نگاه ایران به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اما در کنار اظهارات مقامات و کارشناسان رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای پیروزی بایدن بر آتیه منازعه تهران-تل آویو، رویکرد ایران به انتخابات حاضر نیز از جمله دیگر محورهای مورد بحث در نزد صاحب نظران سیاسی این رژیم بود.

در همین راستا اوری رابینوویتز در توئیتی اذعان داشت: «آنچه پس از اعلان نتایج انتخابات آمریکا بر پیچیدگی تعامل با ایران می افزاید تاریخ انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران در ژوئن سال آینده خواهد بود که انتظار می رود به سبب ناامیدی از دستاوردهای ضعیف دولت روحانی در حوزه اقتصادی با پیروزی اصولگرایان همراه گردد. دلیل این امر را می توان در تضعیف اردوگاه روحانی جستجو کرد، چرا که وی دیگر امکان نامزدی مجدد در انتخابات آتی را نخواهد داشت. در شرایط کنونی و در سایه ارتقای جایگاه اصولگرایان انتظار نمی رود رهبر ایران با مذاکره هسته ای جدیدی با ایالات متحده که به تقویت جریان همسو با روحانی بینجامد، موافقت نماید. در نتیجه انتظار می رود تهران در دوره پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ژوئن به سیاست تنش زدایی با واشنگتن اکتفا نماید.»

توییت اوری رابینوویتز
اما راز زیمت پژوهشگر ارشد در موضوع ایران نیز با ارزیابی واکنش مقامات کشورمان به نتایج انتخابات ایالات متحده آنها را با سه مولفه اصلی باز می شناساند:
سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده؛ چرا که ما ایستادگی کردیم و در مقابل آمریکا در حال خروج از منطقه است؛
ایران دولت بایدن را براساس اقدامات و نه بیانیه ها و سخنرانی ها مورد سنجش و محک قرار خواهد داد؛
و در نهایت آنکه پیش شرط از سرگیری مذاکرات، بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام خواهد بود.

راز زیمت
نویسنده در روزهای بعد با انتشار رشته توییتی نسبت به واکنش احتمالی ایران به از سرگیری مذاکره با آمریکا می نویسد: «تصمیم رهبر ایران در این موضوع از چند عنصر مهم تاثیر می پذیرد:
الف) سیاست و تمایل واقعی دولت جدید ایالات متحده به منظور موافقت بر سر لغو سطح حداقلی از تحریم ها در ازای بازگشت ایران به تعهدات مندرج در توافق هسته ای؛
ب) تمایل و منویات شخصی رهبری ایران به از سرگیری مذاکره با ایالات متحده با توجه به عملکرد دولت پیشین (ترامپ) در خروج از توافق هسته ای که موید دیدگاه های دیرینه وی مبنی بر عدم اعتمادپذیری آمریکا و عدم تعهدپذیری این کشور نسبت به توافق امضاشده پیشین است؛
ج) ملاحظات سیاسی متاثر از آغاز روند گفتگوها میان دو کشور بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن آینده. در این جا اطمینانی وجود ندارد که آیا رهبر مایل به تقویت حامیان روحانی باشد. در نتیجه می توان گفت تردید فراوانی بر سر راه از سرگیری مذاکرات تا انتخابات ماه ژوئن وجود دارد. بنابراین انتظار می رود دو کشور در شرایط حاضر بر تنش زدایی که می تواند زمینه ساز توافقی در آینده باشد؛ اکتفا نمایند.

توییت راز زیمت
در مجموع به نظر می رسد از نگاه صاحب نظران اسرائیلی دو مولفه انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران و بازگشت واشنگتن به تعهدات خویش در برجام مهم ترین پیش شرط های احتمالی ایران بر سر راه احیای روند مذاکرات تهران-واشنگتن به شمار می روند. البته نگرانی هایی از احتمال توقف کارزار فشار حداکثری دونالد ترامپ بر ضد ایران، تسریع روند برنامه هسته ای و افزایش قدرت مانور سیاست های منطقه ای ایران در خاورمیانه به مثابه مهم ترین چالش های پیش روی منازعه ایران و رژیم صهیونیستی برشمرده می شوند.

 منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟