مقابله با «تهدیدهای ترکیه»؛ رزمایش نظامی اسرائیل با قبرس و یونان در مدیترانه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل اعلام کرد در راستای همکاری‌های نظامی با یونان و قبرس، رقبای پرتنش با ترکیه در دریای مدیترانه، رزمایش مشترک دریایی را با این دو کشور برگزار کرده است.

به گفته اسرائیلی ها، در این رزمایش موسوم به «نوبل دینا»، بخشی از نیروی دریایی فرانسه هم حضور داشته است.

عملیات کشف و انهدام زیردریایی ها دشمن، سناریوهای جستجوی قایق های نجات و نهایتا شبیه سازی جنگ بین کشتی ها در این رزمایش که هدایت آن را اسرائیل برعهده داشته، امتحان شده است.

دریادارال ایال حارل، رئیس عملیات نیروی دریایی اسرائیل ، گفت: «در یک هفته گذشته، نیروی دریایی این کشور این رزمایش گسترده را هدایت کرد.» به گفته این فرمانده ارتش اسرائیل «این مانور برای تقویت ارتباط بین نیروهای دریایی چندین کشور که منافع مشترک دارند، اهمیت زیادی دارد.»

اسرائیل و قبرس و یونان در ماه های اخیر اقدامات زیادی در جهت افزایش همکاری های گسترده انجام داده اند. از جمله می‌توان به پیشبرد برنامه ساخت کابل برق زیر آبی ۲۰۰۰ مگاواتی و هم چنین احداث یک خط لوله گاز ۱۹۰۰ کیلومتری اشاره کرد. وزرای دفاع سه کشور در ماه نوامبر دیدار و توافق کردند که همکاریهای نظامی را نیز افزایش دهند.

در ماه های اخیر، یونان و قبرس، هر دو عضو اتحادیه اروپا تنش های زیادی را با ترکیه بر سر کشتی های اکتشافی ترکیه در دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل قبرس داشته اند. تنش ها در هفته های اخیر کاهش یافته است اما ترکیه همچنان بر حق خود مبنی بر اکتشاف و استخراج نفت و گاز در دریای مدیترانه و در آب هایی که متعلق به خود میداند، تاکید دارد.

در تابستان گذشته، تنش های دو عضو اتحادیه اروپا با ترکیه به حدی بالا گرفت که در نشست رهبران اروپایی در ماه اکتبر درباره وضع تحریم های شدید اقتصادی علیه ترکیه، بحث و گفتگو درگرفت و شورای اتحادیه اروپا نهایتا به آنکارا هشدار داد در صورت ادامه عملیات اکتشاف و افزایش تنش ها با قبرس و یونان، تحریم ها را اجرایی خواهد کرد.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟