واکنش مقامات فلسطینی به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همزمان با اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و اعلام پیروزی جو بایدن نامزد حزب دمکرات و مشخص شدن ناکامی دونالد ترامپ در ورود مجدد به کاخ سفید بسیاری از مقامات و مسئولان فلسطینی ضمن استقبال از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ ابراز خرسندی کردند تا روابط رام الله- واشنگتن در دولت بایدن رو به بهبود گراید.

. در همین راستا محمود عباس با انتشار پیام تبریکی به جو بایدن و کامالا هریس در صفحه فیس بوک خویش ابراز امیدواری کرد تا با همکاری دولت جدید آمریکا مناسبات میان تشکیلات خودگردان و ایالات متحده نیز تقویت شده و زمینه تحکیم صلح، ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهان فراهم آید.

                            محمود عباس در کنار جو بایدن در مقام معاون رئیس جمهور اوباما

محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان نیز با تبریک پیروزی بایدن و کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اذعان داشت که امیدوار است سیاست ایالات متحده در موضوع منازعه اسرائیل- فلسطین بار دیگر در مسیر 2 دولتی و شناسایی دولت فلسطینی قرار گیرد.

اسماعیل هنیه دبیرکل دفتر سیاسی جنبش حماس نیز ضمن تبریک شکست ترامپ اظهار داشت: «مردم فلسطین در دوران ترامپ به سبب سیاست های غیرمسئولانه و مغرضانه وی در حمایت از اسرائیل، متحمل رنج های فراوانی شدند. هنیه در ادامه از بایدن خواست تا ضمن «تصحیح تاریخی» سیاست خارجی آمریکا و کنار گذاشتن طرح معامله قرن و عقب نشینی از دو طرح شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، کاهش کمک های اعطایی به سازمان آنروا و اعمال فشار بر کشورهای مختلف منطقه به منظور عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف سازد. همچنین موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس نیز ترامپ را شخصیتی افراطی و متخاصم با حقوق حقه مردم فلسطین نامید که ضمن نادیده انگاشتن حق بازگشت آوارگان فلسطینی، از روند رو به گسترش شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی نیز حمایت به عمل آورد.

اما داود شهاب سخنگوی جهاد اسلامی نیز ضمن ابراز ناامیدی از احتمال چرخش در سیاست خارجی آمریکا در دوران رهبری جو بایدن در کاخ سفید افزود: «فلسطینیان سیاست های عصر ترامپ در قبال فلسطین از جمله انتقال سفارت به قدس و اعلان پایتختی قدس توسط رژیم صهیونیستی را از یاد نخواهند برد.»

همزمان با مشخص شدن میزبان جدید کاخ سفید، بنی گانتز وزیردفاع رژیم صهیونیستی نیز از محمود عباس خواست تا مذاکرات خود را با اسرائیل از سرگیرد. گانتز با اشاره به امضای توافق ابراهیم میان این رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی و بحرین مدعی شد این توافق ناسخ پارادایم های حاکم بر گذشته روابط اسرائیل و جهان عرب است. در مقابل نبیل ابوردینه وزیر اطلاع رسانی تشکیلات خودگردان نیز ضمن اعلام آمادگی به منظور آغاز مجدد روند گفتگوها با رژیم صهیونیستی افزود تشکیلات خودگردان آمادگی دارد تا در چارچوب قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل متحد روند گفتگوها با اسرائیل را از سر گیرد.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟