تأثیرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سپهر سیاسی رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همانطور که انتظار می‌رفت در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اعلام تدریجی نتایج آن سپهر سیاست داخلی در سرزمین‌های اشغالی نیز به شدت تحت تأثیر این رویداد قرار گرفت تا تمامی بازیگران و ناظران صهیونیست به نتایج آن چشم بدوزند.

. علاوه بر پروژه‌های خارجی کابینه رژیم به رهبری نتانیاهو برای تداوم عادی‌سازی روابط با دولت‌های عربی و حل و فصل مناقشه میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، سپهر سیاست داخلی رژیم صهیونیستی نیز از این رویداد و پیروزی «جو بایدن»، کاندیدای حزب دموکرات به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا تحت تاثیر قرار گرفته است.

تأخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا صبح روز 8 نوامبر برای اعلان تبریک به رئیس جمهور منتخب ایالات متحده نشان از ناراحتی وی از شکست دونالد ترامپ دارد. تصویر پس‌زمینه صفحه توئیتر نتانیاهو نیز به خوبی گویای این موضوع است. نخستین اعلام موضع بی بی نیز عمق ناراحتی او را بازتاب داد. او اواخر شب هشتم نوامبر اعلام کرد امیدوار است بایدن سمت گیری سیاست خارجی ترامپ به‌ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد.

در این بین «نیر برکت»، نخستین سیاستمدار راستگرای صهیونیست بود که ساعتی پس از اعلام پیروزی بایدن به او تبریک گفت. «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون پارلمانی در نتیجه این تأخیر نتانیاهو و «گابی اشکنازی»، وزیر امور خارجه از آنها انتقاد کرد. وی پیش‌تر نیز مدعی شده بود ارتباط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا در دوره رهبری ترامپ و نتانیاهو از حالت روابط سازمانی همیشگی و مألوف خارج شده و حمایت از اسرائیل در آمریکا در حال تبدیل شدن به یک «سیاست حزبی» حزب جمهوری‌خواه است که باعث می‌شود حزب دموکرات از این رژیم فاصله بگیرد. البته این انتقاد لاپید بیش از آنکه به بی بی وارد باشد به ترامپ وارد است؛ چراکه حمایت بی‌چون و چرا و بی‌ حد و حصر وی از اسرائیل، حتی در تضاد با توافقات بین‌المللی همچون معاهده اسلو و فاصله گرفتن از نقش «میانجی و ضامن مذاکرات صلح» به «حامی مطلق قدرت اشغالگر» به تشدید انتقادات حزب دموکرات از رژیم صهیونیستی انجامیده است.

نیر برکت

دومین سیاستمدار صهیونیست که پیروزی بایدن را تبریک گفت «نفتالی بنت»، رهبر حزب راست‌گرای یامیناه بود که در حال حاضر جزء اپوزیسیون به حساب می‌آید. پیش‌دستی او بر نتانیاهو این گمانه را تقویت می‌کند که وی در حال آماده سازی خود برای انتخابات احتمالی پیش‌روست و می‌خواهد خود را کاندیدای نخست وزیری کند. البته نتانیاهو و گابی اشکنازی نیز نهایتاً صبح روز هشتم نوامبر پیروزی بایدن را تبریک گفتند. «رئون ریولین»، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی نیز صبح روز نهم نوامبر با انتشار بیانیه‌ای پیروزی بایدن و کامالا هریس را تبریک گفته و آنها را دوستان خوب اسرائیل نامیده است. همچنین «ایمن عوده»، رهبر فهرست مشترک عربی در یک توئیت بخشی از شعر «ناتان زاخ»، شاعر معاصر صهیونیست را به ترامپ تقدیم کرده که می‌گوید: «او تأخیر می‌کند و تنهاست و می‌داند که حتی اگر به درازا بیانجامد، اتفاق می‌افتد.»

«نیتصان هاروویتز»، رهبر حزب چپ‌گرای مرتص نیز در توئیتر نوشت: «این یک رقابت نزدیک نیست. بایدن 4 میلیون رأی بیشتر از ترامپ دارد و شمارش آرا هنوز ادامه دارد. در هر کشور دیگری او در این شرایط به عنوان پیروز معرفی می‌شد. ترامپ می‌کوشد رأی‌گیری را متوقف سازد تا از اعلام نهایی برنده جلوگیری شود. او می‌داند در آستانه شکست است.»

نیتصان هاروویتز

اما بجز خوش‌بینی‌ها و بدبینی‎هایی که در سپهر سیاست داخلی رژیم صهیونیستی درباره بایدن به‌وجود آمده، پیروزی او ممکن است منجر به تغییرات دیگری نیز بشود. از آن جمله «بتصلائل اصموطریچ»، نماینده تندروی یامیناه روز پنجم نوامبر که بایدن در حال پیشی گرفتن از ترامپ بود در اظهارنظری گفت: «اگر بایدن پیروز شود باید پیش از ورود او به کاخ سفید حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و یهودا و سامریه (کرانه باختری) را اعمال کنیم.» او تصریح کرده برای اجرایی شدن این ایده از طریق یامیناه به نتانیاهو فشار خواهد آورد. البته اصموطریچ همچنین افزوده که تردیدی ندارد بایدن هم سیاست دیرپای حمایت از اسرائیل را ادامه خواهد داد و ممکن است تنها با سیاستمداران اسرائیلی اختلاف نظرهایی داشته باشد که قابل مدیریت است. در این میان به نظر می رسد حتی اگر جو بایدن همانطور که در پلتفورم انتخاباتی حزب دموکرات آمده بود با اقدامات یک‌طرفه رژیم صهیونیستی سر ناسازگاری در پیش بگیرد و یا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم بر جولان اشغالی و شهرک‌سازی‌های غیرقانونی تردید کند، احتمال جان گرفتن جناح چپ در سرزمین‌های اشغالی افزایش خواهد یافت. البته این چشم‌انداز در شرایط حاضر از سطح یک گزاره فراتر نمی رود.

بتصلائل اصموطریچ

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟