اهداف بایدن از حمله به مرز سوریه و عراق چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بیگدلی تحلیلگر مسائل امریکا درباره حمله امریکا در مرز سویه و عراق گفت: بایدن می خواهد پرستیژ امریکا را در منطقه حفظ کند. بنابراین نیروهای وابسته به امریکا در منطقه خلیج فارس یعنی شیخ نشین ها و حتی اسرائیل قدری امریکا را تحت فشار گذاشتند که از خود واکنش نشان دهد که دلیل بر ضعف امریکا نباشد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره حمله هوایی امریکا به مرز سوریه و عراق گفت: امریکایی ها قبلاً اعلام کرده بودند تحرکات نظامی از سوی گروه های وابسته به ایران انجام شود اقدام متقابل خواهیم داشت و گفته بودند صبر ما دائمی نیست. این قابل پیش بینی بود که امریکا دست به چنین اقدامی می زند. بنابراین این تعجب آور نبود. آنها هم بیان نکردند این کار ادامه می یابد ولی ایران سیاست خوبی را به خدمت گرفته است یعنی بدون این که ژست انتقام جویانه بکار گیرد فقط به بیان خبر اکتفا کرد و لذا بهتر است که جمهوری اسلامی در شرایط فعلی دست به اقدامات تحریک آمیز نزند.

وی ادامه داد: در صورت بروز اقدام متقابل، ایران نشان خواهد داد که به صورت همه جانبه ای از گروه های مقاومت حمایت می کند و این موضوع به سمت دولت های عراق یا سوریه تعمیم داده خواهد شد، به این دلیل که اساساً پایگاه اصلی در عراق است و دولت عراق باید معترض این موضوع باشد که چرا این اقدام انجام شده است. به نظر من مشخص است که این عملیات با موافقت دولت عراق بوده ولی وظیفه دولت ایران در این شرایط حساس که ارتباط با برجام و امریکا و آژانس مقداری دچار اغتشاش شده بهتر این است که ایران سیاست صبر و انتظار و خویشتن داری را در پیش بگیرد.

 

او تصریح کرد: بایدن در امریکا گرفتار گروه های تندرویی است که 47 سناتور جمهوری خواه و حتی دموکرات عنوان کردن به ایران امتیاز ندهید و لغو تحریم نداشته باشید و در برابر ایران کوتاه نیایید و فشار بروی ایران باید افزایش یابد. بنابراین بایدن در مقابل چنین فشارهایی از داخل امریکا است و به هر حال در نتیجه موشک بارانی که گروه های وابسته به ایران انجام دادند، نیروهایی نظامی امریکا کشته و زخمی شدند و اگر بایدن دست به این اقدام نمایشی نمی زد باعث تضعیف جایگاه وی در کنگره و در سنا می شد. هم اکنون هم اعضای کابینه را به مجلس سنا معرفی می کند و از این جهت مورد مواخذه قرار می گرفت. بنابراین بایدن علی رغم میل خود دست به چنین اقدامی زده است.

 

بیگدلی درباره فصل جدید منطقه در دروان بایدن گفت: بایدن می خواهد پرستیژ امریکا را در منطقه حفظ کند. این که گروه های طرفدار ایران هر شب و هر روز در اربیل و سفارت امریکا موشک بزنند، برای موقعیت امریکا نقطه ضعف محسوب می شود. بنابراین نیروهای وابسته به امریکا در منطقه خلیج فارس یعنی شیخ نشین ها و حتی اسرائیل قدری امریکا را تحت فشار گذاشتند که از خود واکنش نشان دهد که دلیل بر ضعف امریکا نباشد.

 

او در پاسخ به این پرسش که وضعیت خروج نیروهای امریکایی از عراق و سوریه منتفی خواهد شد؟ گفت: آمریکا با عراق پیمان دفاعی و نظامی دارند و آقای نوری مالکی در سال 2008 با بوش قرارداد نظامی امضا کرده است و به این راحتی امریکایی ها خاک عراق را ترک نمی کنند. همانطور که مجلس عراق هم تصویب کرد ولی رئیس جمهور عراق موافقت نکرد. بنابراین امریکایی ها همچنان در عراق باقی می مانند و ماندن آنها در سوریه متفاوت است چون منابع نفتی به دست گروه های تروریستی نیفتد امریکایی ها از این مناطق حفاظت و برداشت می کنند ولی شرایط عراق بر اساس پیمان نظامی امریکا با عراق است که در سال 2008 امضا شده است و نیروهای نظامی امریکا بخاطر داعش در این منطقه باقی می مانند.

 

او در پایان درباره راهبرد ایران در این باره تاکید کرد: اگرچه آقای ظریف با وزیر امور خارجه سوریه تماس گرفت و این امر را محکوم کرد، اگر رسانه های ما دست به محکوم ساختن حمله آمریکا به مرز عراق و سوریه می کرد عملاً وارد یک جنجال جدید شده و مشخصا مباحث امروزی عراق در خصوص گروه های مقاومت بیش از پیش برای ما توسط آمریکایی ها به یک مسئله بین المللی تبدیل می شد.

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟