تداوم رقابت نزدیک یامیناه و لیکود در آخرین نظرسنجی های  سرزمین های اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
لیکود در این نظرسنجی‌ها به طور میانگین 27 کرسی را به دست آورده و یامیناه نیز 22 کرسی را از آن خود ساخته است. یش‌عتید- تلم با 17 کرسی در جایگاه سوم باقی مانده و فهرست مشترک عربی که پس از چندین هفته روی عدد 12 کرسی باقی مانده بود، 13 کرسی را به خود اختصاص داده است. دو حزب مذهبی رژیم صهیونیستی هر کدام با 8 کرسی به عدد 16 رسیده‌اند و اسرائیل خانه ما به رهبری «آویگدور لیبرمن» با یک کرسی سقوط، 7 کرسی به دست آورده است.

 حزب چپ‌گرای مرتص نیز با 6 کرسی در انتهای این طیف است. احزاب کارگر، درخ ارتض، پل، خانه یهودی و اٌتصما یهودی نیز دیگر بار موفق به گذر از حدنصاب 3.25 درصدی نشده اند. بدین ترتیب جناح راست – مذهبی 65 کرسی به دست می آورد و جناح چپ میانه با دو حزب فهرست مشترک عربی و اسرائیل خانه ما مجموعاً 55 کرسی را از آن خود می کنند.

در خصوص گزینه های نخست وزیری نیز نظرسنجی شبکه 12 تلویزیون رژیم تصریح می‌دارد: نفتالی بنت 28 درصد و نتانیاهو 32 درصد آرا را به دست آورده اند. در رقابت میان یائیر لاپید و نتانیاهو اما اختلاف بیشتر می شود؛ زیرا نتانیاهو 40 درصد آرا و لاپید 29 درصد را از آن خود می کنند. این درحالیست که رقابت میان گانتز و بی بی اختلاف آرای آشکارتری را میان این دو رقم زده و بی بی با 36 درصد آرا در برابر تنها 15 درصد برای گانتز کار آسان تری برای تکیه بر کرسی نخست وزیری دارد.

از سوی دیگر و همانطور که انتظار می‌رفت با بهبود یافتن وضعیت کرونا در سرزمین‌های اشغالی، کابینه وحدت ملی نیز مقبولیت بیشتری را در نزد افکار عامه به دست آورده است. در نظرسنجی اخیر 62 درصد از مشارکت کنندگان عملکرد دولت را بد و 31 درصد کارنامه کابینه رژیم را خوب ارزیابی کرده اند.

اما زمانی که از کارنامه شخص نخست وزیر در مقابله با کرونا پرسش شده است آمارها از بهبود نسبی وضعیت وی در قیاس با هفته های گذشته حکایت دارند؛ به نحوی که 38 درصد مشارکت کنندگان عملکرد بی بی را خوب و 55 درصد آن را بد ارزیابی کرده‌اند.

این نظرسنجی سوال جالب دیگری نیز دارد که درباره تداوم عمر کابینه کنونی است؛ با وجود ارتقای محبوبیت نتانیاهو در یکی دو هفته اخیر، اما هنوز 53 درصد مشارکت کنندگان در این نظرسنجی خواهان خروج حزب آبی و سفید از کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند، درحالی که 25 درصد اعلام کرده اند این حزب باید از خیر توافق چرخش نخست وزیری بگذرد. 22 درصد دیگر نیز گزینه نمی‌دانم را برگزیده اند.

همچنین درباره موضوع چرخش نخست وزیری نیز 41 درصد مشارکت کنندگان از اجرای آن استقبال کرده‌اند، 36 درصد مشارکت کنندگان خواستار برگزاری انتخابات پیش از نوامبر 2021 شده‌اند و نهایتاً 23 درصد نیز گزینه نمی‌دانم را برگزیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟