وزارت منابع آبی عراق از پیشرفت مذاکرات با ایران و ترکیه درباره آب های مشترک خبر داد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سخنگوی رسمی وزارت منابع آبی عراق از اهتمام جدی دولت عراق به حل اختلافات با کشورهای همسایه بر سر آب های مشترک خبر داد.
 

«علی راضی ثامر» در گفت وگو با روزنامه رسمی «الصباح» عراق، تأکید کرد که پرونده مذاکره با کشورهای همسایه یعنی ترکیه و ایران و سوریه از مسائل مهم برای دولت است و اخیرا شاهد پیشرفت هایی بوده است.

او گفت که نماینده ویژه رئیس جمهور ترکیه در این باره بر تضمین سهمی عادلانه و منصفانه برای عراق از آب های رودخانه های مشترک تأکید کرده است.

این در حالی است که عراق در 15 سال گذشته با کاهش شدید منابع آبی خود به علت ساخت 15 سد بر رودخانه دجله توسط ترکیه مواجه بوده است.

ثامر افزود که آخرین دور مذاکرات عراق و ترکیه در این باره در نیمه ماه ژانویه برگزار شد و در آن توافق شد که هیئتی فنی از ترکیه به بغداد سفر کند و به زودی هیئتی عراقی هم به ترکیه خواهد رفت تا پروتکل دوجانبه درباره آب های رودخانه دجله را امضا کند.

سخنگوی رسمی وزارت منابع آبی عراق همچنین خبر داد که با ایران نیز تفاهماتی به دست آمده و این موضوع به صورت رسمی میان دو طرف مطرح شده و دیدارهایی هم در مدت اخیر انجام شده است.

این گزارش افزوده که ایران از پیش از 2003 بر بیش از 44 رودخانه بزرگ و متوسط مشترک با عراق سدهایی ساخته یا مسیرهای رودخانه ها را عوض کرده است.

او گفت که این تفاهمات به سود عراق خواهد بود و موجب تضمین سهمابه عراق و افزایش منابع آبی کشور برای کشاورزی خواهد شد.

پیش از این پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابعی از «هیئت وزارتی همراه نخست وزیر عراق» در سفر وی به آنکارا خبر داد که مذاکرات «مصطفی الکاظمی» با «رجب طیب اردوغان» بسیار سازنده و مثبت بوده است.

به گفته این منابع در مذاکرات هیئت‌های عراقی و ترکیه‌ای که به ریاست نخست‌وزیر عراق و رئیس جمهور ترکیه انجام شد، موضوع سهمابه عراق از رودخانه‌های دجله و فرات و پرونده حزب کارگران کردستان و عملیات ترکیه در خاک عراق از مهم‌ترین پرونده‌های مورد بحث بوده است.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟