کاخ سفید: بایدن 26 ژوئیه میزبان «مصطفی الکاظمی» خواهد بود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
امارات متحده عربی به عنوان سومین کشور عربی پس از گذشت تقریبا ربع قرن از توافق صلح اردن با رژیم صهیونیستی و پیش از آن مصر، عادی سازی روابط با این رژیم را با امضای توافق ابراهیم در کاخ سفید با نظارت دونالد ترامپ آغاز کرد. به دنبال آن بحرین و مدت کوتاهی بعد از آن و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، سودان نیز به جمع کشورهای عربی حاضر در روند تطبیع پیوست.

. با شکستن تابوی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی، پیوند روابط تل آویو و ریاض نیز به طور جدی مطرح شد تا جایی که مقامات سعودی نیز با ابراز تمایل فراوان، این امر را مشروط به تشکیل کشور مستقل فلسطینی کردند.

در کنار احتمال توافق صلح رژیم صهیونیستی با کشورهایی نظیر عمان، عربستان سعودی و حتی قطر، در روزهای اخیر طرح گزینه عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای میزبان گروه‌های مقاومت همانند عراق، توجه بسیاری از رسانه های منطقه ای را به سوی خود جلب نمود.

عراق در دهه 50 میلادی از شناسایی رژیم صهیونیستی سرباز زد و حتی چندین بار در اقدامات نظامی عربی بر علیه تل آویو مشارکت نمود. اما پس از گذشت 7 دهه شرایط فعلی عراق در حضور یک دولت غربگرا و قرابت آن با ایالات متحده بسیار متفاوت جلوه می‌ نماید. دولت جدید عراق تحت ریاست مصطفی الکاظمی به دنبال گسترش روابط دیپلماتیک و اقتصادی همچنین همکاری در حوزه‌هایی از جمله انرژی با کشورهای دیگر است. با این حال سخنگوی الکاظمی اخیرا تصریح کرده است که قوانین عراق اجازه عادی سازی روابط با اسرائیل را نمی‌دهد. در مقابل اما یک سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل تمایل به ایجاد روابط با عراق دارد و به دنبال امضای توافق صلح با بغداد است. تمایل به برقراری روابط با عراق در میان صهیونیست‌ها کاملا مشهود است، همچنانکه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در سال 2018 با ایجاد صفحه‌ای در شبکه اجتماعی فیسبوک کانالی را برای ارتباط با عراقی ها راه اندازی نمود.

مقامات دیپلماتیک اسرائیل در آن زمان این صفحه عربی زبان را به عنوان یک سفارت دیجیتالی برای کشور جنگ زده توصیف کردند. عوفیر گندلمن سخنگوی وقت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: این سفارت دیجیتالی و مجازی اسرائیل در بغداد است.

براساس ادعای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز این صفحه برای اولین بار در جهت تبادل تاریخ مشترک بین برخی از یهودیان عراقی ساکن اسرائیل و سرزمینی که آن را ترک کردند، راه اندازی شده بود. یووال روتم مدیر کل وقت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص این صفحه گفت: «شبکه‌های اجتماعی به ما اجازه می‌دهند تا به این مخاطبین دسترسی داشته باشیم و چهره واقعی اسرائیل را به شیوه‌ای که قبلا امکان پذیر نبود، نشان دهیم.» صفحه مزبور با نام «اسرائیل در گویش عراقی» همچنان توسط صهیونیست‌ها با نزدیک به 300 هزار دنبال کننده و انتشار داستان یهودیان اسرائیل با پیشینه سکونت در عراق به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

               عکس پروفایل صفحه «اسرائیل در گویش عراقی» در فیسبوک

اما نشانه ها همچنین حاکی از آن هستند که منطقه خود مختار کردستان و برخی از عراقی‌ها نیز با ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی مخالفتی ندارند. فرید یاسین سفیر عراق در آمریکا تابستان سال گذشته در سمیناری در ایالت ویرجینیا در مورد روابط بین عراقی‌ها و یهودیان اظهار داشت: «دلایل عینی وجود دارد که شاید منجر به ایجاد روابط بین عراق و اسرائیل شود، از جمله حضور جامعه بزرگ عراقی در اسرائیل که همچنان فرهنگ و سنت‌های خود را گرامی می‌دارند. »

جکی خوجی در مقاله‌ای در روزنامه معاریو نوشت که بسیاری از شیعیان در عراق حمایت و یکدلی با اسرائیل را ابراز می‌کنند و هنوز حمایت فلسطینی‌ها از صدام حسین دیکتاتور را فراموش نکرده‌اند. به اعتقاد نویسنده این مقاله، برخی روشنفکران عراقی معتقدند خصومت با اسرائیل به نفع شیعیان عراق نیست و باید جهت رسیدن به توافقی که صلح و ثبات در خاورمیانه را حفظ می‌کند، تلاش کنند.

از همین رو می توان گفت درحالی که برخی جریان‌های عراقی در زمان اعتراض‌های سراسری در عراق از نفوذ ایران ابراز نارضایتی کرده و بر کاهش قدرت نفوذ ایران بر همسایه غربی خویش سخن به میان می آورند، شکسته شدن تابوی عادی سازی روابط با تل آویو را به مثابه سمت گیری با هدف تضعیف قدرت ایران در عراق قلمداد می کنند که می تواند در مهار سیاست های منطقه ای ایران مثمرثمر واقع شود.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟