاده شود.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟