انتشار جزئیاتی از طرح امریکا برای بحران یمن و مذاکره دبیر کل سازمان ملل با وزیر خارجه عمان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نیروهای انصارالله طرح «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده امریکا در امور یمن را که با موافقت عربستان و دولت دست نشانده او در یمن همراه شده بود، رد کردند.

براساس بیانیه رسمی وزارت خارجه یمن در این تماس تلفنی تلاش های جاری برای آتش بس در یمن و یافتن راه حل مسالمت آمیز میان طرف های درگیر بر اساس مذاکره مستقیم و گشودن راه برای ورود کمک های بشردوستانه به یمن بررسی شد.

این بیانیه افزوده که طرفین بر اهمیت حمایت از تلاش های نماینده سازمان ملل و «دولت امریکا» برای توقف جنگ در یمن و اجرای مذاکرات مستقیم میان طرف ها تأکید کرده اند.

این تماس تلفنی چند ساعت پس از آن انجام شد که نیروهای انصارالله طرح «تیموتی لیندرکینگ»، فرستاده امریکا در امور یمن، را که با موافقت عربستان و دولت دست نشانده او در یمن همراه شده بود، رد کردند.

طرح پیشنهادی امریکا

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی نیروهای انصارالله تأکید کرد که پیشنهاد فرستاده امریکا به یمن و طرح وی برای آتش بس هیچ حرف تازه ای ندارد و عملا بازتاب دهنده موضع عربستان است.

او گفت که این طرح به بازگشت تحریم ها در یمن می انجامد و چیزی بیش از توطئه علیه یمن نیست.

همزمان یک منبع آگاه مدعی شد که طرح امریکا مبتنی بر آتش بس فراگیر ازجمله توقف حملات عربستان و پهپادهای انصارالله و بازگشایی فرودگاه صنعاء و اجازه ورود محموله های سوخت به بندر حدیده و ازسرگیری مذاکرات است.

این منبع تأکید کرده که انصارالله درباره سازوکار اعلام بیانیه مشترک آتش بس با طرف امریکایی اختلاف دارند و دیدگاه خود را در این باره به فرستاده امریکا ابلاغ کرده اند.

روز جمعه (12 مارس) لیندرکینگ اعلام کرد که طرحی برای آتش بس در یمن به انصارالله (حوثی ها) پیشنهاد کرده و منتظر پاسخ آنها به این طرح است.

او گفت که عربستان آماده است که مسئله یمن را به نحوی که 6 ماه پیش حاضر به مذاکره درباره آن نبود حل کند و از طرح امریکا حمایت می کند.

وی هشدار داد که اگر پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشود یمن درگیر نزاع و بی ثباتی بیشتری خواهد شد.

شدت گرفتن درگیری ها در سه استان

همزمان سه استان تعز، حجه و مأرب شاهد درگیری های شدید میان نیروهای وابسته به حکومت دست نشانده عربستان با نیروهای انصارالله است.

این درگیری ها با پوشش هوایی نیروی هوایی عربستان انجام می شود و در طی آن ده ها تن از هر دو جبهه جان باخته و زخمی شده اند.

از 7 فوریه گذشته نیروهای انصارالله حمله خود به استان راهبردی مأرب را تشدید کرده اند. مأرب به علت ثروت های نفتی و گازی اش مهم ترین مرکز حکومت وابسته به عربستان در یمن است و وزیر دفاع این دولت در آن به سر می برد.

هشدار سازمان ملل درباره بحران انسانی

ازسوی دیگر، «استیون دوگاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که وضعیت انسانی در یمن هر روز از روز قبل بدتر می شود.

او گفت که بیشترین هزینه این جنگ را غیر نظامیان پرداخته اند و خواستار توقف فوری همه درگیری های نظامی در یمن شد.

به گفته دوگاریک در پی درگیری ها از اوایل فوریه 2021 تا کنون بیش از 15 هزار نفر مجبور به ترک خانه هایشان شده اند که حدود 60 درصد آنها در اردوگاه های غیر رسمی و فاقد کمترین امکانات به سر می برند.

او تأکید کرد که بیش از 20 میلیون نفر در یمن نیازمند کمک های انسانی هستند و افزود که نباید بهبود وضعیت انسانی یمن را موکول به بهبود وضعیت سیاسی کرد.

وی خواستار همکاری همه طرف های ذی ربط با سازمان ملل برای «پایان دادن به کابوس انسانی» در یمن شد.

یمن از حدود 7 سال پیش شاهد جنگی سخت است که باعث کشته شدن 233 هزار تن شده و 80 درصد جمعیت این کشور را نیازمند کمک های بشردوستانه کرده و سخت ترین بحران انسانی در جهان را رقم زده است.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟