ناتوانی اسرائیل از پاسخ دریایی به ایران/ آیا معادله جدیدی در درگیری بین تهران و تل آویو ایجاد شده است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ترس اسرائیل از تبعات حمله دریایی به مواضع ایران، موجب فرار از این نبرد شده است اما این فرار نه خطر اوضاع را می کاهد و نه می تواند مانعی برای حملات دریایی ایران باشد.

به نظر می رسد پناه آوردن اسرائیل به حمله مجدد در سوریه بجای حمله دریایی به مواضع ایران، نشان دهنده ناتوانی حمله به منافع ایران در دریا، نه فقط از لحاظ توان مادی بلکه با توجه به هزینه، تاثیر و عواقب آن باشد.

اقدامی که اسرائیل کرده و به گفته خود مواضع ایران در دمشق را هدف قرار داده است (اگر هم ایران در واقع مسئول حمله به کشتی اسرائیلی باشد) نخواهد توانست جلوی ایران را بگیرد بلکه آن را به سوی انجام عملیات دریایی بیشتر سوق می دهد.

عملیات دریایی به درگیری امروز بین طرفین تبدیل شده است و خبر از معادله جدیدی می‌دهد که در روزهای آتی نمایان خواهد شد.

اسرائیل از درگیری دریایی با ایران فرار کرده و پاسخ حمله به کشتی اش در دریای عمان را با هدف قرار دادن آنچه اهداف ایران در سوریه اعلام می کند، انجام داده است و این پاسخ با دلالت ها و نتایج نامحسوس اش، به عنوان مولفه ای جدید وارد نبرد پی در پی میان دو طرف در بیش از یک میدان می شود تا بر معادلات بین طرفین تاثیر بگذارد.

در ظاهر، ترس اسرائیل از تبعات حمله دریایی به مواضع ایران، موجب فرار از این نبرد با خسارت های کمتری شده است اما این فرار نه خطر اوضاع را می کاهد و نه می تواند مانعی برای حملات دریایی ایران باشد.

پاسخ به ایران در سوریه نیز پیامدهای منفی خود بر اسرائیل را خواهد داشت و دلالت های آن را باید در تهران انتظار داشت البته نتیجه این اوضاع بین طرفین در گرو اوضاع آینده خواهد بود.

در گذشته حملات اسرائیل به سوریه بدون پاسخ می ماند و جزئی از روتین شده بود اما اگر ادعای اسرائیل مبنی بر حمله نیروی دریایی سپاه ایران به کشتی اسرائیلی درست باشد این حمله اقدامی ابتدایی نیست بلکه بخشی از نبرد بین طرفین است که پیش از این در سوریه بوده و اکنون به خارج از سوریه کشیده شده است.

سوریه تنها یک میدان برای درگیری بین طرفین نیست بلکه جبهه ای است که بیشترین پیشروی در آن شده است پس اگر اسرائیل از بیم عواقب پاسخ دریایی به ایران اقدام به حمله در سوریه می کند، این پاسخ به اهداف دیگری نیز مربوط می شود.

بعید نیست معادله درگیری بین طرفین تغییر پیدا کرده و با مولفه ای جدید وارد نوع جدیدی از درگیری ها، همان پاسخ دریایی شود به خصوص با توجه به اینکه اسرائیل اخیرا از حد خود فراتر رفته است و ایران را مجبور کرده تا چارچوب پاسخ خود را گسترش دهد.

عدم پاسخ اسرائیل در دریا تماما مربوط به ناتوانی اسرائیل در حمله به ایران در دریا نمی شود بلکه قدرت آن وجود دارد و جای بحث نیست بلکه مساله در رابطه با عزم و اراده به کارگیری از این قدرت است و اراده آن نیز با بررسی نتیجه تعادل بین تاثیر این اقدام و تبعات احتمالی اش بستگی دارد.

باید دانست که اقدام اسرائیل در حمله به سوریه نه تنها مانع از اقدامات ایران نمی شود بلکه ایران را به سوی عملیات دریایی بیشتر سوق می دهد.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟