مصطفی الکاظمی آغاز گفت وگوی ملی مسئولانه در عراق و همکاری کشورهای منطقه برای آرامش را خواستار شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در سخنانی به مناسبت پایان سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق فراخوانی برای آغاز گفت وگوی ملی داخلی و همکاری کشورهای منطقه برای تثبیت صلح و همکاری ارائه کرد.

او در سخنرانی تلویزیونی خود تأکید کرد که ملت عراق با قدردانی بسیار با پاپ وداع کرد و افزود که این سفر نقطه ای درخشان بود که ذات ملت عراق را نمایان کرد.

الکاظمی افزود که پیام پاپ از این سفر و همراه آن پیام ملت عراق به گوش جهانیان رسید و تأکید کرد که ملت عراق از جنگ های پیاپی و ریخته شدن خون های بسیار در طی دهه های سیاه خسته شده و در دل چیزی جز مفاهیم والای انسانی ندارد.

او تأکید کرد که ملت عراق بیش از 6 هزار سال است که با ادیان و مذاهب و قومیت های گوناگون در کنار هم زیسته اند و پیوندشان به همان قدرت پیوند دستان آیت الله سیستانی و پاپ در لحظه خداحافظی آنها با هم بود.

نخست وزیر عراق گفت که عراق امروز در برابر فرصتی واقعی برای بازیابی نقش تاریخی خود در منطقه و جهان به رغم سختی ها و چالش هاست و در این راستا فراخوانی برای گفت وگوی ملی داخلی را ارائه می کند که بیانگر خواسته های ملت عراق باشد.

او از همه نیروهای سیاسی و فعالان مردمی و جوانان معترض و مخالفان حکومت خواست که پشت میز مذاکره مسئولانه بنشینند و منافع ملی را اولویت دهند و از گفتمان تشنج فاصله بگیرند و فضا را  برای اجرای انتخابات مهیا کنند.

وی تأکید کرد که باید به دولت فصت کافی برای سازندگی و اجرای انتخابات براساس بنیان های استوار داده شود.

الکاظمی گفت که گفت وگوی راهبردی درباره نحوه همکاری با ائتلاف بین المللی برای ایجاد شرایط لازم و جدول بندی زمانی اخراج همه نیروهای رزمی از خاک عراق براساس سازوکارهای فنی و زمانی مورد اتفاق در عین حفظ بهترین روابط با کشورهای ائتلاف و تضمین حاکمیت و امنیت عراق ادامه دارد.

او همچنین خواستار گفت وگوی ملی واقعی و عمیق در همه لایه های رسمی و حزبی و مردمی برای رسیدن به چارچوبی برای توافق نهایی جهت ترسیم دقیق روابط بغداد و اربیل با هدف تضمین وحدت اراضی عراق و حل مشکلات متراکم شد.

نخست وزیر عراق گفت که دولتش از زمان تشکیل در پی ترمیم روابط خارجی عراق و تلاش برای بازیابی جایگاه طبیعی عراق و وزنه آن در منطقه و جهان است و در این راستا گام های مهمی برداشته و سفر پاپ به عراق نیز موضع عراق در این باره را تقویت کرده است.

او گفت که دولتش موفق شده که عراق را به گذرگاه تفاهمات و تماس میان بسیاری از کشورهای منطقه تبدیل کند و در حال حاضر آمادگی بین المللی برای حمایت از عراق در پروژه اصلاحات اقتصادی پس از عبور از بحران اقتصادی وجود دارد.

الکاظمی از همه برادران و دوستان و همسایگان عراق خواست که ارزش های صلح و همکاری میان کشورهای منطقه را تثبیت و شبح جنگ و اختلاف و نزاع را که به نفع ملت های منطقه نیست از منطقه دور کنند.

او تأکید کرد که عراق امروز آماده بر عهده گرفتن نقشی فعال در تثبیت آرامش و گشودن درهای گفت وگو برای حل بحران های منطقه است تا همه در توسعه آن سهیم شوند و افزود ک عراق بارها اصرار کرده که حاضر نیست میدان نزاع های خارجی باشد و فقط به منطق همکاری و برادری تن می دهد.

الکاظمی از طرف ملت عراق از همه کسانی که به موفقیت سفر تاریخی پاپ کمک کردند تقدیر کرد.

او همچنین از پاپ که «به عراق و ملتش مهر ورزید و مهر و اصالت و عمق این ملت عظیم را با همه تنوعاتش حس کرد» تقدیر و تشکر کرد.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟