جاده ابریشم چینی و بلاتکلیفی ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
این تحلیل‌گر مسائل چین تحلیل کرده است که ابتکار کمربند و راه چین برای ایران می‌تواند در بردارنده فرصت‌ها و محدودیت‌های مهمی باشد که در صورت تمرکز بر آن‌ها می‌توان از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد و منافع اقتصادی و راهبردی فراوانی بدست آورد.

یکی از فرصت‌های مهم برای ایران گذرگاه شرقی – غربی می‌باشد که به واسطه این کریدور چین می‌تواند به واسطه جمهوری اسلامی ایران، عراق و سوریه به مدیترانه متصل شود که فرصت بسیار مناسبی برای طرف چینی و ایران به حساب می‌آید. فرصت مهم دیگر دسترسی ایران به چین از طریق کشور افغانستان می‌باشد. البته در این بین متغیر تکمیل کریدورها و افزایش اتصالات راهبردی در مرزهای کشورمان با همسایگان باید سریع‌تر دنبال شود. مهمترین محدودیت‌های این طرح هم برای ایران اولأ به زعم چینی‌ها ایران با توجه به تحریم‌های غرب، هنوز کشور داری ریسک مالی بالایی می‌باشد و ثانیأ رقابت بازیگران رقیب ایران در این طرح مانند پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه می‌باشد که منتظر تعلل کشورمان در این طرح می‌باشند. برای مثال ترکیه در ماه‌های گذشته از مسیری غیر از ایران (تفلیس – باکو –آکتائو- شیان) برای ارسال بار به چین استفاده کرد؛ لذا بایستی از فرصت‌های به وجود آمده استفاده حداکثری داشت.

مدیر گروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی در ادامه بر این نکته تأکید کرد:  چین به عنوان یک قدرت نوظهور و اقتصاد اول جهانی در سال‌های آتی، الگوی مشارکت را برای همکاری خود با کشورهای مختلف موثر در ابتکار کمربند راه در نظر گرفته است. الگوی مشارکت حجم وسیعی از کشورها و سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را در گرفته است و طبق آخرین برآوردها چیزی حدود ۸۰ کشور دنیا و ۲۰ سازمان منطقه‌ای و بین المللی در این قالب با چین همکاری دارند. برای مثال؛ چین با کشورهای مختلف آسیای غربی برنامه جامع همکاری و مشارکت به امضا رسانده است. برای نمونه مصر، رژیم صهیونیستی، عراق، عربستان، عمان، قطر و… همگی با پکن برنامه‌های جامع اقتصادی منعقد کرده‌اند که با برخی همکاری و با برخی دیگر تا سطح مشارکت پیش رفته‌اند؛ ایران اگرچه در قالب برنامه ۲۵ ساله در حال رایزنی با چین است، اما هنوز به نظر می‌رسد تکلیف خود را در این مورد با چین و حتی غرب مشخص نکرده است. در کل الگوی رفتای چین در آسیای غربی، امنیت، ثبات و عدم مزاحمت هیچ کشوری در منطقه برای پکن می‌باشد.

قربانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد  که زیرساخت و احداث راه همواره در فرهنگ چینی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و چینی‌ها معتقدند یکی از اصول اولیه توسعه احداث زیرساخت و بخصوص ایجاد کریدور و اتصالات راهبردی میان کشورهای پیرامونی چین می‌باشد. از همین رو پکن شروع به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این حوزه در برخی از کشورها مانند پاکستان و قزاقستان کرده است.

منبع:https://www.saat24.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟