گفتگوی برجامی نتانیاهو -بایدن به سفارش مقامات امنیتی اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل ضمن اظهار بی اعتمادی نسبت به بازگشت به توافق هسته ای با ایران، گفت «ما چشم امیدمان به هیچ توافقی با این رژیم تندرو نیست. ما دیگر توافق‌ها با نظام شما در قرن گذشته و کنونی، همانند توافق با کره شمالی را آزموده‌ایم». در حالی که نتانیاهو مشغول تدوین استراتژی اسرائیل در مورد از سرگیری مجدد انتظارات مذاکرات ایران و آمریکا بود؛ صدها ژنرال، جاسوس و کارشناسان دفاعی پیشین این کشور از او خواستند تا از رویکرد اعلامی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حمایت و پشتیبانی کند.


این گروه معروف به «فرماندهان امنیت اسرائیل» با ارسال نامه ای از نتانیاهو خواستند که از رویکرد بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران پشتیبانی کند؛ اما به شرطی که ایران به تمامی تعهدات برجامی خود پای بند باشد. پیام محرمانه این نامه بدون شک برای نتانیاهو نگران کننده بود زیرا این پیام محصول تلاش تیمی از کارشناسان معتبر به رهبری تامیر پاردو، رئیس سابق دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) بوده است. از دیگر اعضای این گروه، الی لویت معاون رئیس سابق مدیر کل در کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل ، نیتزان آلون، رئیس سابق شورای امنیت ملی و اوزی آراد، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل حضور دارند. نامه این گروه آب یخی بر تمامی تلاش های اخیر نتانیاهو برای ایجاد اختلاف و آتش افروزی بین محور واشنگتن – اورشلیم – تهران بود.


بنیامین نتانیاهو مخالفت شدید خود را با هر گونه بازگشت آمریکا به توافق هسته ای 2015 اعلام کرده است. وی خواستار توافق جدیدی است که بتواند نقاط ضعف اصلی برجام از جمله بندهای غروب آفتاب و شمارش معکوس برای انقضا محدودیت های هسته ای ایران، مهار برنامه موشک های بالستیک و حمایت مالی دولت ایران از تروریسم را بپوشاند. بنیامین نتانیاهو از این موضوع آگاه است که آمریکایی مطمئنا با شرایط سازش ناپذیر او مخالفت می کنند. بنی گاتز وزیر دفاع و گابی اشکنازی وزیر امور خارجه معتقدند که اسرائیل باید سریعا در گفتگو مثبت با آمریکایی ها شرکت کند تا بتواند زمینه مشترکی با دولت جدید دموکرات پیدا کند نه اینکه آن را با اظهارات تقابل جویانه و مخالفت آمیز به چالش بکشد. به نظر نمی رسد نتانیاهو دیدگاه مشترکی با گاتز و اشکنازی داشته باشد.


«ماتان ویلنای»، معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به المانیتور گفت: «من فکر می کنم دولت ، هدف ما را از ارسال نامه درک می کند و من فکر می کنم هیچ کسی تردید ندارد که رئیس جمهور بایدن متعهد به ممانعت ایران از دستیابی به سلاح اتمی است. وی همچنین قصد ندارد از این اصل که سال ها از آن حمایت می کند خارج شود». وی افزود: «می خواهم به شما یادآوری کنم که وقتی توافق نامه بین قدرتهای جهانی و ایران در سال 2015 امضا شد، ارزیابی های اطلاعاتی جهان این بود که ایران فقط سه ماه تا ساخت بمب اتمی فاصله داشته است». وی افزود: «توافق نامه هسته ای 2015 اگر چه دارای نواقص و اشکالات زیادی بود اما ایران را تحت فشار قرار داد تا به موقعیتی بازگردد که دستیابی به بمب اتم برای آن حداقل یک سال زمان لازم باشد. وقتی ایالات متحده [در سال 2018] از این توافق خارج شد، ایرانی ها نقض توافق نامه را شروع کردند و دوباره فقط سه ماه دیگر با آنها فاصله داشتند.به همین دلیل ما از بازگشت به توافق اصلی، اجرای کلیه آموزه های کسب شده از زمان امضای آن و تمرکز صرف بر موضوع هسته ای حمایت و پشتیبانی می کنیم».


ویلنای در بخش دیگر اظهارات خود گفت: «ما نباید در کل زمینه بازی کنیم، ما باید به اقداماتی متوسل شویم تا از دستیابی ایران به توانایی هسته ای جلوگیری کنیم. این باید تمرکز اصلی ما باشد. ما باید به این اطمینان برسیم که ایرانیان توافق نامه را نقض نمی کنند و آنچه را که نیاز به پیشرفت دارد بهبود می بخشند. فقط توافق بهبود یافته از این نوع می تواند رسالت محروم کردن توانایی هسته ای ایران را به سرانجام برساند».


به تعبیر دیگر، تیمی از کارشناسان ارشد به این نتیجه رسیده اند که برخلاف موضع اکثر اعضای ارشد دولت نتانیاهو-گانتز ، توافق نامه با ایران نباید شامل برنامه موشکی تهران یا فعالیت های منطقه ای آن باشد. از دیدگاه آن ها افزودن موضوعات اظافی تنها ائتلاف وقت است. یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی به شرط ناشناس بودن به المانیتور گفت: «هر هفته که بدون شروع گفتگوی اسرائیل و آمریکا می گذرد، اتلاف وقت وحشتناک است. زمان تمام می شود. ما به جای اینکه برای همکاری با آمریکایی ها بشتابیم، وقت خود را در بحث سیاست ها و اختلافات بین نتانیاهو و گانتز تلف می کنیم».

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟